همشهری آنلاین: روسیه اعلام کرد زبان تهدید و مجازات را نمی‌پذیریم و در صورتی که مجازاتی بر ما اعمال شود، پاسخ خواهیم داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روسیه تهدید کرده است اگر غرب تحریمهایی علیه مسکو وضع کند، شرکتهای غربی در روسیه تحریم می شوند.

مسکو اعلام کرد به هر تحریمی از طرف اتحادیه اروپا علیه روسیه با روش های تنبیهی خود پاسخ خواهد داد. مقابله به مثل روسیه ممکن است شامل مسدود کردن داراییهای شرکت های خارجی در بانکهای روسیه شود. همچنین مسکو ممکن است اموال شرکتهای خارجی را در روسیه توقیف کند. مجلس علیای روسیه سرگرم تهیه پیش نویس قانون جدیدی است تا رئیس جمهور آن را به صورت قانون قابل اجرا امضا کند.

ایگور موروزوف عضو کمیته امور بین الملل مجلس علیای روسیه گفت تدابیری که ما اتخاذ می کنیم می تواند هشداری به برخی تندروها باشد و نشان دهد که ما آماده ایم پاسخ کافی را بدهیم. هر گونه تحریمی حتی درباره صدور روادید غیر سازنده است. طرح ما اجازه می دهد دولت روسیه بتواند هر چه سریعتر داراییهای خارجی را مسدود کند.

رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود به اوباما گفت رهبران جدید اوکراین در پی کودتا بر سر قدرت آمده اند و تصمیمات آنها کاملا غیر قانونی است .

پوتین افزود دو کشور نباید روابط خود را به سبب اختلاف نظر شخصی بر سر مشکلی بین المللی - که البته آن نیز بسیار مهم است - قربانی کنند.کرملین دربیانیه ای اعلام کرد رئیس جمهور روسیه همچنین به اوباما گفته است روسیه نمی تواند درخواستها را برای کمک به این موضوع نادیده بگیرد و اقدامات خود را درهمین راستا وهمچنین مطابق با قوانینی بین المللی انجام می دهد .

او همچنین ادعاهای آمریکا را در این باره که نیروهای روسیه ساختمان های دولتی را درکریمه به اشغال خود درآورده اند رد کرد وگفت مردان مسلح اعضای واحد های محلی دفاع از خود هستند.

او همچنین گفت روسیه تمایل دارد با قدرتهای غربی همکاری کند اما هرگونه راه حل برای این بحران باید براساس توافق نامه اتحادیه اروپا باشد که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین در روز 21 ماه فوریه امضا کرد .

پوتین گفت با اوباما توافق کرد که سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا باید به « تماس های فشرده » در باره اوکراین ادامه دهند.

کاخ سفید هم دربیانیه‌ای بعد از این گفتگوی تلفنی یکساعته گفت: اوباما بر این مساله تاکید کرد که اقدامات روسیه در حکم نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. اوباما از پوتین خواست مفاد راه حل دیپلماتیک احتمالی برای این بحران را بپذیرد ، بحرانی که سبب به وجود آمدن بدترین بحران در روابط روسیه و‌امریکا از زمان پایان یافتن جنگ سرد شده است .

شرکت گازپروم روسیه روز جمعه تهدید کرد انتقال گاز به اوکراین را همانند سال 2009 متوقف می کند.

رای مثبت پارلمان کریمه به پیوستن به روسیه

روزپنجشنبه، پارلمان منطقه کریمه در جنوب اوکراین به پیوستن به روسیه رای مثبت داد و در روز 16 ماه مارس درباره پیوستن به روسیه همه پرسی برگزار خواهد کرد، اقدامی که رهبران حامی غرب در کیف اعلام کردند نقض قوانین بین المللی محسوب می شود .

خبر دیگر اینکه پس از نشست بی نتیجه شورای امنیت درباره بحران اوکراین ، آمریکا از روسیه خواست روند ورود ناظران بین‌المللی به شبه جزیره کریمه را تسهیل کند .

تصویب اعطای وام به حاکمان جدید اوکراین

ضمن آنکه مجلس نمایندگان آمریکا کمک مالی وعده داده شده این کشور به اوکراین را تایید کرد ولی برای اجرایی شدن اعطای این وام، سنا هم باید آن را تایید کند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه همزمان کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای غیرالزام آور تصویب کرد که در آن از دولت خواسته شده است تحریم هایی در زمینه صدور روادید، تحریم های مالی، تجاری و دیگر انواع مجازات علیه مسئولان بلندپایه روسیه، بانک ها و سازمان های تجاری تحت اختیار مسکو اعمال کند.

اعزام صدها مزدور آمریکائی بصورت مخفیانه به اوکراین

همزمان با تحرکات غربیها در اوکراین و سفر جان کری به این کشور و سخنرانی در میدان کیف در جمع مخالفان روزنامه روسی « راسیسکا گازتا» با اشاره به اینکه صدها مزدور آمریکائی مخفیانه به اوکراین فرستاده شده اند نوشت: به راستی نیروهای امنیتی غرب چه اهدافی در میدان استقلال کی یف دنبال می کنند. محافظت از مقامات دولت جدید اوکراین یا پاکسازی شهرهای شرقی و جنوب شرقی اوکراین . این روزنامه افزود در چند روز گذشته صدها مزدور خارجی وارد کی یف شده اند . این مزدوران از عوامل شرکتهای نظامی خصوصی و دارای تجربه غنی در زمینه عملیات نظامی هستند . این که سربازان حرفه ای با چه هدفی و توسط چه کسانی و با چه ویزایی به پایتخت اوکراین اعزام شده اند قابل حدس است. حداقل سیصد مزدور خارجی با تجهیزات ویژه و حتی سلاح ، بی سر و صدا در هتل های اوکراین مستقر شده اند. بیشتر این افراد از آمریکا آمده اند و پیش از این طبق قراردادهای خصوصی در عراق، افغانستان و سایر کشورها بودند. جالب این که آنها با پروازهای تجاری معمولی و چارتر به اوکراین آمده اند.

مخالفت حاکمان جدید اوکراین با تحقیق در مورد قتل مردم بدست تک تیراندازها

گزارش تلویزیون روسی راشا تودی هم حاکیست حاکمان جدید اوکراین حاضر به پذیرش تحقیقات در مورد تک تیراندازها نیستند . در زمان درگیریها در اوکراین شماری از معترضان و افراد پلیس بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند که این مساله مورد توجه مردم قرار گرفته اما مقامات جدید اوکراین با تحقیق در این خصوص موافق نیستند .

تحقیقات خانم اولگا، پزشک و فعال اوکراینی نشان داده است که نیروهای پلیس و معترضان اوکراینی که در درگیریها کشته شده اند توسط یک سلاح، یک نوع گلوله و با یک روش مورد هدف قرار گرفته اند.

انتقاد شدید نخست وزیرکریمه از غربی ها

خبر دیگر اینکه سرگئی آکسیونوف، نخست‌وزیر شبه‌جزیره کریمه گفت از تصمیم غربی‌ها برای تحریم روسیه به خاطر تحولات اخیر منطقه شگفت‌زده شده است.

وی گفت ساکنان کریمه خود سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد و تصمیم غرب در حکم آزار آنها به خاطر مسایل سیاسی است .

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، آکسیانوف سپس با اعتراض به موضع غرب در قبال تحولات کریمه گفت: آیا ما به آمریکا و آلمان درباره رفتار با مناطق خودمختارشان توصیه‌ای کرده‌ایم؟ الان هم حق مردم کریمه است که درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند."

هشدار آلمان درباره اعمال تحریم ها علیه روسیه

فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان درباره " بستن همه درها" با اعمال تحریم ها علیه روسیه بر سر بحران شبه جزیره کریمه هشدار داد.

اشتانمایر ضمن ابراز نگرانی از بروز جدایی جدید کشورها در اروپا گفت :« ما باید بپذیریم که تنها مسئولیت حل و فصل بحران اوکراین را نداریم بلکه همچنین وظیفه داریم از بروز اختلافات جدید در توسعه اروپا پیشگیری کنیم.»

خبرگزاری آلمان از رم گزارش داد وی تاکید کرد با توجه به این که ما به منظور حل و فصل درگیری ها از جمله موضوعات مرتبط با ایران و سوریه به یکدیگر از جمله به روسیه نیاز داریم ، جدایی کشورها بر سر درگیریهای اوکراین بدین معنا است که همکاری های بین المللی که به آن نیاز داریم برای مدت زمان طولانی به حال تعلیق درخواهد آمد یا حتی متوقف خواهد شد.وی گفت :« من از این رویکرد حمایت می کنم که نباید همه درها را بست بلکه شاید بتوانیم از آنها عبور کنیم.»

فرانسه :قرارداد فروش کشتی های جنگی به روسیه به قوت خود باقیست

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد قرارداد جنجالی فروش دو کشی جنگی فرانسه به روسیه با وجود موضع مخالف مسکو در قبال کریمه اوکراین، همچنان به قوت خود باقیست.

قرارداد سال 2011 در زمینه فروش کشتی های جنگی میسترال به ارزش یک میلیارد یورو - معادل یک میلیارد و 400 میلیون دلار - منبع نگرانی شدید هم پیمانان فرانسه در اتحادیه اروپا و ناتو بوده است ، قراردادی که تنها چند سال پس از تهاجم روسیه به گرجستان منعقد شد.

اگر بحران اوکراین حل نشود تحریم‌های جدیدی بر ضد روسیه اعمال خواهد شد

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روزجمعه درشبکه رادیویی فرانس انفو اعلام کرد درصورتی که بحران اوکراین هرچه سریعتر حل و فصل نشود، تحریم های جدیدی برضد افراد و شرکت های روسی اتخاذ خواهد شد.وی همچنین از احتمال اعمال تحریم هایی برضد نزدیکان پوتین خبر داد.

تجدید نظر انگلیس در قرارداد فروش تسلیحات به روسیه

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد لندن به نوبه خود در قرارداد فروش تسلیحات به روسیه تجدید نظر خواهد کرد.

نتیجه همه پرسی شبه جزیره کریمه را به رسمیت نخواهیم شناخت

استفان هارپر نخست وزیر کانادا دربیانیه ای هشدار داد اوتاوا هیچگاه نتیجه همه پرسی شبه جزیره کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت.

سربازان روس باید خاک کانادا را ترک کنند

اوتاوا در اعتراض به اقدام روسیه در اوکراین، از سربازان روس خواست خاک کانادا را ترک کنند.

کانادا نه سرباز روس را که در یک برنامه آموزش نظامی در این کشور به سر می برند، به عنوان واکنشی اعتراض آمیز به روسیه اخراج کرد.به این سربازان دستور داده شده است تا آخرین ساعات امروز جمعه خاک کانادا را ترک کنند.

"لاوروف: موضع ناتو در قبال بحران اوکراین جانبدارانه و ظالمانه است"

شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: موضع ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در قبال بحران اوکراین جانبدارانه و ظالمانه است.

پارلمان کریمه حق برگزاری همه پرسی درباره آینده این منطقه را دارد

رئیس شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد پارلمان کریمه حق برگزاری همه پرسی درباره آینده این منطقه را دارد و اگر مردم این شبه جزیره به پیوستن به روسیه رای مثبت دهند ، شورای فدراسیون روسیه از تصمیم آنها حمایت خواهد کرد . رئیس شورای فدراسیون روسیه همچنین گفت : بین روسیه و اوکراین جنگی در نخواهد گرفت. والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت:« این که می گویند جنگی در کار خواهد بود، کاملا بی معنی و غیرواقعی ا ست.

ناوشکن موشکی آمریکا برای ورود به دریای سیاه از داردانل عبور کرد

خبرگزاری دوغان ترکیه اعلام کرد یک ناوشکن موشکی آمریکا موسوم به یو اس اس تروکستون صبح جمعه در مسیر حرکت به سوی دریای سیاه، از تنگه داردانل ترکیه عبور کرد.

بنا بر اعلام خبرگزاری دوغان، این ناوشکن، سومین ناو جنگی است که این هفته پس از کشتی های جنگی اوکراین و روسیه در بحبوحه بن بست بین غرب و روسیه بر سر شبه جزیره کریمه اوکراین، از تنگه داردانل عبور می کند .

غرب از تروریست های نیابتی در اوکراین استفاده کرد

تحلیلگر آمریکایی گفت غرب از تروریستهای نیابتی در اوکراین استفاده و دولت این کشور را سرنگون کرد .

به گزارش پرس تی وی ، جیم دبلیو دین گفت:« غرب از سالها قبل برای نفوذ در اوکراین و براندازی رژیم این کشور تلاش میکرد .این موضوع برکسی پوشیده نیست و غربی ها نیز از این که دیگران این موضوع را بدانند ، ابایی ندارند.اما آنچه که مردم را شوکه کرده ، استفاده از شبه تروریستها و گروههای راستگر برای ترور مردم است.در واقع این نسخه دیگری از بکارگیری تروریستهای نیابتی در بالکان است.شنیدیم که دولت اوکراین سه ژنرال ارتش را که به حضور راستگراها در واحد های نظامی اعتراض کرده اند ، برکنار کرده است.در واقع این مزد آنها برای به قدرت رساندن دولت کنونی است.این عده در تیراندازی ها و کشتارهایی که به قدرت رسیدن دولت جدید منجر شد ، دست داشته اند.همه می دانند که غرب و اتحادیه اروپا در براندازی دولت اوکراین و کشتار مردم دست داشته اند .

وزارت خارجه روسیه درباره تلاشها برای وارد کردن ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوضاع بغرنج اوکراین هشدار داد.

نخست وزیر اوکراین گفت: ما به روشنی آماده مذاکره با روسیه هستیم و شخصا خواهان تماس تلفنی با رئیس جمهور این کشور هستم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین، از مسکو خواست به توافقنامه های بین المللی پایبند باشد و از حمایت جدایی طلبان اوکراین دست بردارد.

شبکه 5 تلویزیون اوکراین به نقل از نیروهای مرزی این کشور اعلام کرد هم اکنون 30 هزار نیروی نظامی روس در قلمرو اوکراین در کریمه مستقر هستند.

ناوشکن آمریکایی «تراکستون» به همراه سیصد نظامی در مسیر حرکت به سمت دریای سیاه از تنگه بسفر عبور کرد.

پلیس روسیه روز جمعه از تجمع بیش از 65 هزار نفر از مردم در حمایت از شبه جزیره کریمه ، نزدیک کاخ کرملین در مسکو خبر داد.

عملیات تروریستی در هواپیمای حامل یاتسنیوک خنثی شد

پلیس اتریش روز جمعه از ناکام ماندن عملیات تروریستی در هواپیمای حامل آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از بروکسل به وین خبر داد و افزود واحد ضد تروریسم اتریش به صحنه فراخوانده شد.

نخست وزیر اوکراین در نشستی در زمینه بحران داخلی این کشور با رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت کرده بود و هواپیمای حامل وی روز پنجشنبه در حال پرواز از وین به سمت کیف بود که واحد کنترل امنیت هوایی آلمان پیام هشدارآمیزی را از بلژیک دریافت کرد.

ماموران کنترل خطوط هوایی آلمان به محض شنیدن این پیام هشدارآمیز به سرعت به حال آماده باش درآمدند.

کد خبر 252241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز