مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان علوم رایانه دانشگاه میشیگان به رهبری آلوم کانپور آنیل جین از موسسه فناوری هند (IIT) موفق به طراحی اولین نمونه سه‌بعدی از اثرانگشت انسان شده‌اند.

اثر انگشت سه بعدی

به گزارش ایسنا، این دستاورد نه تنها به ارتقای فناوری تطبیق اثرانگشت امروزی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در نهایت به پیشرفت‌هایی در حوزه امنیتی منجر شود.

این دانشمندان روشی را ایجاد کرده‌اند که طی آن تصویر دوبعدی از اثرانگشت انسان گرفته شده و آن را در یک سطح انگشت سه‌بعدی نقشه‌نگاری می‌کند.

سطح انگشت سه بعدی تکمیل شده با همه شیارها و برآمدگی‌هایی که اثرانگشت انسان را به وجود می‌آورند، با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی تولید می‌شود. محققان، دستاورد نهایی را یک فانتوم اثرانگشت نامیده‌اند.

فانتوم‌های تصویربرداری در جهان، تصویربرداری پزشکی رایج هستند. برای مثال، جهت اطمینان از کارکرد درست دستگاه ام‌ارآی یا سی‌تی اسکن، ابتدا باید تصویر یک جسم دارای ابعاد و ویژگی‌های مواد شناخته‌شده را ثبت کرد.

در این مورد، هدف نهایی برخورداری از یک مدل اثرانگشت دقیق با ویژگی‌ها و خواص شناخته‌شده است که بتوان از آن برای کالیبره کردن فناوری موجود با قابلیت استفاده در انطباق اثرانگشت‌ها، بهره برد.

اگرچه این مدل سه‌بعدی هنوز از بافت یا حس دقیق یک انگشت واقعی برخوردار نیست، اما می‌تواند فناوری شناسایی و انطباق اثرانگشت را ارتقا بخشد.

کد خبر 252267
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز