گروه ادب و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه روز یکشنبه در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تالار وحدت، وظیفه خادمان هنر را معرفی هنر ایران به جهانیان و فراهم‌کردن شرایطی برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی در نگارخانه‌های معتبر جهان ذکر کرد.

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر


افتخار به هنر ایرانی

به گزارش همشهری، علی جنتی که با اندکی تأخیر به مراسم اختتامیه رسیده بود، دلیل این تأخیر را حضور در جلسه هیأت دولت اعلام کرد و گفت: من سعی می‌کنم در مراسم افتتاحیه و اختتامیه هنری برای ادای احترام حضور یابم و از سخنرانی کردن بپرهیزم. بسیار خرسندم که آثار هنری ما در بسیاری از کشورها در حال نمایش است و به‌تدریج این آثار هنری ارزش واقعی خود را پیدا می‌کنند و کشورهای دیگر به ارزش واقعی هنر ایرانی پی می‌برند. آلبوم و کتابی که امروز از کارهای هنرمندان ایران چاپ شده واقعا باعث افتخار است.

وزیر ارشاد از همه هنرمندان حاضر در جشنواره و هیأت‌های داوری تشکر کرد و با اشاره به کارهایی که در این جشنواره دیده، افزود: این آثار نشان می‌دهد سرمایه عظیمی در حوزه تجسمی موجود است و این سرمایه پیشینه فرهنگ و تمدن غنی ایران را دارد. ما هنرمندان، پیشکسوتان و نخبگان زیادی در حوزه‌های مختلف هنری به‌ویژه تجسمی داریم و وظیفه ما به‌عنوان خادمان هنر این است که هنر ایران را به جهانیان معرفی کنیم.

سهم هنر از سبد خانواده‌ها

در ابتدای مراسم سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌عنوان نخستین سخنران روی صحنه رفت و در سخنانی کوتاه به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت. در ادامه مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی هم با سپاس از مجموعه سازمان‌دهندگان و مدیران جشنواره گفت: هنوز هم پذیرای نقد و بررسی اصحاب رسانه هستیم. ما به همکاری با استادان هنری، مجموعه‌دارها و نگارخانه‌ها معتقدیم و امیدواریم این اعتمادسازی در عمل هم مشاهده شود.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد پس از حضور روی صحنه دیپلماسی فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این حوزه باید تبادل هنرمندان و آثارشان را مدنظر قرار دهیم. البته این موضوع مدتی است آغاز شده و به‌زودی آثار ایرانی با چند کشور تبادل خواهد شد و هنرمندان خارجی هم به ایران خواهند آمد تا در کارگاه‌های طراحی‌شده شرکت و فعالیت‌هایشان را ارائه کنند.

وی در بخش دیگر سخنانش به موضوع اقتصاد هنر اشاره کرد و خواستار قرار گرفتن هنر در سبد مردم شد. مرادخانی گفت: اگر بتوانیم هنرهای تجسمی را در سبد هزینه‌های مردم قرار دهیم، آن وقت است که موفق عمل کرده‌ایم. شاید هم‌اکنون مخاطب هنرمندان تنها نخبگان هستند به این جهت اگر بتوانیم بخش هنرهای تجسمی را در عرصه عمومی ببریم موفق شده‌ایم. موفقیت ما در این عرصه به جریان‌سازی و حضور در فضاهایی مانند نگارخانه‌ها نیاز دارد.

شگفتی داور خارجی

ژان گامی عکاس فرانسوی و داور ششمین جشنواره تجسمی فجر هم در سخنانی از تنوع آثار تجسمی حاضر در این دوره اظهار شگفتی کرد و گفت: نخستین بار که به ایران آمدم، 20سال پیش بود و در شرایطی متفاوت مهمان وزارت امور خارجه شدم. امروز به‌عنوان یکی از اعضای هیأت داوران از تنوع آثار هنری ارسالی به این جشنواره متعجب و خرسندم. این فرهنگ است که به بشر اجازه می‌دهد فراتر از کره خاکی برود و به سؤال‌های خود پاسخ دهد.

بهرام کلهرنیا، هنرمند گرافیست و تصویرگر در سخنانی انتقادی خواستار بازبینی جایگاه جشنواره تجسمی فجر شد و گفت: چرخه اقتصادی بیمار ما با حذف مالیات درست نمی‌شود. باید بگویم تنها مشکل هنرمندان ما حذف مالیات نیست. در همه دنیا شغل‌های هنری را نوعی خوداشتغالی می‌دانند و مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد ولی در کشور ما اینگونه نیست. مشاغل خودگردان مشاغل فرهنگی هستند که اگر نباشند جامعه بحران‌زده می‌شود.

6 هنرمند پیشکسوت تجسمی در اختتامیه تجلیل شدند

با حضور وزیر ارشاد از 6هنرمند شاخص هنرهای تجسمی شامل غلامعلی مکتبی (تصویرگر)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک)، محمدباقر آقامیری (نگارگر)، جواد علیزاده‌ (کاریکاتوریست)، طاهر شیخ‌الحکمایی (مجسمه‌ساز) و ایرج اسکندری (نقاش) تجلیل شد. همچنین در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تجسمی فجر از کتاب جشنواره رونمایی شد. این کتاب 456صفحه‌ای شامل 990اثر از 800هنرمند، اطلاعات فیلم‌های مستند جشنواره، آثار 77هنرمند برتر تجسمی و معرفی 6هنرمند فرهیخته است. بالاآمدن میزی که کتاب جشنواره روی آن قرار داشت از کف صحنه تئاتر شهر و تعجب حاضران روی صحنه از دیدن این حرکت برای حاضران در صحنه جالب توجه بود.

کد خبر 250947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز