گروه بورس: معاملات بورس در بهمن‌ماه نشان می‌دهد سهامداران حقوقی در این‌ماه دچار انفعال معنا‌داری شده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان معاملات سهامداران حقیقی در این‌ماه از سهامداران حقوقی بیشتر بوده است.

به گزارش همشهری، در طول 3دهه گذشته سهامداران حقوقی رهبری بازار را برعهده داشته‌اند. به‌دلیل ضعف تحلیل در بازار سهام، سهامداران حقیقی عموما با رفتار‌شناسی سهامداران حقوقی، دنباله‌رو سهامداران حقوقی هستند، در واقع سهامداران حقیقی در دوره‌های مختلف از رفتار سهامداران حقوقی پیروی و اصطلاحا پشت سر آنها حرکت می‌کنند.

به همین دلیل رفتار سهامداران حقوقی و بزرگ نقش پررنگی در نوسان‌های شاخص بورس دارد و معادلات بازار را تعیین می‌کند. شاید به همین دلیل است که‌ماه گذشته نشست مشترکی میان سهامداران حقوقی بزرگ برای صیانت از بازار تشکیل شد تا با ایجاد هماهنگی میان سهامداران حقوقی بزرگ زمینه جلوگیری از نزول بیش از حد شاخص فراهم شود. ماه گذشته 50 نفر از سهامداران حقوقی بزرگ پس از نزول‌های مداوم شاخص از نیمه دوم دی‌ماه دور هم جمع شدند تا از نزول بیشتر شاخص جلوگیری کنند اما تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد باوجود برگزاری این نشست، رفتار سهامداران حقوقی بورس دچار انفعال شده است، چرا که میزان مبادلات سهامداران حقوقی از سهامداران حقیقی بیشتر بوده است.

همچنین هفته آخر بهمن سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم گرفت زمین بازی معاملات بزرگ را از مبادلات کوچک جدا کند، برهمین اساس قواعد جدیدی برای انجام مبادلات بورس به تصویب رسید که براساس آن سفارش‌های خرید بزرگ فقط در ساعت 12تا 12:30 در سامانه مبادلات ثبت می‌شد. سهامداران حقوقی از 2‌ماه پیش متهم بودند که مانند کامیون‌های بزرگ خیابان‌های کوچک بورس را می‌بستند و با ایجاد ترافیک مانع انجام معاملات سهامداران حقیقی می‌شدند.

اشاره سازمان بورس به ثبت آن دسته از سفارش‌های فروش است که مانع از معاملات سهامداران حقیقی می‌شد و اصطلاحا بازار را قفل می‌کرد یا موجب نزول بیش از حد قیمت‌ها می‌شد. آمار‌های جدید تأیید می‌کند میزان مشارکت سهامداران حقیقی نسبت به حقوقی بیشتر بوده است بنابر این پیش‌بینی می‌شود با اعمال قواعد جدید معاملات روند معاملات بورس تسهیل شود. بررسی معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی بورس در بهمن‌ماه نشان می‌هد که بیشتر خریدو فروش‌های انجام شده در این‌ماه توسط سهامداران حقیقی انجام شده است. از مجموع کل سهام خریداری شده در این‌ماه 7میلیارد سهم به ارزش 25هزار میلیارد ریال به سهامداران حقیقی و 5میلیارد سهم به ارزش29هزار میلیارد ریال به معاملات سهام حقوقی‌ها اختصاص داشته است.

همچنین در طرف عرضه سهام سهامداران حقیقی با انجام 376هزار معامله 7.5 میلیارد سهم به ارزش 28هزار میلیارد ریال فروخته‌اند که این میزان برای سهامداران حقوقی 4.4میلیارد سهم به ارزش 26هزار میلیارد ریال بوده است. این معاملات نشان‌دهنده آن است که بخش زیادی از خریدو فروش سهام در بورس در بهمن‌ماه به سهامداران حقیقی اختصاص داشته است و سهامداران حقوقی رفتار منفعلانه‌ای در بهمن‌ماه داشته‌اند. هنوز از جزئیات دلایل واکنش سهامداران حقوقی بزرگ اطلاع کاملی در دست نیست اما برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که سهامداران حقوقی بزرگ برخلاف عهدی که در ابتدای بهمن‌ماه بسته بودند از بازار حمایت نمی‌کنند. در عین حال برخی خبر‌ها نیز حاکی از آن است که رفتار سهامداران حقوقی بزرگ در هفته گذشته بر میزان نزول بازار سهام افزوده است.

بورس نیوز در این‌باره نوشت: سهامداران حقوقی بزرگ در هفته گذشته نه‌تنها از بازار حمایت نکردند بلکه برخی از سهامداران حقوقی بزرگ با انجام عرضه‌های بزرگ به نزول بیشتر بورس نیز دامن زدند.هفته گذشته در برخی نمادها شاهد عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران عمده آنها بوده‌ایم، به‌طوری‌که این کار موجب تداوم افت قیمت سهام برخی شرکت‌های بورس شد.

کد خبر 250549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز