همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران در مراسم تجلیل از دکتر علی‌اکبر فرهنگی گفت:‌ تبار نیکوی فرهنگی در طول تاریخ، در خاندان استاد فرهنگی استمرار پیدا کرده است، از این رو می‌شود استاد فرهنگی را از فرهنگیان کهن ایران دانست.

علی‌اکبر فرهنگی

به گزارش مهر، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در آئین تجلیل از علی‌اکبر فرهنگی چهره ماندگار و پدر مدیریت رسانه کشور، گفت:‌ من استاد فرهنگی را از حوزه فرهنگ می‌شناسم و با رویکرد فرهنگی درباره‌شان صحبت می‌کنم. پدربزرگ ایشان، بنیان‌گذار آموزش و پرورش نوین در شمال ایران بوده است و این تبار نیکوی فرهنگی در این خاندان استمرار پیدا کرده است. از این رو می‌شود استاد فرهنگی را از فرهنگیان کهن ایران دانست؛ فرهنگی به معنای فردی که حکمت‌رسان است. این فرهنگ در نگاه پیشینیان ما، دست کم تا چند دهه پیش با هنر همراه بوده است.

وی افزود: تا چند دهه پیش، ما هنر را در صنایع مستظرفه می‌دیدیم. حافظ هم به این معنا، مرتب از صنعت نام برده و کسانی را که در جایگاه هنر نشسته و صنعتگری می‌کنند، ملامت می‌کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همکاری ما و استاد فرهنگی در حوزه فرهنگ و هنر و تدوین برنامه‌هایی بود که بخشی از آن‌ها به مدیریت رسانه مربوط بود. مدیریت رسانه حوزه‌ای است که به مدد ایشان در کشور ما متولد شد و در این حد هم متوقف نشد و وارد حوزه‌های علوم و فنون شد. من در تعریف خودم، دکتر فرهنگی را یک شخصیت فرهنگی می‌دانم که تاریخ ایران را خوب می‌شناسد و با بخشی از این تاریخ عجین شده است. همه ما استاد را نه تنها به عنوان یک معلم که به عنوان عضوی از خانواده فرهنگ ایران می‌شناسیم.

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه و موسسه مطبوعاتی اطلاعات در این برنامه گفت:‌ وقتی برای حضور در این برنامه از من دعوت شد، با افتخار آمدم اما شرط گذاشتم که از من نخواهند سخنرانی کنم. نشد مجلسی برگزار شود و من به بهانه‌ای پشت تریبون نروم. به نظرم دلیل دعوت از من این است که دیرپاترین مسئول رسانه از بعد انقلاب هستم که در یک رسانه مدیر بوده است. این موضوع یا به سخت‌جانی من برمی‌گردد یا به سعه صدر بالای مسئولان.

وی افزود: من توفیق بهره‌مندی مستقیم از آموزهای‌ استاد فرهنگی را نداشته‌ام ولی شاگردان ایشان را خوب درک کرده‌ام. آقای فرهنگی، ما از دستارودهای تربیتی و آموزشی شما آموختیم که حرمت بزرگان را پاس بداریم. یکی از معیارهای موفقیت یک رسانه،‌ کمتر پوزش خواستن است. یعنی اگر رسانه‌ای به خاطر اشتباهاتش مرتب پوزش بخواهد، برایش امتیاز منفی است. اگر پای رسانه‌ای به دادگاه باز شود، نمره منفی دیگری گرفته است. می‌خواهم به استاد فرهنگی این گزارش را بدهم که در 33 سال حضورم در روزنامه اطلاعات، پایم به دادگاه کشیده نشد جز در یک مورد.

علی‌اکبر فرهنگی

دعایی ادامه داد: آن یک مورد هم مربوط به انتخابات سال 76 می‌شود که دوره اول ریاست جمهوری آقای خاتمی بود. ما از علاقه‌مندان به ایشان بودیم و نتوانستیم رسالت رسانه‌ای‌مان را رعایت کنیم و رقیب ایشان آقای ناطق نوری به حق از ما شکایت داشت. زمانی که داشتم برای رفتن به دادگاه آماده می‌شدم، خبر رسید که آقای ناطق نوری از شکایت صرف‌نظر کرده است. به هر حال روزنامه اطلاعات دولتی نیست اما از اموال عمومی تغذیه می‌شود و باید مراعات مسائل را بکند.

مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات گفت: می‌خواهم در این برنامه سوالی را مطرح کنم و آن، این که چرا در کشور ما، اساتیدی به این بزرگی باید بازنشسته شوند؟ واقعا چرا باید از آموزه‌ها و تجریبات چنین اساتیدی محروم شد و آنان را از دانشگاه جدا کرد؟

دعایی در پایان سخنانش گفت: آقای فرهنگی ما شرمنده شما هستیم که لیاقت آثار شما از ما بسیار بالاتر است و در چنین برنامه‌ای که در شان شما نیست، از شما تجلیل می‌کنیم. این از مظلومیت شماست.

این سخنان دعایی با تشویق حاضران همراه بود.

ارائه پیشنهاد ایجاد بنیاد علی اکبر فرهنگی

این گزارش می‌‍افزاید: محمود اسعدی، دبیر ستاد چهره های ماندگار نیز در این برنامه گفت: رشته مدیریت در کشورمان یک رشته مظلوم است و با وجود فعالیت رسانه‌ها در این زمینه حضور ملموسی ندارد.

این استاد دانشگاه گفت: تجلیل از اصحاب و پیشکسوتان رشته مدیریت حرکت بسیار خوبی است، اما اولین اقدام باید عمل کردن به تفکرات اساتید مدیریت باشد. خواهشم این است که مسئولان کشور به این رشته توجه بیشتری داشته باشند البته دانشگاه‌ها نیز باید از این انجماد فعلی بیرون بیایند.

اسعدی افزود: به تازگی پیشنهاد تاسیس بنیاد پروفسور فرهنگی را مطرح کرده‌ایم. دکتر فرهنگی یک شخصیت چند بعدی است بنابراین پیشنهاد می‌کنم یک جایزه تحقیقاتی را نیز به نام ایشان کلید بزنید و هر سال از دانشجویان و محققان برتر کشور با این جایزه تقدیر کنیم.

بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کسانی که به مردم آگاهی می‌بخشند همان صاحبان قلم هستند که خدا در قرآن به این قلم قسم خورده است. برنامه امروز صرفا تجلیل از یک انسان فرهیخته نیست بلکه بیشتر تجلیل از علم و عمل او است.

این نماینده مجلس گفت: من به نیابت از اعضای خانه ملت، دست استاد خودم را می‌بوسم.

حسن قلی‌پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز در این برنامه به بیان خاطراتی از پروفسور فرهنگی پرداخت.

محمد سلطانی‌فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز به عنوان سخنران دیگر این برنامه گفت: ایران‌دوستی از ویژگی‌های استاد فرهنگی است. ایشان با همه امکاناتی که برایش فراهم بوده و هست، می‌توانست خارج از ایران زندگی راحتی داشته باشد اما به ایران آمد و به خدمت‌رسانی به فرهنگ ایران مشغول شد.

وی گفت: ایشان همچنین یک آرشیو غنی از موسیقی ایرانی در منزل خود دارد که فکر نمی‌کنم صدا و سیما هم چنین آرشیوی از موسیقی کهن ما داشته باشد.

در پایان این مراسم تمبر دکتر علی‌اکبر فرهنگی رونمایی شد.

کد خبر 251757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز