گروه سیاسی: جلال طالبانی در رأس هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی در سفری یک‌روزه و غیررسمی برای دیدار و گفتگو با مقامات ارشد کشورمان، سه‌شنبه 5 تیر وارد تهران می‌شود.

رئیس جمهوری عراق پس از ورود به تهران، در اولین دور مذاکرات دوجانبه هیئت های دو کشور حضور خواهد یافت.  همچنین رؤسای جمهور دو کشور پس از پایان  مذاکرات، به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد.

مهمترین محورهای سفر طالبانی که تا فردا در تهران خواهد بود، گفت‌وگو درباره مسائل مهم منطقه‌ای و عراق است.

تلاش دیپلماتیک

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر روابط گسترده و خوب میان دو کشور همسایه ایران و عراق ، سفر جلال طالبانی به تهران را بخشی از رایزنی‌های مقامات عالی دو کشور برای تعمیق روابط دوجانبه از جمله تلاش برای برقراری امنیت همه‌جانبه در عراق توصیف کرد.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با ایرنا و درپاسخ به ‌این سؤال‌ که  آیا ممکن است دور دوم گفت‌وگوی احتمالی میان ایران و آمریکا و عراق در سطح متفاوتی نسبت‌ به دور اول این گفت وگوها انجام شود، گفت: هنوز چیزی در این‌باره اعلام نشده است.

کارشناسان و صاحبنظران مسائل سیاسی و منطقه‌ای همچنین سفر رئیس جمهوری عراق را به ایران در ارتباط با ادامه‌ گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره مسائل عراق ارزیابی می‌کنند.[در همین ارتباط]

پیشرفت مستمر

محمد مجید الشیخ سفیر عراق در ایران نیز در گفت‌وگو با ایرنا با تأیید خبر سفر جلال طالبانی به تهران برای انجام یک دیدار غیر رسمی، به روابط عمیق و گسترده تهران - بغداد اشاره کرد و افزود : طالبانی در سفر خود به تهران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

دیدار با حکیم

مجید الشیخ خاطرنشان کرد که طالبانی در سفر خود به تهران از  سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و رئیس ائتلاف یکپارچه عراق نیز عیادت خواهد کرد.

سطح مذاکرات بغداد

مجید الشیخ، سفیر عراق در ایران بابیان اینکه هدف‌ما تشکیل کمیته امنیتی مشترک میان ایران، عراق و آمریکاست، گفت: طالبانی در سفر خود، با طرف ایرانی دراین زمینه گفت‌وگو خواهد کرد.

وی در مورد سطح دوره‌بعدی گفت و گوهای احتمالی ایران و آمریکا درباره عراق اظهار داشت: به نظر می‌رسد سطح گفت‌وگوها، بالاتر از سطح گفت‌وگوهای قبلی نخواهد بود.

کد خبر 25138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز