دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: حجت الاسلام واعظ جوادی بیان کرد: اندیشه‌ای که در پس جشنواره ملکوت است اندیشه عمیقی است که می‌وانم بگویم در دستگاه سنگین حکمت متعالیه آن را می‌توان بررسی کرد.

دین

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری آیین اختتامیه جشنواره ملی ملکوت با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی واعظ جوادی رئیس بنیاد بین المللی وحیانی اسراء و حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی تقوی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی ملکوت و دکتر مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی پیش از ظهر  یکشنبه چهارم اسفند در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور برگزار شد.

واعظ جوادی در ابتدا گفت: لازم است پیرامون این جریان علمی که از او به جشنواره ملی ملکوت یاد می‌شود مطالبی تقدیم عموم جامعه و خصوصاً جامعه قرآنی کشور بکنم. اگر چه این جریان با نام جشنواره ملی ملکوت تعریف و شناخته شد، اما اگر بخواهیم آن را در یک جمله معرفی کنیم این است اگر جشنواره ملکوت درست دیده شود پنجره‌ای به سوی یک تمدن بزرگ جامع و نوین توحیدی و اسلامی است.

وی افزود: این جریان با یک امر مطالعه و شناخت یک کتاب آغاز شد که یکی از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی با نام «صورت و سیرت انسان در قرآن» محور این مطالعه قرار گرفت. اما با یک مقوله پیشرفت در این امر مواجه شد که این کتاب حلقه ای از حلقات پیشرفته از این کار بزرگ که منظومه اهل مطالعه را با خود خواهد برد است. اینکه از پنجره جشنواره ملکوت بخواهیم تمدن توحیدی جدیدی بنگریم که نیاز به توضیح و تفسیر بیشتر دارد.

رئیس بنیاد بین المللی وحیانی اسراء تصریح کرد: سرفصل و رئوس این بحث را به طور خلاصه بیان می کنم. قرآن ویژگی های فراوانی دارد از جمله آن ویژگی ها همگانی بودن و همیشگی بودن آن است. خطاب قرآن خطاب همگانی است هیچ جمعی از خطاب قرآن مبرا نیست قرآن همه افراد را مخاطب خود قرار می دهد. در آثار حضرت جوادی آملی خطابه های قرآنی در چندین قسمت طبقه بندی شده اما خطاب عام قرآن یا ایها الناس است. همه مردم تا روز قیامت خطاب قرآن هستند و حقیقت قرآن در روز قیامت ظاهر خواهد شد. آنچه که اکنون داریم جلوه ای اعتباری و لفظی و ذهنی از وجود قرآن است اما باطن و حقیقت قرآن در روز قیامت عیان خواهد شد.

واعظ جوادی عنوان کرد: امام علی(ع) فرمودند ما خاندانی هستیم که علم در میدان و مجال ما شکل می گیرد. همه علوم به نحوی خودشان را در قرآن پیدا می‌کنند. نگرشی که به این جشنواره است در دو سطح یکی، سطح علمی و نظری است که کارشناسان آن را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند آن مبانی نظری است که برای تفکر در این کتاب لازم است. و دوم سطح عموم جامعه است که هیچ کس از فضای عمومی این جشنواره بیرون نیست همگان در این فضا علمی و معرفتی راه پیدا می کنند و می‌توانند حضور علمی و مشارکت داشته باشند.

وی افزود: اندیشه ای که در پس این جشنواره است در یک کتاب در سال 92 بررسی شد یک اندیشه عمیقی است که می‌توانم بگویم در دستگاه سنگین حکمت متعالیه آن را می‌توان بررسی کرد.همه علومی که بر اساس عقل برهانی راه پیدا می‌کنند و به صورت علم اصیل و ضابطه مند شناخته می‌شوند، همه انها در این مدل فکری وجود دارند زیرا همه دانشمندان در این جایگاه جای دارند زیرا عقل در این نگاه مقابل دین و اسلام نیست بلکه عقل درون معرفتی اسلام جای می‌گیرد. در این نگاه همه علوم به میدان می‌آیند.

واعظ جوادی بیان کرد: بزرگترین امتیازی که برای این نوع نگرش قائل هستیم این است که همه علوم را به ساحت قرآن می‌کشاند و آنها را با هویت الهی و دینی و قرآنی تعریف می‌کند. در این اندیشه آن محوریت قرآنی محوریت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مطالعه این کتاب دریچه ای است که ما را به بوستان عظیم معرفتی رهنمون می‌سازد و آن بوستان زمینه ساز تمدن نوین توحیدی است. هم نوین بودن، هم جامع بودن، هم منظومه بودن و هم همه علوم را در قرآن قرار دادن تک تک مورد مطالعه بوده تا به یک جایگاه رفیعی برسیم.جشنواره یک دریچه ای است که دارد به یک آستانه عظیم تری باز می‌شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی تقوی رئیس شورای سایستگذاری جشنواره ملی ملکوت از خلأ های فرهنگی ای که این طرح ملی بر طرف می‌کند سخن گفت. مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هم درباره مبانی نظری این کتاب در بین دانشگاهیان در اینکه منجر به تمدن سازی نوین توحیدی و اسلامی می‌شود صحبت کرد.

به گزارش مهر، اختتامیه جشنواره ملکوت قرار است پنج شنبه 8 اسفندماه از ساعت 10 صبح در قم در مرکز بین المللی بنیاد وحیانی اسراء و با حضور آیت الله جوادی آملی برگزار شود. تاکنون 177 هزار نفر در این جشنواره شرکت کرده و 10 مقاله برتر معرفی شده که علاوه بر بهترین‌ها نفرات برتر جشنواره هم به قید قرعه در روز اختتامیه معرفی خواهند شد.

کد خبر 250864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز