یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: معاون بورس تهران و مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به صراحت تأکید کردند که قواعد جدید معاملات بورس فعلا تغییر نخواهد کرد.

بورس

این سخنان در واکنش به خواسته برخی فعالان بازار مبنی بر توقف دستورالعمل جدید معاملات بیان شد.به گزارش همشهری، پس از نزول شاخص‌های بورس قواعد جدیدی برای معاملات بورس درنظر گرفته شد. براساس قواعد جدید سفارش‌های فروش سهام از ساعت 8:30تا 12درصورتی در سامانه معاملات ثبت می‌شود که بیش از حد مجاز نباشد، در عین حال دستور‌های فروش آزاد و نامحدود می‌توانند از ساعت 12تا 12:30در سامانه معاملات ثبت شوند.

به گفته کارشناسان اعمال این قواعد منجر به انفعال سهامداران حقوقی بزرگ شده و موجب شده سهامداران حقوقی بزرگ خرید‌های خود را به تعویق بیندازند.ازمحمود خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس واوراق بهادار پرسیدیم آیا قرار نیست اجرای قواعد معاملات متوقف شود؟ او گفت: خیر با توجه به شرایط بازار هنوز تصمیمی برای توقف محدودیت سفارش‌های فروش نداریم، این قواعد همانطور که از قبل گفته شد تا اطلاع ثانوی اجرا خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای قواعد جدید معاملات سهامداران حقوقی منفعل شده‌اند؟ گفت: در حال حاضر آماری وجود ندارد که نشان دهد با اجرای قواعد معاملات امکان فروش سهام از سوی حقوقی‌ها بدتر شده است، در واقع اطلاعات موجود نشان می‌دهد خالص خرید و فروش سهامداران حقوقی همچون قبل از اجرای این قواعد است. او افزود: این گفته که با اجرای قواعد جدید معاملات شانس حقوقی‌ها برای فروش سهام کمتر شده است صحیح نیست و خرید حقوقی‌ها نسبت به قبل کاهش پیدا نکرده است.

خواجه نصیری ادامه داد:اجرای قواعد جدید معاملات باعث شد سهامداران حقیقی بهتر بتوانند سهام خود را مبادله کنند، این به لحاظ اقتصادی یک شرایط بهینه است به این ‌معنا که بدون اینکه برای دیگران مشکلی به‌وجود بیاید شرایط بهینه‌ای برای عده‌ای دیگر ایجاد شده است.

تغییر قواعد معاملات پس از بازگشایی نماد پتروشیمی‌ها

علی صحرایی معاون بورس تهران هم در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست معاملات تغییر کند؟ گفت: شرایط جدید تا زمان بازگشایی نماد شرکت‌های پتروشیمی ادامه خواهدداشت و پس از بازگشایی نماد این شرکت‌ها تغییرات زیادی در قواعد معاملات بورس ایجاد خواهد شد.

او درباره تغییرات جدید در قواعد معاملات بورس گفت: این تغییرات شامل کاهش محدودیت حجم فروش سهام خواهد بود که به مقدار زیادی تغییر خواهد کرد. صحرایی در واکنش به این پرسش که تغییر قواعد معاملات بورس منجر به انفعال سهامداران حقوقی شده است؟ گفت: سهامداران حقوقی از قبل هم منفعل بودند، سهامداران حقوقی تکلیف‌شان مشخص نیست و قبل از اینکه قواعد جدید معاملات هم اجرا شود وضعیت مشخصی در بورس نداشتند و بیشتر رفتار منفعلانه از خود نشان می‌دادند.
به گفته او این طرح به‌منظور حمایت از سهامداران جزء اجرا شده است.

کد خبر 251584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز