سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: قانون احیای معاونت پرورشی نه‌تنها پس از گذشت ۷سال اجرا نشده، ‌بلکه برخلاف قانون دوتکه شده است؛ معاونت تربیت بدنی و سلامت و معاونت پرورشی و فرهنگی.

این موضوع موجب نگرانی مجلسیان نیز شده ولی معاون پرورشی آموزش و پرورش می‌گوید که ما مشکلی نداریم. عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش دستخوش ذائقه‌های شخصی شده و هر کسی به نوعی در این‌باره ایده‌پردازی کرده است. به گفته نماینده مردم نور و آمل در خانه ملت و مدیرکل پیشین آموزش و پرورش استان مازندران با تغییرات ساختاری ایجاد شده در دوره وزارت حاجی‌بابایی نه‌تنها گامی برای احیای قانون معاونت پرورشی و تربیت بدنی برداشته نشده بلکه از آن فاصله گرفته‌ایم.

اکنون اهداف معاونت پرورشی در آموزش و پرورش مغفول مانده و این موضوع مایه نگرانی ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است. مسائل حوزه پرورشی آموزش و پرورش در جلسه 4اسفند کمیسیون آموزش مجلس با حضور معاون پرورشی وزیر بررسی شد ولی به‌دلیل اینکه مسائل امور تربیتی گستره بسیار وسیعی دارد، مقرر شد که در جلسه دیگری معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش توضیحات بیشتری بدهد.

هیچ مشکلی نداریم

حمیدرضا کفاش، معاون جدید پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه جدایی تربیت بدنی از معاونت پرورشی برخلاف قانون بود و باید این دوحوزه برای اثربخشی بیشتر و عمیق‌تر کنار هم باشند، می‌گوید: اینکه این کار برخلاف قانون است یا خیر باید استفسار شود. وزیر سابق آموزش و پرورش یک مصوبه از شورای‌عالی اداری برای ایجاد معاونت تربیت بدنی گرفت و این دومعاونت اکنون مشکلی با هم ندارند؛ البته در برخی امور تداخل دارند که در این‌باره هماهنگ هستیم.

تلاطم مدیریتی و تفکیک غیرقانونی

دولت‌ نهم که مجری قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی در آموزش و پرورش بود، تنها اقدام به تدوین کلیات احیا و تحول‌بخشی معاونت پرورشی کرد و وزیر آموزش و پرورش دولت دهم نیز 2فرد را به‌عنوان معاون پرورشی منصوب کرد که توفیقی در احیای معاونت پرورشی نداشتند. طی دولت‌های نهم و دهم 5نفر به سمت معاونت پرورشی منصوب شده‌اند. افزون بر آن وزیر سابق آموزش و پرورش تصمیم گرفت که تربیت بدنی را از امور تربیتی جدا کند.

عباس پور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات دوره‌های هفتم و هشتم مجلس معتقد است که جدایی بخش تربیت بدنی از معاونت پرورشی خلاف قانون بود و وزیر سابق هم از این موضوع اطلاع داشت و خودش هنگام بررسی و تصویب قانون احیای معاونت پرورشی در کسوت نمایندگی مجلس بود و جدا‌سازی‌ تربیت‌بدنی از معاونت پرورشی رأی نیاورد اما ایشان در دوران وزارت این کار را انجام داد.

فعلاً به صلاح نیست!

فردا روز امور تربیتی است اما با گذشت دهه‌‌ها از تشکیل این معاونت مشخص نبودن اهداف تربیتی به‌صورت رفتاری و عینی، تفکیک نشدن اهداف به تناسب مراحل رشد دانش‌آموزان، مشخص نبودن انتظارات تربیتی از دانش‌آموزان به تناسب دوره‌های تحصیلی، فقدان شاخص‌های اندازه‌گیری اهداف تربیتی و نبود امکان ارزشیابی اصولی از میزان موفقیت برنامه‌ها و فعالیت‌های تربیتی و برخلاف قانون بودن تفکیک حوزه تربیت بدنی از معاونت پرورشی و تربیت بدنی، برخی مشکلات پیش‌روی آن است. قصد داشتیم این مشکلات را با معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش مطرح کنیم تا شاید پاسخ مناسبی برای آنها بیابیم ولی او پیغام داد که الان زمان مناسبی برای پرداختن به این موضوع نیست!

کد خبر 251065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز