همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتاب "عودلاجان ما" با حضور دکتر احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر تهران، دکتر جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، سید احمد محیط طباطبایی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در باغ نگارستان رونمایی شد.

مراسم رونمایی کتاب

به گزارش هنر آنلاین، احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه اولین قدم برای توجه به عودلاجان دیده شدن آن بود، گفت: انتشار این کتاب باعث شد تا این بافت تاریخی از سایه درآمده و به آفتاب برسد.

او با بیان اینکه در واقع این کتاب گوهر ارزشمندی است که زیرخاک پنهان شده بود و قصد داریم آن رابه همه معرفی و به نمایش بگذاریم، ادامه داد: در این کتاب مناطق آسیب دیده عودلاجان و نیز بناهای تاریخی آن به تصویر درآمده است.

احمد مسجدجامعی با اشاره به زحمات ساکنان این منطقه شهری ابراز امیدواری کرده و گفت: عودلاجان ما، تجربه نخستین و معنادار ما در مشارکت مردم، دولت و شهرداری بوده است.

ضمن اینکه مشکلات مردم منطقه عودلاجان با مشارکت خود مردم و نیز کمک های شهرداری و دیگر دستگاه‌ها برطرف خواهد شد.

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: از توجهی که به محله عودلاجان شد سپاسگذارم چرا که اینها سرمایه های ما هستند و اگر توجه نشود به جای میراث تبدیل به چیزی می‌شوند که جای گفتنش نیست.

او با بیان اینکه هر چه نزدیکی با هویت ها بیشتر باشد آرامش نیز بیشتر می‌شود، افزود: خوشحالم که مکانهای دیگری از جمله میدان مشق، ناصرخسرو و ... در دستور کار شهرداری تهران است و از اینجا دست نیاز به سوی همگان دراز می‌کنم که برای احیای میراث فرهنگی تلاش کنند.

خسروآبادی با اشاره به کم کاری در حوزه اطلاع رسانی و حساسیت زایی برای شهروندان ادامه داد: خواهشم از شورای شهر این است که تکالیف ما را به طور روشن تعیین کند و ما این آمادگی را داریم که در فضای دوستی با شهرداری تهران به احیای میراث فرهنگی بپردازیم.

جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این مراسم با اشاره به رونمایی این کتاب به عنوان بخشی از مجموعه رویدادهای استقبال از بهارگفت: اغلب ما با یادآوری نام بهار، نو شدن را در ذهن تداعی می‌کنیم و این نو شدن چه در فرهنگ ملی و چه در فرهنگ آیینی و مذهبی ما دارای سابقه عمیقی است.

او با طرح این سوال که آیا نو شدن همان مدرن شدن است، افزود: متأسفانه امروز بسیاری از فضا و باب های تاریخی که جزو سرمایه های کشور بشمار می‌رود آرام آرام دستخوش تغییر و تحول شده است.

کامیاب افزود: امروز کشورهای خواستگاه تفکر مدرن، بیش از همه میراث‌های تاریخی خود را حفظ کردند و بیشترین توجه را به باب‌های تاریخی و هنری خود می‌کنند در حالی که این روند وقتی وارد کشورهای پیرامونی می‌شود با یک مخروبه روبرو می‌شویم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با اشاره به اینکه امروز مراسم رونمایی از کتاب عکس عودلاجان است، ادامه داد: مراسم امروز در واقع بهانه ایست برای توجهی که باید به این میراث و سرمایه‌های ملی شود.

به گفته او متأسفانه ما همچنان قربانی برخی کج‌فهمی‌ها از برخی مفاهیم وارداتی هستیم و این مدرن شدن به گونه‌ای رقم خورده که بسیاری از سنت‌هایمان نتوانسته‌اند خودشان را با این روند تطابق دهند.

کامیاب با بیان اینکه وقتی گفته می‌شود توسعه پایدار به این معناست که هم عامل انسان و هم محیط در نظر گرفته شود، گفت: اگر کشوری دچار یک رشد نامتوازن شود درواقع به آرامی از درون دچار فروپاشی می‌شود و یکی از آفت‌های امروز ما متأسفانه نگاه یک جانبه ای است که به این موضوع داریم.

امیدواریم این مجموعه فعالیت‌ها، بهانه‌ای برای توجه به نکاتی دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد. توجه به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی قدیمی از وظایف سازمانی است که باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم.

در ادامه این مراسم، سید احمد محیط طباطبایی به موضوع حریم شهر اشاره کرد و گفت: وقتی شهرهایمان حریم شان را از دست بدهند باید انتظار این را هم داشته باشیم که حرمت موارد دیگر هم از بین برود.

این کارشناس امور فرهنگی با انتقاد درباره اوضاع تهران گفت: اگر ملک الشعراء بهار امروز زنده بود، نمی‌توانست شعر دماوند را بسراید چون آن حریم ها درباره تهران از بین رفته است.

وقتی در ارتفاعات یا در اطراف تهران و خارج از حریم ها هم خانه ساخته می‌شود باید هم منتظر آلودگی صوتی و آلودگی هوا و منظر باشیم.

او درباره کتاب عودلاجان ما گفت: عکس یک رسانه تصویری است و این عکسها تلنگری هستند برای این که به یاد بیاوریم در کجا زندگی می‌کنیم.

محیط طباطبایی همچنین تاکید کرد: جالب اینجاست که مهاجران افغان که محله عودلاجان را برای زندگی انتخاب کرده اند بیشترین برندگانی بودند که عکسهایشان انتخاب شد و به نظر می‌رسد بیگانه دانستن آنها کار اشتباهی است.

کد خبر 251017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز