همشهری‌آنلاین: کانون قرآن و عترت (ع) پردیس علوم دانشگاه تهران، اواخر سال ۸۷، به همت اساتید و دانشجویان این دانشکده، فعالیت‌ قرآنی خود را با دغدغه‌های اجتماعی و دینی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی آغاز کرد.

آشنایی با مدرسه دانشجویی قرآن و عترت (ع) دانشگاه تهران

این کانون از یک سو با برگزاری دوره‌های مختلف قرآن‌پژوهی، همایش‌ها و مراسم‌های کوچک مانند شبی با قرآن، جشن سوره‌ها و ... و تشکیل حلقه‌های مطالعاتی در سطح دانشگاه تهران و از سوی دیگر انجام مطالعات جامع در آثار حضرت علامه طباطبایی(ره) و سامان دادن تحقیقاتی متناسب در حوزه روش‌شناسی و نیز موضوعات مختلف فکری و قرآنی، به تدریج توجه بسیاری از دانشجویان و اساتید را به خود جلب کند؛ به گونه‌ای که پس از مدتی توانست از وجود اساتید بزرگی همچون سیدهادی محدث، سیدمحسن میرباقری، علیرضا برازش، محمدجعفر غفرانی و حجت الاسلام محمدحسین الهی‌زاده در دوره‌های قرآن‌پژوهی خود بهره ببرد.

به تدریج و با پیشرفت فعالیت‌های قرآنی کانون، دغدغه‌های اعضا، به عنوان نخبگان دانشگاهی کشور، جدی‌تر شده و تربیت نیروی کارآمد قرآنی برای ورود جدی در عرصه‌های علمی به عنوان هدف اصلی مدنظر قرار گرفت.

از این‌ رو با تشکیل مجموعه‌ای مستقل و البته زیر نظر دانشگاه تهران، حوزه فعالیت خود را گسترش داده و مدرسه دانشجویی قرآن و عترت (ع) 1 دانشگاه تهران را در سال 83 با هدف آموزش نخبگان قرآنی، برگزاری همایش‌های قرآنی و تحقیقات در زمینه انس و تدبر در قرآن در سطح دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی کرد. در حال حاضر دوره‌های آموزشی مختلف این مؤسسه در سه مرکز مدرسه دانشجویی قرآن و عترت (ع) دانشگاه تهران، مدرسه دانشجویی اهل‌بیت نبوت (ع) 2 و مرکز آموزش‌های قرآنی ویژه عموم دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است.

همزمان، نگارش جزوه‌های آموزشی نیز در قالب دوره پنج جلدی حمد آغاز و دوره‌های قرآن‌پژوهی به سمت تشکیل دوره‌های آموزشی بر اساس سیر آموزشی مشخص پیش رفت. بعدها این جزوه‌های آموزشی بازنویسی شده و به صورت دوره 10 جلدی تدبر در قرآن و با تمرکز ویژه بر روش‌شناسی قرآن کریم منتشر شد.

تمرکز ویژه این مؤسسه بر روش‌شناسی به دو دلیل عمده صورت گرفت: اول: ایجاد سیر آموزشی مشخص و قابل اندازه‌گیری شدن پیشرفت‌ها و دوم. فراهم شدن امکان تشخیص هرگونه شبهه و انحراف احتمالی؛‌ چرا که اصلی‌ترین انحرافات در روش پژوهش‌اتفاق می‌افتد و این مجموعه آموزشی - پژوهشی نیز قصد داشت از ابتدا از هرگونه انحراف احتمالی پیشگیری کند؛ بنابراین بر روش‌شناسی متمرکز شده و علاوه برآن مراجعه به علما را نیز برای ارزیابی عملکرد خود در دستور کار قرار داد.

در حال حاضر حدود 50 عنوان کتاب 3 در حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه با رویکرد برقراری نسبت میان علوم و قرآن از سوی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران منتشر شده که محتوا و شاکله اصلی آنها قرآن و روایات معصومین(ع) بوده است که البته افق دید اعضای علمی این مرکز تألیف حدود 600 عنوان کتاب میان‌رشته‌ای قرآن و سایر علوم می‌باشد.

در این بخش نیز مؤسسه با ارایه تألیفات پژوهشی مؤثر و بامحتوا توانست نظر بسیاری از نخبگان جامعه علمی و دانشگاهی کشور را به خود جلب کند؛‌ به گونه‌ای که در حال حاضر دانشجویان فراوانی از دانشگاه‌های مختلف جهت مشاوره در حوزه موضوعات پایان‌نامه‌ای مرتبط و نیز از سازمان‌ها و نهادهای مختلف جهت تنظیم اسناد برای سیاستگذاری‌های سازمانی و کشوری به این مرکز مراجعه می‌نمایند.

راه‌اندازی مدارس تخصصی موضوعی در نسبت با قرآن مانند خانواده و قرآن،‌ هنر و رسانه و قرآن و ... از جمله اهداف جدید مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران است که در مرحله تحقیق، مطالعه و کادرسازی قرار دارد و تا به حال تنها مدرسه دانشجویی اهل‌بیت نبوت(ع) با موضوع خانواده و قرآن راه‌اندازی شده است.

انتشار نشریه دو هفته‌نامه کاشف و راه‌اندازی سایت خبری - تحلیلی کاشف 4 قابل استفاده برای عموم قرآن‌پژوهان نیز از جمله دیگر اقدامات مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران می‌باشد.

----------------------------------------------------------------------
1. http://www.quranetratschool.ir

2. http://ahlebaytschool.ir

3. http://quranetratschool.persianblog.ir

4. http://ekashef.ir

کد خبر 250734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز