همشهری آنلاین: دبیر بخش «خیال نو» طرح پیشواز بهار، از طراحی چیدمان‌هایی بوسیله پارچه و نور در میدان شهر تهران خبر داد.

مجسمه سازی

به گزارش همشهری آنلاین، کوروش گلناری درباره فراخوان بخش خیال نو که در عرصه مجسمه و چیدمان منتشر شده است، گفت: فراخوان ما در دو بخش متمرکز و نیمه متمرکز منتشر شد.

در این بخش 730 اثر از 540 هنرمند طی سه دوره فراخوان دریافت شده و پس از بررسی هیات داوران 80 اثر از 75 هنرمند انتخاب و این مجسمه‌های شهری به صورت متمرکز و غیر متمرکز در بهار 1393 در شهر نصب خواهند شد.

وی افزود: 14 مجسمه در محل‌های پر تردد شهر مانند پل پارک وی، میدان صنعت، انقلاب و بهارستان نصب خواهند شد.

اما عمده کار ما امسال این است که به جای چراغانی در چند نقطه با استفاده از پارچه و نور نوعی چیدمان محیطی ایجاد کنیم که این نقاط عبارتند از سیدخندان، میدان صنعت، میدان ونک، میدان حسن آباد، پل پارک وی و ... با این کار پوشش بدهیم.

وی توضیح داد: یکی از بخش های مجسمه سازی را می‌توان به شاخه چیدمان اختصاص داد که این نوع آثار بسیار در ارتباط با محیط و هر آنچه در آن در رفت و آمد است تعریف می‌شود.

گلناری درباره کیفیت آثاری که در این طرح در سطح شهر نصب می‌شود و دائم و موقت بودن آنها نیز گفت: سعی کردیم کارهایی که ماندگاری بیشتری دارند را انتخاب کنیم؛ البته در میانشان آثار موقت هم هست اما شما می‌بینید که گاهی آثار موقت هم دو سال است که در شهر مانده اند.

واقعیت این است که بیشتر جوان ها در فراخوان ها شرکت می‌کنند و معتقدم باید با آنها به گونه ای دیگر برخورد کرد. سعی کردیم هر چند فرصت کم بود اما حداکثر تاثیر را در جهت کیفیت آثار انتخابی داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه در این سالها حوزه زیباسازی کارهای مهمی در زمینه مجسمه سازی شهری صورت داده با اشاره به مجموعه مجسمه هایی که در باغ موزه نگهداری می‌شود و حکم یک گنجینه را برای شهر دارد گفت: در سمپوزیوم ها و فراخوان ها سهم هنرمندان حرفه ای کم است و دارد این گونه برنامه ها به سمت فضای دانشجویی کشیده می‌شود که اگر در این زمینه هم با برنامه ریزی جلو برویم آثاری که در شهر حضور دارند تبدیل به ارزش افزوده می‌شود.

گلناری که خود سابقه خوبی در طراحی و ساخت مجسمه ها و چیدمان های شهری دارد درباره ویژگی های یک مجسمه شهری گفت: جنبه های مهمی در این زمینه باید مدنظر قرار بگیرد.

اینکه هنگام خلق یک اثر چقدر به بوم شهر و زمینه توجه داریم چقدر به وسعت و اندازه آن اثر در قیاس با انسان ها توجه داریم این روزها متاسفانه خیلی ها اینترنت زده شده اند.

به نظرم برای ساخت یک اثر خوب شهری لااقل باید یک سال هنرمند درگیرش باشد نه اینکه ظرف دو ماه آن را بسازد و تحویل دهد.

وی زمان نصب مجسمه ها در شهر را تا 25 اسفندماه و برخی را در فروردین اعلام کرد. در مجموعه آثار مجسمه های بهاری از کارهای 9 متری تا 2 متری را به گفته گلناری می‌توان دید.

طرح پیشواز بهار سال 1393 به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در هفت بخش دیدار نو، رفتار نو، خیال نو، رنگ نو، سامان نو، سیمای نو و اندیشه نو برگزار می‌شود.

کد خبر 251706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز