سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز بعد از آنکه حلقه محاصره منطقه کریمه اوکراین توسط نظامیان روس کامل شد و سران غربی از آماده بودن همه گزینه‌هایشان علیه روسیه خبر دادند، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سرانجام و برای نخستین بار بعد از آغاز بحران اوکراین لب به سخن گشود و گویا پاسخ همه سیاست‌های یک دهه گذشته غرب در تقابل با مسکو را داد.

پوتین

سخنانی که همزمان با انتشارش شاخص‌ بورس مسکو را بعد از یک سقوط 10درصدی اندکی بالا برد اما دورنمایی از حل بحران اوکراین پیش رو نگذاشت.رئیس‌جمهور روسیه روزی برای نخستین بار درباره بحران اوکراین لب به سخن گشود که ضرب‌‌الاجل نظامیان روس به نظامیان اوکراینی مستقر در پادگان‌های کریمه به پایان رسیده‌بود ولی درگیری میان نظامیان دوطرف صورت نگرفت. برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که روسیه تا 5صبح دیروز به نظامیان اوکراینی مستقر در پادگان‌های کریمه مهلت داده‌بودند که خود را تسلیم کنند.

با اعلام این خبر صبح دیروز خانواده‌های نظامیان اوکراینی مقابل پادگان‌های کریمه صف کشیدند تا مانع از درگیری شوند. همزمان دیروز به دستور پوتین، مانور نظامیان روسیه در خاک روسیه در مرز اوکراین پایان یافت و نظامیان روسی این منطقه را ترک کردند. با این حال نظامیان روسی همچنان کریمه را در کنترل خود دارند.

سرنوشت کریمه مانند کوزوو تعیین شود

پوتین ابتدا تحولات اخیر اوکراین و برکناری رئیس‌جمهور در پارلمان بعد از اعتراض‌های خیابانی‌ را کودتایی علیه قانون اساسی این کشور خواند و گفت که رئیس‌جمهور و دولت موقت جدید اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد. او گفت که پارلمان اوکراین مشروعیت دارد اما رئیس‌جمهور تعیین شده جدید مشروعیت ندارد. او گفت که افراطیون و شیادان با استفاده از زور قدرت را در کیف تصاحب کردند.

پوتین گفت: در اوج ناآرامی‌ها به ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور اوکراین توصیه کردم نیروهای پلیس را از خیابان‌های پایتخت بیرون نبرد ولی او به این توصیه گوش نکرد و در نتیجه هرج و مرج‌طلبان بر کشور مسلط شدند.پوتین تأکید کرد که از نظر مسکو یانوکوویچ رئیس‌جمهور مشروع اوکراین است و همین رئیس‌جمهور از مسکو درخواست کرد که به کریمه نیروی نظامی اعزام کند. با این حال پوتین حضور نظامیان روسیه در کریمه را به صراحت تأیید نکرد و گفت: نظامیانی که ساختمان پارلمان، فرودگاه و پادگان‌های کریمه را محاصره کردند، شبه‌نظامیان ملی‌گرای حامی منافع ملی کریمه بودند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که امیدوار است نیازی به اعزام نیروی نظامی این کشور به اوکراین نباشد، اما مسکو آماده است هر وقت که لازم باشد این کار را انجام بدهد و اگر در شرق و جنوب اوکراین که روس‌تبارها ساکن هستند، هرج و مرج روی دهد، مسکو حق استفاده از همه گزینه‌ها را دارد.

او گفت که روسیه نمی‌خواهد کریمه را ضمیمه خاک خود کند بلکه تأکید دارد که مردم کریمه خودشان باید سرنوشت خودشان را رقم بزنند. این کار باید در یک انتخابات و با رأی مردم صورت گیرد مانند همان اتفاقی که در کوزوو افتاد.

پاسخ به تهدیدهای اوباما

پوتین در بخش دیگری از سخنانش به تحریم‌ها و تهدیدهای غرب اشاره کرد و گفت: ما از تحریم نمی‌ترسیم ولی تحریم موثر نیست بلکه نتیجه عکس دارد. او گفت که روسیه کاری خلاف قوانین بین‌المللی نکرده و این غرب است که در سال‌های گذشته برخلاف قوانین بین‌المللی در کشورهای افغانستان، عراق و لیبی عملیات نظامی انجام داده‌است. او گفت که روس‌ها در خاک اوکراین هیچ گلوله‌ای شلیک نکردند. پوتین گفت امیدوار است مجبور نباشد سفیر روسیه را از واشنگتن فرابخواند.

روسیه برای تحریم آماده است

درحالی‌که مقامات و رسانه‌های غربی از گزینه‌های غرب علیه روسیه به‌خاطر بحران اوکراین سخن می‌گویند و موضوع تحریم مقامات روس و همچنین اعمال تحریم اقتصادی علیه مسکو از گزینه‌های مورد تأکید است، یکی از دستیاران کرملین دیروز به خبرگزاری رویترز گفت که روسیه آماده مقابله با تحریم است. این مقام روس بدون ذکر نامش گفت: اگر غرب واقعا بخواهد روسیه را تحریم کند، روسیه آماده است که وابستگی اقتصادی‌اش را به آمریکا قطع کند. با این حال او گفت که چنین کاری برای غرب تأثیر منفی خواهد داشت.

در همین حال اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه‌خود در بروکسل تا روز پنجشنبه (فردا) به مسکو مهلت داد تا در سیاست‌های خود در اوکراین تجدید نظر کند در غیراین صورت باید با تدابیر تنبیهی اتحادیه اروپا روبه‌رو شود. مقامات اروپایی گفته‌اند که منع صدور ویزا برای مقامات روس، اعمال تحریم‌های اقتصادی و تعلیق همکاری‌های علمی و نظامی از گزینه‌های این اتحادیه علیه مسکو است.بعد از سفر ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس به اوکراین، دیروز جان کری وزیر خارجه آمریکا هم با وعده کمک یک میلیارد دلاری وارد کیف شد.

توصیه‌های برژینسکی

زبیگنیو برژینسکی از تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا در یادداشتی برای روزنامه کریستین ساینس مانیتور نوشت، غرب باید در بحران اوکراین به فکر راه‌حلی با حضور روسیه باشد و به مسکو راه‌حل نشان دهد. او نوشت، روسیه ممکن است فعلا کریمه را در اختیار داشته باشد اما نمی‌تواند این منطقه را تحت اشغال خود نگه دارد چون در تاریخ، اوکراین هیچ‌گاه این کار روسیه را نمی‌بخشد. او به ناتو پیشنهاد کرد که با روسیه درباره اوکراین وارد مذاکره شود و به دولت جدید اوکراین هم توصیه کرد با همه طرف‌ها همکاری داشته‌باشد و وارد هیچ پیمان نظامی نشود.

کد خبر 251950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز