سعید سعیدی: بازار کتاب ورزشی جهان روزهای داغی را پشت سر می‌گذارد، روزهایی که شاهد انتشار کتاب‌های مختلف به ویژه در رشته ورزشی فوتبال است.

Red Machine

در کتاب‌های فوتبالی روز دنیا، بزرگان فوتبال جهان دست به قلم می‌شوند یا نویسندگانی بزرگ این وظیفه را بر عهده می‌گیرند. گاهی نتیجه این نوع قلم‌فرسایی‌ها به شاخ و شانه کشیدن بزرگان فوتبال جهان علیه یکدیگر و شاید هم گذشته فوتبالی خودشان منجر می‌شود! به این بهانه گشتی در جمعه‌بازار کتاب ورزشی جهان می‌زنیم تا با هم از نزدیک با برخی از این آثار مکتوب آشنا شویم.

رازهای طلایی برای موفقیت در فوتبال

کتاب «44راز برای فوتبال عالی بازی کردن» از جدیدترین آثار «میرساد هاسیچ» محسوب می‌شود که با استقبال خوبی از سوی ورزش‌دوستان مواجه شده است. این نویسنده در کتاب‌هایش با زبانی ساده مطالب را درج کرده که برای همه اقشار سنی قابل فهم و توجیه باشد و به عبارتی، ساده‌نویسی را در همه آن‌ها رعایت و نوشته‌هایش را به طریقی طراحی کرده ‌است که هر خواننده‌ای به‌نسبت شناخت و ارتباطی که با ورزش مورد نظر دارد، از آن مطلب برخوردار می‌شود.

بسیاری از کسانی که کتاب «44راز برای فوتبال عالی بازی کردن» را خوانده‌اند از کارایی آن در بهبود و کیفیت کار خود یاد و آن را برای پیشرفت فوتبال خود بسیار حائز اهمیت توصیف کرده‌‌اند.

«میرساد هاسیچ» نویسنده اثر، سعی کرده‌ است به نکاتی بسیار دور از ذهن افراد عادی اشاره کرده و آن‌ها را بهترین عامل برای رسیدن به جایگاهی واقعی در فوتبال حرفه‌ای عنوان کند. این کتاب شامل 44نکته برای فوتبالیست‌هایی است که در هر رده سنی این ورزش پرطرفدار جهان یا بهتر بگوییم این پدیده یکصد سال اخیر را دنبال می‌کنند.

وقتی داور گل زد!

پنجمین دوره از کتاب‌های رکوردداران در فوتبال جهان (The Vision Book of Football Records) 2014 نوشته کلیو باتی (آرتور) راهی بازار کتاب شد. این کتاب دربرگیرنده بسیاری از حوادث و اتفاقات رخ داده در فوتبال جهان است، رکوردهای به‌وجود آمده در تیم‌های انگلیسی، اسکاتلندی و تیم‌های صاحب‌نام اروپایی مانند بارسلونا و تیم‌های بزرگ آمریکای جنوبی نظیر بوکاجونیورز آرژانتین، سانتوز برزیل و پنارول اروگوئه به ثبت رسیده ‌است. در بخش‌هایی از آن زندگینامه‌ بزرگان گذشته و حال حاضر فوتبال جهان درج و با تماشاگران این تیم‌‌‌ها نیز مصاحبه‌ شده و نظریات آنان درباره زندگی همراه با فوتبال نیز آمده است. حتی در این کتاب به نوع شادی تماشاگران پرداخته و به عکس‌العمل‌های آنان به هنگام شادی و غم اشاره‌‌هایی شده است.

از دیگر رکوردهای جالب که در این کتاب آمده است، می‌توان به داوری اشاره کرده که با یک ضربه سر دیدنی باعث شکست تیم حریف شد یا تیمی ‌دیگر که در یک بازی چندین گل به‌خودی به‌ثمر رساند و باعث تعجب همگان شد!

مسی متحول شد

کتاب زندگینامه لیونل مسی که چندی پیش منتشر شده و با شمارگانی زیاد به فروش رسید، با تغییر و تحولات زیادی دوباره به چاپ رسیده و در سراسر اروپا بر روی ویترین کتابفروشی‌های اروپا و آمریکای لاتین جای گرفت.

نویسنده این کتاب «گییم بالاگه» اصلیتی اسپانیایی دارد و در شهر بندری بارسلون متولد شده‌است. این نویسنده بزرگ از جمله صاحب‌نظران فوتبال اسپانیا و اروپا محسوب می‌شود که همراه با کار در بسیاری از مطبوعات اسپانیایی از جمله اسکای اسپورت -The SKY Sport spanish football- و روزنامه‌های این کشور، در نشریات انگلیسی نیز مطلب نوشته و از جمله چهره‌های شاخص‌ مطبوعات ورزشی اروپایی است.

وی با دسترسی به اطلاعات پنهان بسیاری از باشگاه‌ها و بازیکنان بزرگ جهان نشان می‌دهد که از توانایی بالایی برای کسب اخبار جذاب برخوردار است، به گونه‌ای که در ماه ژوئن سال2008 وقتی سایت خبری خود را افتتاح کرد، خبرهای مخفی زیادی را در آن‌جا ارایه داد. او در آغاز این کتاب، اشاره‌ای به اصالت «لیونل مسی» کرده که اجداد وی در سال‌های بسیار دور از ایتالیا به آرژانتین مهاجرت کرده‌اند و او از معدود بازیکنانی است که می‌توانسته در تیم‌های ملی ایتالیا، اسپانیا و آرژانتین بازی کند و این بازیکن بزرگ فوتبال جهان حضور در فوتبال آرژانتین را به دو ملیت دیگر ترجیح داده ‌است.

از سوی دیگر، یک کتاب هم درباره لیونل مسی منتشر و اتفاقا با استقبال مردم مواجه شده است. داستان پسرکی که به یک اسطوره بدل شد، نام کتابی است که «لوکا کایولی» نویسنده ایتالیایی درباره لیونل مسی در سال2010 نوشته. این کتاب بارها تجدید چاپ شده و در هر دوره مطالبی جدید به آن اضافه شده و در قسمت‌های زیادی با کتاب قبلی فرق کرده است.

لوکا کایولی نویسنده ایتالیایی سعی کرده‌ است از زوایای مختلف زندگی این ستاره بزرگ را به رشته تحریر درآورد. در قسمت‌هایی از این کتاب به گذشته بسیار سخت لیونل مسی اشاره شده‌ که خود این بازیکن دلیل تواضع و افتادگی خود را فراموش نکردن گذشته بسیار سخت خود عنوان کرده و می‌گوید: «باید خدا را هزاران بار شاکر باشم که مرا با آن وضع دردناک به بازیکنی بدل کرد که طی چند سال اخیر امید صدها هزار تماشاگر بارسلونایی و طرفداران تیم ملی آرژانتین شده‌ام.»

نویسنده کتاب «پسرکی که به یک اسطوره بدل شد»، به‌شدت تحت تأثیر خون ایتالیایی در رگ‌های لیونل مسی قرار گرفته و از این رو، در مصاحبه‌هایش با سیلا مادر لیونل مسی، خورخه پدرش و رودریگو برادرش این واقعیت را مطرح کرده و حتی در گفت‌وگو با عمه و خاله این بازیکن بزرگ هم سعی کرده ‌است آنان را به مهاجرت به ایتالیا تشویق کند، جایی که نزدیک به دویست سال پیش، اجداد لیونل مسی آن را ترک کرده و همراه با هزاران ایتالیایی دیگر به آرژانتین مهاجرت کرده‌اند.

قسمت‌های زیادی از این کتاب به گفت‌وگو با «فرانک رایکارد» سرمربی سال‌های دور تیم بارسلونا اختصاص داده شده که او کاشف این بازیکن بوده و تنها حسرت خود را درباره لیونل مسی در بازی فینال جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا در «پارک دو پرنس» شهر پاریس در دیدار مقابل آرسنال عنوان کرده که چرا به این بازیکن در آن دیدار حیاتی بازی نداده و باعث شده‌ او که در آن زمان فقط 18سال داشته، آن‌قدر ناراحت شود که هرگز در جشن شادی بارسلونی‌ها شرکت نکند و از آن شب به‌عنوان یکی از دشوارترین دوران‌های تاریخ بازیگری‌اش یاد کند. وی به لوکا کایولی می‌گوید: «از طرفی خوشحال بودم که ما پس از چهارده سال دومین جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را برای بارسلونا به ارمغان آورده و خود را از زیر سایه رئال مادرید بیرون آورده بودیم و از سویی دیگر ناراحت بودم، زیرا حق مسلم خود می‌دانستم که در آن دیدار حضور یافته و از بازی در فینال جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا لذت ببرم، زیرا در آن زمان، هرگز معلوم نبود که بار دیگر شانس بازی در فینال جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را تجربه کنم.»

لوکا کایولی در پایان با تغییراتی که در قسمت‌های پایانی کتاب اعمال کرده، اشاره‌ای هم به شرایط یکی دو ماه اخیر لیونل مسی کرده که به‌دلیل مصدومیت و خستگی ناشی از سال‌ها حضور پیاپی‌اش در میادین مختلف موفق به گلزنی نشده و آن‌را از سال2011 به‌این سو، بی‌سابقه توصیف کرده است.

تاریخ فوتبال انگلیس از راه رسید!

سه کتاب «تاریخ یکصد وپنجاه ساله فوتبال انگلیس»، «تاریخ باشگاه لیورپول» و «زندگینامه روبین فان‌پرسی» از سوی ناشران انگلیسی منتشر شدند.

کتاب «تاریخ یکصد وپنجاه ساله فوتبال انگلیس» را «مارتین ویلیام اسمیت» ورزشی‌نویس قدیمی ‌انگلیسی‌ها به رشته تحریر درآورده و در آن بیش از 650عکس منتشر نشده از تمام تاریخ یکصد و پنجاه ساله فوتبال انگلیس به چاپ رسیده‌ است. اسمیت فوتبال انگلیس را از سال1850 به نقد و بررسی درآورده و کتاب او یک دایره‌المعارف کامل از فوتبال انگلیس است.

نویسنده در کتاب تاریخ یکصد و پنجاه ساله فوتبال انگلیس همه فصل‌های فوتبال انگلیس را بررسی کرده و به دیدارهای ملی نیز پرداخته‌ است. وی نقطه‌عطف کتاب خود را به قهرمانی انگلیس در جام جهانی1966 لندن معطوف کرده ‌است. کتاب «تاریخ باشگاه لیورپول» هم مربوط به لیورپول است، تیمی ‌که از افتخارآورترین تیم‌های تاریخ انگلیسی‌ها در جام قهرمانی و اتحادیه باشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود.

«دیوید والمسلی» نویسنده ورزشی انگلیسی، این کتاب را به‌عنوان چهارمین کتاب دوران کاری خود به رشته تحریر درآورده و از «استفان دین» به عنوان یک نویسنده کمکی در این کتاب بهره گرفته‌ است. او در این کتاب، سعی کرده ‌است لیورپول را از زیر سایه بیست‌وهفت‌ساله منچستر یونایتد بیرون آورد، زیرا زمانی که سر آلکس فرگوسن در سال1986 رهبری منچستریونایتد را به دست گرفت، لیورپول با شانزده جام قهرمانی رقابت‌های باشگاهی انگلیس، پرافتخارترین تیم انگلیسی بود و در این مدت، چهار جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را نیز به دست آورده‌بود.

کتاب «زندگینامه روبین فان‌پرسی» نیز به شرح زندگی روبین فان‌پرسی، یکی از تاثیرگذارترین مهاجمان چند سال اخیر فوتبال اروپا و بازیکنی که در هشت سال حضورش در فوتبال پرخروش جزیره به قطبی بزرگ در جمع بهترین گلزنان حاضر در فوتبال اروپا بدل شده، اختصاص دارد. این کتاب را روزنامه‌نگاری به‌نام «اندی لوید ویلیامز» به نگارش درآورده و امیدوار است داستان زندگی این بازیکن بزرگ 30ساله با استقبالی همانند نام و جاذبه‌های بازی او مواجه شود.

تاریخ‌سازان اسپانیایی در قاب کتاب

«گراهام هانتر» نویسنده انگلیسی، کتابی را منتشر کرده‌ است به‌نام «داستان پیروزی‌های سه‌گانه اسپانیا». هانتر در این کتاب که با نام اصلی «Spain: The Inside Story of La Roja's Historic Treble» به چاپ رسیده، آورده است که تک‌گل «اینیستا» که درون دروازه نارنجی‌پوشان دیار لاله‌های سیاه جای گرفت، به انتظار هشتاد ساله ماتادورهای اسپانیایی در تاریخ جام‌های جهانی پایان داد و باعث شد آنان به جامی دست یابند که قبل از آنان ایتالیایی‌ها دیگر تیم منطقه‌ لاتین اروپا چهار بار در سال‌های 1934، 1938، 1982 و 2006 به این افتخار نائل آمده و اسپانیایی‌ها هیچ‌وقت نتوانسته بودند با آنان رقابت کنند و همیشه در حسرت پیروزی‌های مردان همسایه سر کرده‌ بودند.

«گراهام هانتر» در این کتاب به قهرمانی اسپانیا در دور نهایی جام ملت‌های اروپا اشاره کرده و آماری بسیار تامل‌برانگیز از خود بازیکنان این تیم در دیدارهای ملی نوجوانان و جوانان اسپانیا ارائه داده ‌است که واقعاً باید فوتبال‌شناس بود که عمق آن را درک و لمس کرد.

اسپانیا با پیروزی در جام ملت‌های اروپا در سال2008، قهرمانی در جام جهانی2010 و قهرمانی مجدد در جام ملت‌های اروپا در سال2012 در شرایطی راهی مرحله نهایی جام جهانی2014 برزیل خواهد شد که همگان از آنان تکرار قهرمانی‌های اخیر خود را خواهان‌اند.

درخت کریسمس من در دستان آنچلوتی

«درخت کریسمس من» نام کتابی است که کارلو آنچلوتی یکی از شاخص‌ترین مربیان دو دهه اخیر فوتبال جهان به عنوان بیوگرافی و نیز در تحلیل آرایش‌های متفاوت تیمی ‌در سیستم‌های مختلف، منتشر شده و صاحب‌نظران فوتبال جهان را متعجب کرده است، زیرا این نوع کتاب‌ها را معمولاً مربیان هنگام بازنشستگی و بعد از پایان دوران کاری خود چاپ می‌کنند.

آنچلوتی از معدود افرادی در فوتبال است که به عنوان بازیکن و مربی، به افتخار‌آورترین جام باشگاهی جهان یعنی جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا دست یافته و سابقه شاگردی زیر نظر مربیانی بزرگ همانند «آریگو ساچی»، «مارچلو لیپی» و «جیووانی تراپاتونی» را دارد، به همین خاطر به یکی از شاخص‌ترین مربیانی در جمع بزرگان اروپایی بدل شده که بسیاری از تیم‌های شاخص قاره سبز خواهان او هستند. وی در این کتاب به همه اشتباهات خود در تیم‌هایی نظیر پارما، یوونتوس، آ.‌ث.‌میلان، چلسی و حتی پاریسن ژرمن اعتراف کرده و می‌گوید: «مربی خدای خلاقیت و دانش هم که باشد تا تجربه‌‌اندوزی نکند، به مربی بزرگی بدل نخواهد شد و نمی‌تواند به درستی کار کند و گاهی پیش می‌آید که در تصمیمات خود دچار شکست و تردید شود.»

مربی بزرگ این فصل رئال مادرید که برای فتح دهمین جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا توسط رئالی‌ها به «سانتیاگو برنابئو» آمده‌، از دخالت «برلوسکنی» رئیس آ.‌ث.‌میلان و «فلورنتینو پرس» رئیس باشگاه رئال مادرید در آرایش تیم و ترکیب بازیکنان می‌گوید و می‌نویسد: «این اشتباه‌ترین برداشتی است که درباره من مطرح می‌شود. در رئال مادرید می‌گویند کریم بنزما به دستور رئیس باشگاه بازی می‌کند و این برداشت بسیار غلطی است، زیرا او در ال‌کلاسیکو که حساس‌ترین بازی لالیگاست نیمکت‌نشین بود و این حرف‌ها اصلاً درست و پسندیده نیست و حس بسیار بدی در انسان به‌وجود می‌آورد.»

«کارلو آنچلوتی» در کتاب «درخت کریسمس من» از بازیکنی یاد کرده که در دوران مربیگری‌اش خیلی روی او تأثیر گذاشته است؛ «هرنان کرسپو» سانتر فوروارد سابق تیم ملی آرژانتین که در تیم‌های پارما و آ.‌ث.‌میلان با این مربی بزرگ کار کرده و سابقه بازی در تیم‌های اینترمیلان و چلسی را هم نیز در پرونده دوران بازیگری‌اش ثبت کرده‌ است.

جام جهانی 2014 برزیل را بخوانید

«میشاییل هورلی» نویسنده کتاب‌های ورزشی، کتابی را به رشته تحریر درآورده که یکم فوریه2014 (یکشنبه 12بهمن‌ماه) راهی بازار کتاب خواهد شد و در آن، برگزاری جام جهانی فوتبال در برزیل از ابعاد مختلف بررسی شده است. این کتاب، جام‌جهانی2014 نام دارد و درباره برزیل میزبان این بازی‌ها و 31تیم دیگر حاضر در این مسابقات اطلاعات زیادی در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.

در کتاب جام جهانی2014 نگاهی عمیق به تاریخ این بازی‌ها شده و از سال1930 که نخستین دوره آن در اروگوئه برگزار شد و پس از آن، دو کشور ایتالیا و فرانسه در سال‌های 1934 و 1938 به‌ترتیب میزبان دومین و سومین دوره از این رقابت‌ها بودند، تاریخ مسابقات، مرور شده‌ است.

«میشائیل هورلی» در کتاب جام جهانی2014 نگاهی به همه شهرهای میزبان و ورزشگاه‌های برزیل داشته و نیز بازیکنان بزرگ حاضر در جمع 32کشور شرکت‌کننده را معرفی و به خوانندگان خود تماشای بازی بعضی از بازیکنان بزرگ این تیم‌ها را توصیه می‌کند.

اریکسون علیه انگلیسی‌ها

کتاب زندگی من نوشته اسون گوران اریکسون سرمربی اسبق تیم ملی انگلیس به‌تازگی منتشر شده‌ و در آن، این مربی بزرگ به دوران پنج‌و‌نیم‌ساله حضورش در تیم ملی انگلیس پرداخته و دلیل کناره‌گیری خود از این سمت بعد از جام جهانی2006 آلمان را دخالت بی‌حدوحصر مطبوعات انگلیس عنوان کرده‌است. این کتاب با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده ‌است.

«سون گوران اریکسون» که این روزها مربیگری تیم چینی «گوانگژو» را به عهده دارد و از سال2001 تا پایان جام جهانی2006 مسئولیت مربیگری تیم ملی انگلیس را برعهده داشت و با این تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی2002 ژاپن و کره‌جنوبی و سال2006 در آلمان و جام قهرمانی ملت‌های اروپا و در سال2004 در پرتغال به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید، دخالت‌های مغرضانه مطبوعات انگلیس را در زندگی شخصی و خصوصی‌اش دلیلی بر کناره‌گیری خود از این سمت توصیف کرده و می‌گوید: «بعد از آن نتوانستم نظر فدراسیون‌های بزرگی را در مورد واگذاری سرمربیگری تیم ملی کشورهای آنان جلب کنم و مجبور شدم در تیم‌های مکزیک، بنگلادش، اوگاندا، چین و غیره فعالیت خود را ادامه دهم.»

«سون گوران اریکسون» در تمام مدت پنج‌ونیم سالی که در انگلیس مسئولیت تیم ملی این کشور را به عهده داشت، مورد انتقاد مطبوعات انگلیس قرار داشت و حتی آنان واگذاری بازوبند کاپیتانی تیم ملی انگلیس به دیوید بکام را کاری سیاسی توصیف کردند، زیرا دیوید بکام از محبوبیتی بسیار بالا نزد تماشاگران انگلیسی برخوردار بود و آنان معتقد بودند که اریکسون با واگذاری بازوبند کاپیتانی به این بازیکن می‌خواهد از زیر فشار بیرون بیاید و مردم را مقابل مطبوعات قرار دهد. اریکسون در این کتاب نوشته است: «مطبوعات حتی این حرکت را هم با انتقاد روبه‌رو کردند، ولی من معتقد بودم دیوید بکام که میان بازیکنان انگلیسی، شرایطی خاص داشت و به من بیشتر از هر بازیکن دیگری نزدیک بود، استحقاق بازوبند کاپیتانی را داشت و به همین خاطر، او را به عنوان کاپیتان تیم به فدراسیون فوتبال انگلیس معرفی کردم. آنان هم از این پیشنهاد بسیار خوشحال شدند، زیرا فاصله شخصیتی او با سایر بازیکنان تیم بسیار زیاد بود.»

سون گوران اریکسون در قسمتی از کتاب، تجربیات خود را به سادگی در اختیار روی هاجسون مربی بزرگ و کهنه‌کار انگلیس می‌گذارد که او اگر این تجربیات را به‌کار ببرد، تیم ملی انگلیس می‌تواند در جمع چهار کشور راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی2014 برزیل باشد. وی در پایان کتاب نوشته است که آرزو دارد روزی مسئولیت تیم ملی سوئد را بر عهده بگیرد و کار کردن با بازیکنی مثل زلاتان ابراهیموویچ را تجربه کند، زیرا به سوئدی بودن خود افتخار می‌کند و می‌گوید: «ابراهیموویچ از آن دسته بازیکنانی است که هر 10سال یک‌بار در فوتبال جهان ظاهر می‌شوند، بنابراین کار کردن با چنین پدیده‌ای یک افتخار خواهد بود.»

عکس‌های بکام در سراسر اروپا پخش شد

دو کمپانی بزرگ انگلیسی و فرانسوی به‌طور مشترک کتاب جدید دیوید بکام کاپیتان اسبق تیم ملی انگلیس را منتشر و آن را در سراسر اروپا پخش کردند. «جاناتان تایلور» مسئولیت انتشار این کتاب را به عهده داشته و قرار است همه درآمد حاصل از فروش این کتاب به سود انجمن‌های خیریه جمع‌آوری شود.

دیوید بکام در بیست سال گذشته یکی از محبوب‌ترین و شاخص‌ترین ورزشکاران دنیا بوده‌ و از این‌رو به ثروتمندترین ورزشکار انگلیس بدل شد. انتشار این کتاب می‌تواند با شمارگان میلیونی در سراسر جهان روبه‌رو شده و دوستداران وی را خوشحال کند.

کارشناسان انگلیسی، فروش فوق‌العاده کتاب دیوید بکام را تضمین کرده و معتقدند که این کتاب رکورد فروش کتاب زلاتان ابراهیموویچ ستاره بزرگ تیم پاریسن ژرمن و کاپیتان تیم ملی سوئد را که چندی پیش به‌نام «منم، زلاتان ابراهیموویچ» منتشر شد خواهد شکست، زیرا محبوبیت دیوید بکام به عنوان کاپیتان پیشین تیم ملی انگلیس با مهاجم سوئدی قابل قیاس نیست.

مسافران ماشین سرخ از راه  رسیدند

کتاب ماشین سرخ (Red Machine) با عنوان فرعی «تاریخ لیورپول در دهه80 هزاره دوم میلادی و سرنوشت بازیکنان آن زمان این تیم» اثر سیمون هیوز، روزنامه‌نگار و ورزشی‌نویس انگلیسی از کتاب‌هایی محسوب می‌شود که در سال جاری میلادی با استقبال فوتبال‌دوستان مواجه شده است.

هیوز در این کتاب علاوه بر مصاحبه‌هایش با بسیاری از بازیکنان ادوار گذشته این تیم که افتخار‌آورترین باشگاه انگلیسی در جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود، با جان بارنز، نیکل اسپک‌مان و رونی موران بازیکنان تاریخ‌ساز این تیم صحبت کرده و خاطرات آنان را از لیورپول آن سال‌ها نوشته است.

هیوز در این کتاب همچنین با کنی داگلیش، کیوین کیگان (که بعدها به هامبورگ در آلمان رفت و دوبار مرد سال فوتبال اروپا شد)، بورس گروبلار، هوارد گایله، مایکل روبینسون، جان وارک، ‌ایان راش، کیوین شیدی، نیکل اسپاک‌مان، گراهام سوئنس، استیو سانتون، داوید هودجسون، روی اسمیت و کاریک جانسون گفت‌وگو کرده است. خاطرات «رونی موران» مربی و دستیار «باب پیزلی» سرمربی لیورپول و مردی که طی پنجاه سال با این تیم به عنوان بازیکن و مربی به تمام افتخارات دست یافته است، از مصاحبه‌های خواندنی و جذاب این کتاب محسوب می‌شود. نویسنده این کتاب نگاهی هم به کارنامه 10سال گذشته لیورپولی‌ها داشته است.

نقشه راه کمپل

سول کمپل، مدافع پیشین تیم ملی انگلیس که فوتبال خود را در تاتنهام آغاز کرد و سپس به آرسنال ملحق شد، در کتاب زندگینامه‌اش راهکارهایی نیز برای رشد فوتبال جزیره ارایه داده است. کمپل 39ساله که در هجده سالگی در فصل فوتبال 93-1992 اولین بازی باشگاهی خود را با تاتنهام انجام داد و بعدها به آرسنال پیوست و از این بابت تبعات سنگینی در رویدادهای دو تیم همشهری پرداخت کرد، در قسمتی از کتاب خود آورده است: هرگز فکر نمی‌کردم، روزی فرا رسد که از تاتنهام جدا و راهی آرسنال شوم، ولی مدیران باشگاه در ارایه پیشنهاد تمدید قراردادم آن‌قدر تعلل کردند که سرانجام از قانون «بوسمان» استفاده کردم و به عنوان بازیکن آزاد راهی آرسنال شدم.

سول کمپل سیه‌چرده که در سال2012 با بازی در تیم پورتسموث به دوران بیست ساله حضورش در فوتبال جزیره پایان داد، از وجود این همه بازیکن غریبه در فوتبال انگلیس شدیدا انتقاد می‌کند و می‌گوید: «تا زمانی که ما نتوانیم از بازیکنان انگلیسی در مدارس و آکادمی‌های فوتبال خود سود ببریم و اداره این مدارس و آکادمی‌ها را آزاد بگذاریم و به بازیکنان غریبه فرصت حضور در این محافل را بدهیم، نباید انتظاری بیشتر از این داشته باشیم، زیرا در حال حاضر کمتر تیم انگلیسی را مشاهده می‌کنید که تعداد بازیکنان انگلیسی آنان از تعداد بازیکنان غریبه بیشتر باشد.»

  • همشهری تماشاگر - شماره 185
کد خبر 251263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز