همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به دو سناریوی پیشنهادی قرارگاه به وزیر نفت برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: نظر وزیر نفت این بود که ما ابتدا واحد اول ستاره خلیج ‌فارس را راه‌اندازی کنیم.

عبداللهی

عبادالله عبداللهی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در بازدید مشترکی که با وزیر نفت داشتیم از کل پروژه ستاره خلیج فارس بازدید به عمل آمد، افزود: تاکید وزیر نفت آن بود که بر اساس اولویت‌هایی که مشخص می‌شود کار پیش برود.

وی اظهار داشت: تمام تلاش‌ ما آن است که واحد اول پالایشگاه که 120 هزار بشکه در روز میعانات گازی را پالایش می‌کند هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه ما اعلام کردیم در دو سناریو می‌توانیم احداث پالایشگاه را انجام دهیم، گفت: یکی از این سناریو‌ها آن است که در صورت حل مشکل مالی پالایشگاه هر 3 واحد را به صورت همزمان در یک بازه زمانی دو ساله به پایان برسانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه این پالایشگاه سهامدارانی مانند شستا، صندوق بازنشستگی نفت و برخی بانک‌ها دارد که باید به موقع به تعهدات مالی خود عمل کنند، سناریوی دوم آن است که در صورت تامین نشدن منابع مالی ما بر اساس اولویت‌ها اول یک واحد و سپس دیگر واحد‌ها را راه‌اندازی کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: کل پروژه از نظر پیشرفت فیزیکی در قسمت‌های مهندسی، کالا و اجرا حدود 69 درصد پیشرفت دارد و اگر بحث مالی به صورت کلی حل شود در مدت زمان پیش‌بینی شده پالایشگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه از نظر فنی و همچنین توجیه اقتصادی قاعده آن است که به صورت فاز به فاز پروژه‌ها را جلو ببریم، گفت: ظرفیت کلی پالایشگاه 360 هزار بشکه است که اگر واحد اول آن راه‌اندازی شود به اندازه یک سوم ظرفیت کامل برای کشور عایدی خواهد داشت و عقل هم همین را حکم می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: نظر وزیر نفت این بود که ما به عنوان پیمانکار ابتدا واحد اول ستاره خلیج‌فارس را راه‌اندازی کنیم که این حرف منطقی است.

وی اضافه کرد: البته راه‌اندازی واحد اول به معنی راه‌اندازی حدود 80 درصد کل پالایشگاه است، چرا که برای راه‌اندازی یک ترین باید بخش یوتیلیتی کاملا به بهره‌برداری برسد و آب و برق و زیرساخت‌ها به طور کامل فراهم شود و تنها نصب تجهیزات فرآیندی باقی می‌ماند.

عبداللهی با اشاره به مشکلات مالی قرارگاه بابت فعالیت‌های انجام شده در احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس،‌ گفت: وزیر نفت قول داد که مشکلات مالی را برطرف می‌کند و منابع مالی فراهم می‌شود.

وی افزود: همین الان حجم بالایی از نیروی انسانی و ماشین‌آلات و تجهیزات در حال کار در ستاره خلیج فارس است،کما اینکه در حال حاضر 8 هزار نفر نیروی کار و 700 دستگاه ماشین آلات در حال کار در محوطه این پالایشگاه به وسعت 700 هکتار هستند.

مشخصات غول بنزین‌ساز ایران

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 35 میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 95 و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه 4 میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه است.

با بهره‌برداری از این پالایشگاه نیاز کشور به بنزین با کیفیت و با درجه اکتان بالا تقریبا به طور کامل برطرف می‌شود.

در حال حاضر سهامداران این پروژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی(١٨ درصد)، صندوق بازنشستگی نفت (٣٣ درصد) و شرکت تامین اجتماعی و شرکت اندونزیایی (4٩ درصد) هستند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا دو سال پیش و با توجه به پیشرفت اندک ساخت این پالایشگاه به عنوان پیمانکار اصلی احداث پالایشگاه برگزیده شد.

ستاره خلیج فارس 3 واحد بنزین سازی دارد و مسئولان نفتی می‌گویند در صورت ورود تجهیزات فرآیندی این پالایشگاه که به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده است تا پایان سال 93 امکان بهره‌برداری از واحد اول این پالایشگاه به ظرفیت 120 هزار بشکه در روز میعانات گازی وجود خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، میعانات گازی با ارزش ترین هیدروکربور خام تولید شده از میادین گازی کشور است که به دلیل حجم بالای ترکیبات سبکی مانند بنزین در آن امکان پالایش آن حتی روی کشتی نیز وجود دارد.

ایران علیرغم بهره‌برداری طولانی مدت از میدان فوق عظیم پارس جنوبی تا کنون پالایشگاهی برای تولید فرآورده‌های با ارزشی مانند بنزین و گازوئیل از میعانات گازی پارس جنوبی احداث نکرده است.

کد خبر 252323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز