چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، صبح دیروز با حضور شهردار تهران و روسای انجمن‌های بین‌المللی حمل‌ونقل کار خود را آغاز کرد.

تقدیر انجمن جهانی پیاده‌محوری از شهرداری تهران


در این کنفرانس تهران با قبول منشور پیاده‌روی(WALLK21) به عضویت انجمن بین‌المللی پیاده‌محوری در آمد.جیم واکر دبیرکل این انجمن جهانی با اهدای لوح تقدیری از خدمات شهردار تهران در توسعه و حمایت از پیاده محوری تقدیر کرد. هم‌اکنون بیش از 500شهر جهان نظیر لندن، مکزیکوسیتی، سیدنی و بارسلون عضور این انجمن هستند.

انتقاد از طرح زوج و فرد

شهردار تهران در این کنفرانس با انتقاد از طرح زوج و فرد از مقابل منازل که در سال‌جاری بارها در تهران به اجرا در آمد، تصریح کرد که اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل یعنی تشویق شهروندان به قانون‌شکنی و بدین معناست که اگر کسی بخواهد به قانون احترام بگذارد باید زندگی خود را تعطیل کند. محمدباقرقالیباف در این‌باره به قانونی که شب نوشته و روز اجرا می‌شود اشاره کرد و افزود که اجرای طرح زوج و فرد به این شکل فرد را از حقوق اولیه زندگی محروم و شهروندان را به قانون‌شکنی تشویق می‌کند. به گفته وی، فضای زندگی و کار و دسترسی به آنها از دغدغه‌های مهم مردم است اما تصمیم به زوج و فردکردن از درب منزل منجر به حل مسئله نمی‌شود و باید توسعه حمل‌ونقل عمومی و رعایت فرهنگ ترافیک با نظارت دقیق نخبگان و مدیران دنبال شود.

آلودگی هوا

بخش دیگری از سخنان شهردار تهران در این کنفرانس به آلودگی هوا اختصاص داشت. به گفته شهردار تهران اگر میان علم و زندگی روزمره مردم یکی به فراموشی سپرده شود، به جای اینکه علم درخدمت مردم باشد، مردم درخدمت علم قرار می‌گیرند و این نگاه ما نیست. اینکه بتوان در این نشست‌ها اثرگذار بود، مهم است. به همین دلیل ارتقای بهبود کیفیت زندگی در شهرها و کلانشهرها مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس‌های علمی است و در این میان حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین مسئله‌ای است که شهرها و کلانشهرها را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. امروز حمل و نقل و اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط‌زیست را در سیطره خود در کلانشهرها درآورده و بر آنها اثر گذاشته به‌طوری که کمتر اندیشمندی در حوزه محیط‌زیستی و جامعه‌شناسی است که باور نداشته باشد حمل‌ونقل عمومی در شهرها به اثرگذار‌ترین پارامترها به‌ویژه در حوزه اجتماعی بدل شده است.

چالش سلامت

قالیباف موضوع سلامت را مهم‌ترین چالش در شهرهای بزرگ و تهران عنوان کرد و گفت که مهم‌ترین چالش شهر، آلودگی هوا و آلودگی صوتی است و طبیعی است برای رهایی از این چالش حتما باید به‌گونه‌ای تصمیم گرفت که ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی حمل‌ونقل مورد توجه قرار گیرد.

بدین‌ترتیب اگر همه اقدامات در شهر انجام شود اما 2شاخص مهم دسترسی و یکپارچگی در حمل ونقل عمومی موردتوجه قرار نگیرد، نمی‌توان بر مشکلات موجود فائق شد، از این‌رو قالیباف از اندیشمندان و دانش‌پژوهان این عرصه خواست که به نیازمندی ما در فرهنگ‌سازی‌ در این عرصه توجه کنند. به گفته شهردار تهران، نباید فرصت داد که بحث تخصصی و عملیاتی که با زندگی و سلامت انسان‌ها ارتباط دارد با رفتار و فرهنگ سیاسی مواجه شود. زیرا در بعضی از نوشته‌ها، گفت و شنود‌ها و حتی مقالات موضوعات به‌گونه‌ای برای مردم تبیین می‌شود که نه در تشخیص و نه در درمان درد صادقانه و درست نیست بلکه منفعتی برای جریان‌ها و گروه‌ها و افراد خاص دارد اما برای اجتماع و مردم منفعتی ندارد.

ماجرای پیاده‌راه بازار

شهردار تهران ادامه داد: پیاده‌راه بازار زمانی‌که ساخته شد بازتاب‌های بسیاری داشت. وی با اشاره به شرایط کار عمرانی در این مسیر تصریح کرد: روزهایی که بازار را بستیم و پیاده‌راه کردیم، فشار روانی و سیاسی زیادی بر مدیریت شهری وارد شد درحالی‌که این تصمیم با مشورت گرفته شده بود و راهکار نهایی و تصمیم درستی بود اما در عرصه اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات جای نخبگان خالی بود تا بر این تصمیم مدیریت شهری پافشاری کند.

بعداز 5‌ماه از اقدامات مدیریت شهری، کسبه، مردم و شهروندان ساکن این حس را پیدا کردند که اقدامات صورت گرفته مؤثر بود اما در همین زمان فشار روحی و روانی زیادی بر ما وارد شد. البته عده‌ای تأکید داشتند که باید شهرداری نگاهش را در حوزه توسعه پیاده راه‌ها تغییر دهد اما نیروی انتظامی به کمک ما آمد و آنقدر ایستادیم که این اتفاق افتاد.

به گفته شهردار تهران، امروز توسعه پیاده راه‌ها فرهنگ عمومی شده و این موضوع تبدیل به مطالبه عمومی مردم از شهرداری شده تا پیاده‌راه‌های جدیدی در سطح شهر ایجاد کنند. از طرفی، امروز ظرفیت‌های بزرگی درحوزه حمل نقل تهران مهیا شده است. اگر درگذشته کمتر از 3کیلومتر مترو در طول سال ساخته می‌شد، طی 8سال گذشته سالانه 12تا 14کیلومتر مترو ساخته شد و امروز توان مهندسی کشور این امکان را فراهم کرده که در شهر تهران حداقل 30کیلومتر مترو در طول سال ساخته شود و تمام طراحی، امکانات، ابزار مهندسی و نیروی انسانی آن مهیاست.

تنها چالش توسعه مترو

به زعم شهردار تهران، تنها چالش توسعه خطوط مترو، اعتبار موردنیاز است. وی گفت: کدام کشور پیشرفته دنیا را سراغ دارید که در آن با وجود درآمد بالای شهرداری از مالیات، دولت‌های مرکزی به‌طور خاص در تکمیل و ساخت شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی عهده‌دار مسئولیت نباشند؟ آنها حتی برای مردم برخوردار نیز در حمل‌ونقل عمومی یارانه قائل می‌شوند. امروز هم مردم به یارانه حمل‌ونقل نیازمند هستند. از طرف دیگر باید به اختصاص سهم درآمدهای ملی درحوزه حمل‌ونقل عمومی توجه شود. براساس آمارها، بیش از 140تا 150روز در سال هوای تهران سالم است و تعداد روزهای هوای پاک به تعداد انگشتان دست است اما اگر تلاش شود تا در فرهنگ عمومی توسعه حمل‌ونقل عمومی به مطالبه همه مردم تبدیل شود،بعداز یک دوره 5ساله روزهای سالم به دوبرابر در سال افزایش می‌یابد و این اتفاقی است که با کمک نخبگان می‌افتد.

حمل‌ونقل عمومی بهترین جایگزین انتقال پایتخت

آلن فلش دبیر کل انجمن بین‌المللی حمل ونقل عمومی(UITP) در این مراسم طی سخنانی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و آن را به‌معنای سرمایه‌گذاری در شهر دانست. تا سال2025 سهم جمعیت شهری جهان از 53 به 60درصد خواهد رسید این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران نیز مانند کشورهای اروپایی 70درصد جمعیت در شهرها مستقر هستند. سهم سفرهای شهری با حمل‌ونقل عمومی هم‌اکنون در تهران 30درصد است که باید به بیش از 50درصد افزایش یابد. به گفته فلش، در رتبه‌بندی شهری کیفیت جابه‌جایی نقشی اساسی در جذابیت شهرها دارد و تهران به الگوی‌های جابه‌جایی متعادل‌تری نیاز دارد.

این چهره بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل تأکید ویژه‌ای بر این نکته داشت که مسئولان و مقامات حوزه حمل‌ونقل می‌توانند با چالش جابه‌جایی شهرها و پایتخت‌ها مقابله کنند و این امر نیازمند ایجاد توجیه اقتصادی برای حمل‌ونقل عمومی است. همچنین براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی اگر 70درصد سفرهای روزانه از طریق مدل‌های حمل‌ونقل عمومی انجام شود، روزانه 30دقیقه فعالیت جسمانی بدن انسان‌ها تأمین می‌شود و احتمال خطر بیماری‌های قلبی - عروقی به زیر 50درصد و خطر فشار خون به زیر 30درصدخواهد رسید.

کد خبر 251100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز