مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان صحنه جرم، برای نخستین بار در جهان موفق شدند زمان اثر انگشت موجود در صحنه جرم را تعیین کنند.

تعیین تاریخ اثر انگشت ممکن شد

به گزارش مهر، "مارسل دو پویت" پژوهشگر اثر انگشت در موسسه علوم جنایی هلند این یافته را کشف بسیار مهمی عنوان کرد.

وی افزود: پلیس معمولا از کارشناسان اثر انگشت می‌پرسد آیا می‌توان زمان ایجاد اثر انگشت را در صحنه جرم تعیین کرد یا خیر. مثلا اثر انگشت همسایه در صحنه سرقت از یک خانه کشف می‌شود. با استفاده از این فناوری جدید می‌توان تشخیص داد آیا اثر انگشت موجود در صحنه جرم به مدتی قبل از سرقت تعلق دارد یعنی زمانی که همسایه برای صرف چای به خانه فرد آمده یا وی شب سرقت از خود اثری به جا گذاشته است.

توانایی تعیین تاریخ این اثر به معنای آن است که می‌توان تعیین کرد چه وقت یک مظنون بالقوه در صحنه جرم حضور داشته یا کدام اثر انگشت بر اساس زمان وقوع حادثه باید بررسی شود.

اثر انگشت هر فرد نشانه بسیار منحصر به فردی از خود بر روی سطوح به جا می‌گذارد که می‌تواند نسخه‌برداری شده و با پایگاه داده پلیس به منظور شناسایی فرد مظنون مقایسه شود. این شیوه پلیسی اوایل دهه 1900 ظهور کرد.

اثر انگشت از عرق و چربی دست از جمله ترکیب پیچیده‌ای از کلسترول، اسید آمینه و پروتئین‌ها ایجاد می‌شود.

دوپویت می‌گوید: متخصصان می‌توانند مواد شیمیایی در این اثر انگشت را تحلیل کنند. برخی از این مواد با گذشت زمان از بین می‌روند و نسبت نسبی این مواد شیمیایی است که به ما امکان می‌دهد زمان ایجاد شدن اثر انگشت را تعیین کنیم.

تلاش‌های پیشین متخصصان برای ایجاد فرمولی به منظور تعیین تاریخ اثر انگشت با شکست مواجه شده است چرا که بر روی میزان مواد شیمیایی نه نسبت‌های نسبی آنها تمرکز داشت.

کارشناسان با در نظر گرفتن دمای محیط اطراف اثر انگشت اصلی که سرعت زوال مواد شیمیایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، توانسته‌اند زمان ایجاد اثر انگشت را بین "یک تا دو روز"، تا 15 روز تعیین کنند.

پیش از آن که بتوان این شیوه را به طور قانونی به کار گرفت، باید به طور وسیعی در صحنه‌های جرم واقعی آزمایش کرد تا پایگاه داده‌ای ایجاد کند.

کارشناسان می‌گویند این شیوه احتمالا تا یک سال آینده به طور رسمی عرضه خواهد شد.

همانطور که پایگاه داده وسعت می‌یابد، اطمینان و اعتبار این شیوه نیز بیشتر شده و به پلیس امکان می‌دهد تا زمان اثر انگشت ایجاد شده در چند سال پیش را نیز تعیین کند.

در همین حال، دو پویت و همکارانش در حال کار بر روی شیوه تحلیلی انقلابی دیگری هستند: تحلیل مواد شیمیایی اثر انگشت برای مشخص کردن نوع دارو یا غذای مصرفی فرد مظنون.

کد خبر 261864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha