همشهری آنلاین: کیانوش غریب‌پور، دبیر بخش «دیدار نو» طرح پیشواز بهار از آغاز کارگاه‌های آموزشی گرافیک و تصویرسازی توسط آرش تنهایی و حمیدرضا بیهقی خبر داد.

بهار

به گزارش همشهری آنلاین، کیانوش غریب‌پور درباره فراخوان بخش «دیدار نو» طرح پیشواز از بهار که در عرصه گرافیک منتشر شده است، گفت: ما برای دریافت آثار در این بخش دو روش را در نظر گرفتیم؛ یکی فراخوانی که اعلام شده و گرافیست‌ها می‌توانند آثار خود را ارسال کنند و آثارشان داوری خواهد شد و یک روش دیگر هم برپایی کارگاه‌های آموزشی توسط دو استاد تصویرگری و گرافیک است که برای علاقمندان برگزیده برپا می‌شود.

او با اشاره به اینکه آثار تولیدی این کارگاه‌ها داوری و انتخاب خواهد شد، افزود: در کنار این از برخی دوستان طراح گرافیک و تصویرگر هم دعوت می‌کنیم برای این بخش آثاری را تولید کنند چرا که شخصا معتقدم در رویدادهای هنری، مدیریت مستقیم دبیر مهم‌تر از فراخوان و حضور پیش‌بینی نشده هنرمندان است.

به گمانم این مدیریت می‌تواند مسئولان را به هدف برگزاری این رویداد نزدیک‌تر کند.

غریب‌پور در مورد هنرمندانی که می‌خواهند از طریق فراخوان عمومی اثری ارسال کنند، گفت: پیشنهادم این است که هنرمندان نگاهی به گرافیک در فضای شهری داشته باشند؛ به اینکه قرار است این کارها برای نوروز و پیشواز از بهار در سطح شهر نصب شود.

به گفته او در حال حاضر از نظر منظر شهری در تهران پارازیت‌های بسیاری داریم که از معماری تا بیلبوردهای تبلیغاتی را شامل می‌شود، بنابراین شهر تهران نیاز به سامان جدید تصویری دارد و نیازمند آثاری است که به زیبایی‌شناسی منطقی و معاصر و خصلت‌های ایرانی نزدیک باشد.

غریب پور، ضمن تاکید بر اینکه کارهایی که به درد نمایش در گالری‌ها یا مسابقات هنری که مخاطب محدود دارد برای بخش دیدار نو، فرستاده نشود، گفت: این مسابقه جای خودنمایی هنرمندانه که نگاه تلخ یا روشنفکرانه داشته باشد نیست؛ در واقع کارهایی به درد این مسابقه می‌خورد که ایجاد تصاویر زیبا برای شهری که در آن زندگی می‌کنیم را در خود داشته باشد.

غریب پور با نام بردن از آرش تنهایی و حمیدرضا بیهقی به عنوان دو استاد مدعوی که کارگاه‌های آموزشی بخش «دیدار نو» را برگزار خواهند کرد، ادامه داد: فراخوان این بخش منتشر شده است و این کارگاه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد و قرار است هنرجویان مستعد برای این کارگاه انتخاب شوند و بعد از آن آثار خود ارائه دهند و آنها نیز داوری شوند.

این هنرمند طراح، گرافیک را به دلیل رسانه بودن در بحث منظر شهری حائز اهمیت دانست و گفت: گرافیک یک رسانه موقت است و از آنجا که فراوانی دارد و در تعداد زیاد در سطح شهر نصب می‌شود و برای اطلاع رسانی است می‌تواند در یک مدت موقت تاثیری آنی و گسترده ای داشته باشد.

اما در مباحث منظر شهری اگر منظورمان استفاده از عناصر ماندگار شهری باشد باید به معماری، حجم و نقاشی (رنگ در معماری و فضای شهری) اهمیت دهیم.

او در پایان درباره این اقدام سازمان زیباسازی در برگزاری طرح گسترده استقبال از بهار در بخش‌های متنوع گفت: این کار در صورت تداوم در دیگر فصول سال و در صورتی که پس از برگزاری خوبی‌ها و بدی‌هایش نقد شود و از دل آن باز یک استاندارسازی جدیدی صورت بگیرد بسیار خوب است.

در این صورت یک نوع مدیریت هنری مشورتی ماندگار ایجاد خواهد شد که اجازه نمی‌دهد شهر خارج از طرح جامع تصویری‌اش حرکت کند.

فراخوان بخش «دیدار نو» طرح پیشواز بهار به دبیری کیانوش غریب پور در بخش‌های کارت پستال شهری، پیام‌های شهروندی و پیام‌های مناسبتی منتشر شده است و علاقمندان تا 15 اسفند فرصت دارند آثارشان را در این بخش‌ها ارسال کنند.

داوران این بخش پریسا تشکری، پژمان رحیمی زاده و مجید کاشانی هستند.

طرح پیشواز بهار سال 1393 به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، در هفت بخش، دیدار نو، رفتار نو، خیال نو، رنگ نو، سامان نو، سیمای نو و اندیشه نو برگزار می‌شود.

کد خبر 251513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز