سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیب «حلیم فرنگی» با میوه یا دسر «اسموتی» به عنوان وعده غذایی صبحانه هرچند جزو موادغذایی سالم و مقوی برای این وعده محسوب می‌شود اما ممکن است هضم آن برای دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد کند.

این خوردنی‌ها را با هم نخورید

به گزارش ایسنا، خلیج‌ تایمز در مقاله جدیدی در این رابطه منتشر کرد: «الیزابت مونتگومری» از متخصصان تغذیه در انگلیس به ارائه توضیحاتی در مورد علت مشکل‌ساز بودن مصرف همزمان ترکیبی از خوردنی‌ها برای سیستم گوارش پرداخته که به شرح زیر است:

پروتئین‌های حیوانی و کربوهیدرات‌ها

برای تجزیه مواد خوراکی مختلف لازم است که آنزیم‌های متفاوتی فعال شوند. زمانی که این دو گروه ماده خوراکی با یکدیگر مصرف شوند بدن نمی‌تواند آنها را به درستی هضم کند و همین امر سبب ناتوانی در هضم و در نتیجه بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش و سوءهاضمه می‌شود.

میوه همراه با کربوهیدرات‌ها

میوه‌ها نسبت به دیگر مواد خوراکی سریع‌تر هضم می‌شوند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند افزودن میوه به حلیم‌ها (ترکیب غلات خردشده با آب یا شیر)، یک انتخاب مفید برای وعده صبحانه است در حالی که این ترکیب در واقع فرآیند گوارش را متوقف می‌سازد. به همین دلیل بهتر است زمانی که معده خالی است و ترجیحا اوایل صبح میوه مصرف شود.

لبنیات همراه با میوه

برای بسیاری از افراد مصرف دسر اسموتی در وعده صبحانه لذت‌بخش است. اما مشکل این است که ماست، پروتئینی حیوانی به حساب می‌آید و هنگام ترکیب شدن با میوه می‌تواند به اسیدی شدن دستگاه گوارشی و مشکلات هاضمه‌ای دیگر منجر شود.

مصرف مایعات همراه با غذا

مصرف زیاد هر گونه نوشیدنی با مواد غذای جامد موجب می‌شود آنزیم‌های گوارشی رقیق‌شده و فرآیند هضم را به کُندی انجام شود. بنابراین لازم است 30 دقیقه پیش از خوردن غذا و دو ساعت پس از آن از نوشیدن مایعات پرهیز شود.

خوردن خربزه پس از وعده شام

خربزه از جمله میوه‌هایی است که باید به تنهایی مصرف شود زیرا نسبت به میوه‌های دیگر زمان بیشتری طول می‌کشد تا هضم شود.

کد خبر 251851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز