جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با نزول ۴۱درصدی ارزش معاملات بورس، معاملات سکه در بازار نقد رونق پیدا کرد و قیمت هرسکه طلا در پایان هفته گذشته به مرز یک میلیون تومان رسید.

به گزارش همشهری، نزول شاخص بورس تهران اثر خود را در بازار‌های دیگر نشان داده است. از یک سو قیمت اوراق تسهیلات مسکن و معاملات آتی سکه در بورس کالا رشد کرده و از سوی دیگر قیمت سکه در بازار تهران مدام در حال رشد است. اینها همه بخشی از اثرات نزول شاخص کل بورس تهران است که منجر به مهاجرت نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر شده است.

مقایسه نماگرهای بورس تهران با سایر بازار‌ها مقیاس خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. ارزش روزانه مبادلات بورس تهران درهفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در طول سال رسید به‌طوری که میزان مبادلات سهامداران در هفته گذشته حتی به 80میلیارد تومان هم رسید. سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین روزانه بین 350تا 400میلیارد تومان سهام خریداری می‌کردند. حتی در برخی روز‌ها ارزش روزانه مبادلات بورس به 750میلیارد تومان هم رسید اما این روز‌ها ارزش روزانه مبادلات بورس به زحمت به 150میلیارد تومان می‌رسد.

نماگرهای بورس تهران نشان می‌دهد که ارزش روزانه مبادلات بورس درهفته گذشته با وجود آنکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم 41درصد کاهش داشته است. اسفند‌ماه هر سال ارزش مبادلات بورس افزایش می‌یابد اما امسال این روند تکرار نشد و هفته نخست اسفند‌ماه رکودی فراگیر دامن کل بازار سهام را فرا گرفت. پرسشی که اکنون ایجاد می‌شود این است که نقدینگی که در گذشته روزانه 300تا 400میلیارد تومان سهام در بورس می‌خرید، اکنون به کجا رفته است؟

آمارها می‌گویند که با توجه به رکود بازار مسکن این نقدینگی مشغول دادوستد در بازار‌هایی نظیر سکه طلا، اوراق مشارکت یا اوراق تسهیلات مسکن است. حتی هفته گذشته در یک مقطع قیمت هر دلار آمریکا به‌دلیل افزایش تقاضا از مرز 3هزار تومان هم عبور کرد.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد که قیمت سکه طلا بیش از سایر بازار‌ها تحت‌تأثیر قرار گرفته است به‌طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی از 940هزار تومان در ابتدای هفته به 980هزار تومان هم در پایان هفته رسید. گزارش می‌رسد ارزش روزانه مبادلات سکه نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.هرچند کارشناسان بخشی از دلایل رشد قیمت سکه را ناشی از افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی می‌دانند، اما این نیز دلیل محکمی برای سرمایه‌گذاران است تا دارایی خود را در بازار سود‌آور‌تری سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر 251295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز