گروه بورس: آمار معاملات بهمن‌ماه نشان می‌دهد که حجم و ارزش معاملات بورس به‌دلیل نزول شاخص‌ها با کاهش زیادی مواجه شده است.

بورس

 این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت بخش زیادی از دارایی‌شان را از دست داده‌اند.
به گزارش همشهری، نزول دنباله‌دار شاخص بورس گویا قصد توقف ندارد. این نزول تقریبا تمام بخش‌های بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار داده است.

کارشناسان در شرایط کنونی تحلیل‌های متفاوتی ارائه می‌دهند اما بخش زیادی از تحلیلگران بر این باورند که احتمال توقف روند نزولی شاخص بورس تا پایان اسفند‌ماه وجود دارد. تحلیلگران تکنیکال سقف 77تا 76هزار واحد را مرز بازگشت بازار می‌دانند و معتقدند درصورتی که شاخص کل بورس تهران به کمتر از این میزان کاهش پیدا کند، نزول‌های عمیق و طولانی‌تر شاخص اجتناب‌ناپذیر است.

اما در شرایطی که فضای بازار سرمایه را دلهره فرا گرفته، جدید‌ترین آمار نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران در حال مهاجرت از بورس تهران هستند چرا که ارزش معاملات بورس در این‌ماه به‌طور محسوسی کاهش یافته است. شاید بخشی از دلایل کاهش ارزش معاملات بورس انفعال سهامداران حقوقی بزرگ است که به‌دلیل تغییر قواعد معاملات کمتر در داد و ستد‌های بورس شرکت می‌کنند.‌ ماه گذشته قواعد جدیدی در بورس تهران به اجرا گذاشته شد که بر مبنای آن ارائه سفارش‌های فروش را تا ساعت 12ظهر محدود می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند که این کار باعث شده سهامداران حقوقی بزرگ خرید سهام را در بازار سهام به تعویق بیندازند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد در بهمن‌ماه امسال حجم معاملات بورس دست‌کم 45درصد کاهش داشته است. در بهمن‌ماه امسال سهامداران در مجموع 11826میلیارد سهم را به ارزش 55هزار میلیارد ریال خریداری کردند که این میزان به لحاظ حجم و ارزش به‌ترتیب 45و 326درصد کاهش نشان می‌دهد.در بهمن امسال دفعات معاملات نسبت به دی‌ماه 42درصد کاهش یافت. همچنین ارزش بازار سهام در بهمن‌ماه با 5هزار میلیارد تومان کاهش از 411هزارو 391میلیارد تومان به 406هزارو 469میلیارد تومان رسید و معادل یک درصد کاهش یافت.

نزول فراگیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری

آمار‌های بورس تهران همچنین نشان می‌دهد از زمانی که شاخص بورس نزول کرده صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم با نزول ارزش دارایی‌هایشان مواجه شده‌اند و تقریبا هیچ صندوق سرمایه‌گذاری در 3‌ماه گذشته از نزول فرا گیر شاخص بورس در امان نمانده است. آمار‌ها بیانگر آن است که ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 3‌ماه گذشته دست‌کم بین 2.5تا 19درصد کاهش یافته است در این مدت تقریبا ارزش هیچ صندوقی رشد نکرده است. براساس آمار موجود ارزش 35صندوق سرمایه‌گذاری بیش از 10درصد در 3‌ماه گذشته نزول کرده است.

این صندوق‌ها همچنین در‌ماه گذشته با نزول زیادی مواجه بوده‌اند و تقریبا هیچ صندوقی نتوانسته است از نوار نزول شاخص در امان بماند. صندوق‌های رفاه، صنعت و معدن، نیکو نوین، صبا و بیمه دی در 3‌ماه گذشته با بیش از 20تا 28درصد نزول بیشترین میزان کاهش را از‌آن خود کرده‌اند. نزول شاخص بورس تهران باعث شده بخش زیادی از مردم خواستار ابطال واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری شوند. این موضوع خود به بحران نزول صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری شدت می‌بخشد.

کد خبر 252390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز