دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: چه خوب بود اگر با اجرای اصول و رعایت فرهنگ صف ایستادن و صف‌آرایی سعی کنیم به حقوق خود و دیگران احترام بگذاریم. چند نکته درباره این روزها و شب‌های خرید:

people waiting

این روزها برای خیلی از کارها مجبور هستید در صف بایستید. برای خرید مواد غذایی، نان، پرو پوشاک، صندوق فروشگاه‌های مختلف، ایستگاه اتوبوس، مترو، بانک و... به خصوص که در پایان فصل زمستان و خرید‌های شب عید هم قرار داریم و بیشتر دکان‌دارها، فروشگاه‌ها، بازارچه‌ها، جشنواره‌های پوشاک و ... هم اعلام حراج میکنند و یا تخفیف‌های ویژه برای مردم دارند.

گاهی ممکن است، مجبور باشید در این امکان به مدت طولانی در صف بایستید تا بتوانید لباس، موادغذایی یا هر چیز دیگری را که لازم دارید با قیمتی مناسب خریداری کنید. ایستادن در صف برای خرید یا پرداخت و... هم مانند سایر موارد زندگی، دارای آداب و رسومی است که باید آنها رعایت کنید.

رعایت نکات زیر یا به نوعی داشتن فرهنگ ایستادن در صف، تحمل صف‌های طولانی را برای شما و اطرافیان آسان‌ترمی‌کند:

اول اینکه؛ به حریم شخصی دیگران در صف احترام بگذارید. لازم نیست، حتماً در صف به نفر جلویی یا پشتی خیلی نزدیک شوید. این‌کار موجب آزار دیگران است. همچنین اگر سیگار می‌کشید، هنگامی که در صف ایستاده‌اید به هیچ‌عنوان این‌کار را نکنید و با دود سیگار اطرافیان را آزار ندهید.

دوم اینکه؛ اگر چند نفر هستید و همه نفرات می‌خواهند از نوبت استفاده کنند بهتر است که با گروه به طور کامل در صف قرار بگیرید. نباید یک نفر برای کل گروه در صف جا بگیرد. فکر کنید چقدر آزاردهنده خواهد بود، اگر پشت سر یک نفر در صف ایستاده باشید و هنگامی نزدیک است که نوبت‌تان شود، یکدفعه گروهی به او ملحق شوند و انتظار شما را طولانی‌تر کنند. این مسئله مخصوصاً در صف‌های شهربازی بسیار دیده می‌شود.

سوم اینکه؛ حتما فرزندان‌تان را کنترل کنید. هنگامی با افراد دیگر در صف وارد گفتگو می‌شوید، فرزندانتان را فراموش نکنید که به دست و پای بقیه افراد ایستاده در صف بپیچند و برای خودشان و دیگران مشکل ایجاد کنند.

چهارم اینکه هیچگاه به هنگام تشکیل صف برای ایستادن در جلوی صف یا اینکه جزو نفرات اول باشید، به یکباره هجوم نیاورید و با آرامش اقدام به تشکیل صف کنید.

صف

پنجم اینکه صبور باشید. همه افراد در صف یک وضعیت را دارند. خیلی وقت‌ها بعضی افراد سعی می‌کنند، خودشان را جلو بیندازند اما این کار از فرهنگ به دور است زیرا سایر افراد هم به همان میزان منتظر هستند. همچنین اگر صف بسیار طولانی است، هنگامی نوبت‌تان شد کارتان را سریع‌تر انجام دهید که به بقیه کسانی که پشت سرتان ایستاده‌اند، زیاد منتظر نمانند.

ششم اینکه؛ هرگز سعی نکنید خارج از صف کار خود را انجام دهید. مطمئناً یکی از بدترین کارها در مورد صف ایستادن این است که بخواهید، یک دفعه خودتان را به جلو صف برسانید و صف را به هم بریزید. این‌کار دور از فرهنگ و شخصیت یک فرد بالغ است.

هفتم اینکه؛ در صف هیچ گاه ادب و نزاکت را فراموش نکرده و همیشه احترام دیگران را نگاه دارید. هل دادن دیگران یکی از مصادیق بارز بی نزاکتی است.

هشتم اینکه قبل از ایستادن در صف از نفر آخر سوال کنید که آیا نفر آخر است و اینکه صفی که می‌خواهید در آن باایستید درست است یا نه؟ گاهی ما در صف‌های اشتباه قرار می‌گیریم و بعد سعی می‌کنیم برای جبران آن در صف دیگر بدون نوبت وارد شویم. بنابراین قبل از هر چیز از صفی که باید در آن قرار گیرد، مطمئن شوید این موارد در فرودگاه‌ها یا در مراکز پرداخت، دریافت و یا عبور بسیار اتفاق می‌افتد.

نهم اینکه به باجه صندوق‌های مربوط به فروشگاه‌ها که سر در آنها نوشته شده "مخصوص اقلام کمتر از 10 عدد" توجه و رعایت کنید.

دهم اینکه؛ قبل از اینکه وارد صف شوید، اگر صفی طولانی است، حتماً قبلاً به سایر کارهایتان برسید تا با ترک کردن صف و برگشتن دوباره ؛ دیگرانرا  اذیت نکنید. اگر صف را ترک کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هنگامیکه برگشتید جایتان حفظ شده باشد.

ما روزانه برای کارهای بسیار زیادی مجبور هستید در صف بایستیم، اما تعداد کمی از ما سعی در اجرای قوانین بالا می‌کنند. به همین دلیل روزانه شاهد برخوردهاودرگیرهای بسیاری که گاهی منجر به زدو خورد‌های فیزیکی می‌شود، هستیم.

صف

بهتر است با اجرای اصول و قوانین و نیز رعایت فرهنگ صف ایستادن سعی کنیم به حقوق خود و دیگران احترام بگذاریم. اگر‌چه همه ما با این فرهنگ از زمان کودکی و دوران دبستان، صف‌ارایی برای ورود به کلاس آشنا هستیم... به راستی یادتان می‌آید؟

کد خبر 250841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز