شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعیت دانشجویی کل کشوردر سال 86 - 85 به سه میلیون نفر می‌رسد.

این مطلب را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد. به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد مهدی زاهدی امروز در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سال 1385 که با حضور معاونان آموزشی، دانشجویی، فرهنگی و پارلمانی، مدیر کل حراست، رییس سازمان سنجش و سفیر ایران در یونسکو برگزار شد، درباره جمعیت دانشجویی کشور، اظهار کرد: وزارت علوم تا پایان برنامه چهارم توسعه، باید حدود 3 میلیون و 700 هزار نفر دانشجو داشته باشد که در حال حاضر از برنامه جلوتر است.

وی با اشاره به گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید حدود 70 هزار دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی وزارت علوم مشغول به تحصیل خواهند بود که از این تعداد بیش از 10 هزار نفر در دوره دکترا به تحصیل اشتغال دارند.

وی همچنین گفت: با صندوق رفاه دانشجویان مذاکراتی شده و قرار است تا 70 درصد شهریه دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به صورت وام به آنها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه هدف وزارت علوم در سایه اهداف چشم انداز بیست ساله کشور است، اظهار کرد:‌ بر این اساس وزارت علوم مبحث دانشگاه تمدن ساز یعنی دانشگاهی که بنیادهای تمدن ایران اسلامی را پایه ریزی کند، در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

وزیر علوم با اشاره به اقدامات حوزه پژوهشی وزارت علوم، اظهار کرد: راه‌اندازی پایگاه اسناد علوم جهان اسلام یکی از این طرح‌هاست که با عنوان اختصاری ISI جهان اسلام مشهور شده است.

همچنین تدوین سند پژوهش فناوری کشور در اجرای قانون توسعه چهارم از دیگر برنامه‌هاست که جهت تصویب نهایی، آماده و ارسال شده است.

وی افزود: تعامل فعال و دو طرفه با حوزه علمیه قم و پژوهشگاه‌های علوم اسلامی دینی در جهت وارد کردن این بخش مهم به حوزه رسمی تولید علم جهانی از طریق تدوین شاخصهای ارزیابی، علم سنجی و استانداردسازی از دیگر برنامه‌های حوزه پژوهشی وزارت علوم است.

وی با اشاره به سایر اقدامات صورت گرفته نیز اظهار کرد: ارزیابی مقایسه‌ای عملکرد موسسات پژوهشی برای اولین بار در کشور از طریق جمع آوری فعالیت‌های کلیه این موسسات در حوزه‌های مختلف و مقایسه عملکرد این موسسات با یکدیگر از دیگر برنامه‌هاست.

دکتر زاهدی در ادامه فعال کردن و راه‌اندازی دبیرخانه شورای آموزش، تحقیقات و فناوری را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت:‌ ارتقای فناوریهای نو از دیگر اهداف وزارت علوم است که در این راستا تحول مناسبی در این زمینه انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد یک ساله معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اظهارکرد: تحقق شعار یک انجمن علمی دانشجویی برای هر رشته در هر دانشکده یکی از این برنامه‌هاست که طی آن حدود 800 انجمن علمی جدید دانشجویی راه اندازی شده است که با 800 انجمن قبلی تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی به 1600 انجمن رسیده است.

وی همچنین تعریف و راه اندازی رشته‌های بین رشته‌ای در علوم انسانی با هدف کارآمدسازی علوم انسانی، تعریف و راه اندازی جشنواره فارابی با هدف تکریم نوآوریها و ابداعات در حوزه انسانی و تعریف و راه اندازی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

وزیر علوم با اشاره به عملکرد حوزه دانشجویی طی سال گذشته، اظهار کرد: افزایش 100 درصدی بودجه صندوق رفاه، ارایه صبحانه در حدود 80 درصد دانشگاه‌های کشور، ایجاد حدود 66 هزار و 258 متر مربع فضای ورزشی در دانشگاه‌ها، برگزاری موفق هشتمین المپیاد ورزشی دانشجویان و بازدید از بیش از 50 خوابگاه دانشجویی از دیگر برنامه‌هاست.

وی با اشاره به برگزاری کنکور 85 در صحت و سلامت کامل، اظهار کرد: با تمهیدات به عمل آمده امنیت سوالات کنکور صد درصد تضمین شده است.

وی همچنین با اشاره به طی مراحل نهایی طرح سنجش پذیرش دانشجو، اظهار کرد:‌ این طرح باعث ارتقای سطح روانی و روحی دانشجویان و تفکیک فرایند سنجش از پذیرش می‌شود.

وزیر علوم گفت: باید یک مرجع برای سنجش دانشجو در کشور عمل کند، چرا که سنجش متفرقه را به مصحلت کشور نمی‌داند.

دکتر زاهدی در عین حال گفت: هیچ اصراری برای برگزاری سنجش توسط وزارت علوم وجود ندارد و فرقی نمی‌کند وزارت علوم متولی برگزاری آزمون باشد یا بخش خصوصی اما‌ باید یک مرکز پاسخگویی دولت و مجلس باشد.

دکتر زاهدی در اظهار کرد: در پایان امسال مراسم هشتصدمین سالگرد تولد شاعر و عارف بزرگ کشور مولانا برگزار خواهد شد.

وزیر علوم درباره افزایش شهریه دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: تا کنون اطلاعی درخصوص افزایش شهریه دانشگاه آزاد ندارم و این مسأله را نیز تایید نمی‌کنم، مگر این‌که این مسأله رسما به ما ابلاغ شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر زاهدی با اشاره به مساله اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اظهار کرد: وزارت علوم مسؤول اشتغال در جامعه نیست. یعنی جایی در شرح وظیفه وزارت علوم وجود ندارد که در آن مسؤولیت اشتغال فارغ‌التحصیلان به وزارت علوم واگذار شده باشد، بلکه وزارت علوم باید نیاز سایر ارگان‌های دولتی و غیردولتی به نیروی انسانی را تامین کند. بنابراین از تمام وزارتخانه‌ها خواسته‌ایم که نیازهای خود را به تخصص‌های مختلف اعلام کنند و در این راستا درخصوص اعزام دانشجو به خارج از کشور نیز تجدیدنظر شده و در آن نیاز کشور لحاظ شده است.

وی در عین حال توسعه کارآفرینی و راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی را یکی از سیاستنهای وزارت علوم در جهت اشتغال زایی فارغ‌التحصیلان بیان و در این خصوص به کار کارشناسی وزارتخانه‌های کار و تعاون برای اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت علوم نمی‌تواند به خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی درخصوص اشتغال پاسخ دهد

کد خبر 2524

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز