گروه ادب و هنر: یک روزنامه توقیف‌شده در یکی از شماره‌های خود عکس تمام‌قد محمود دولت‌آبادی را روی جلد برد و از انتشار رمان «زوال کلنل» او تا پیش از پایان سال در شمارگان بسیار زیاد خبر داد؛ خبری که خیلی زود واکنش‌برانگیز شد و یکی‌دو روز بعد معاون فرهنگی وزیر ارشاد به آن واکنش نشان داد.

جنتی به پرسش‌های خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر پاسخ گفت.

علی جنتی هم روز گذشته در سخنان خود در همایش سالانه روابط عمومی‌های وزارت ارشاد از انتشار این‌گونه اخبار نادرست در حوزه تحت مسئولیت خود و مشخصا همان خبر گله کرد.

هدایت همچنان ممنوع است

به گزارش همشهری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا گریزی زد به شایعه‌ای درباره انتشار مجموعه کتاب‌های صادق هدایت و گفت: امروز یکی از پدیده‌های زشتی که در جامعه می‌بینیم شایعه‌سازی و تحریف مسائل است. به‌عنوان نمونه از معاون فرهنگی سؤال می‌شود آیا کتاب‌های هدایت اجازه چاپ دارند؟ چنین موضوعی با این پاسخ روبه‌رو می‌شود که ما نویسنده ممنوع‌القلم نداریم. یعنی طبق قانون اسلامی‌مان به فرد کار نداریم بلکه به عقاید و نظراتش که در کتابش بیان شده کار داریم. مشخص است که برخی کتاب‌های هدایت نمی‌توانند اجازه چاپ بگیرند. حال برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر اجازه چاپ داشتن آثار هدایت را کار می‌کنند و بعد از مدتی می‌گویند ارشاد تکلیف خودش را نمی‌داند.

تحریف اخبار علیه ارشاد

جنتی گلایه‌های خود را به موضوع کتاب محمود دولت‌آبادی هم تسری داد و افزود: خبر دروغ دیگری که این روزها بسیار هم نقل شد، اجازه چاپ داشتن کتاب زوال کلنل آقای دولت‌آبادی بود؛ درحالی‌که برای بررسی این کتاب درخواست داده‌اند و هنوز در دست بررسی است؛ ممکن است مجوز بگیرد یا نگیرد. این هم از مواردی است که می‌توان با اتکا به آن علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت فضاسازی کرد. براساس همین خبر هم می‌آیند افکار نخبگانی را که زمینه ملی و دینی دارند، منحرف می‌کنند و ما هم ناچار می‌شویم به این مسائل پاسخ بدهیم. از این نمونه‌ها ده‌ها مورد وجود دارد که من شخصا در 5‌ماه گذشته مرتب با آنها روبه‌رو بودم و نیاز به تأیید و تکذیب داشتند.

پاسخ به حاتمی‌کیا

وزیر ارشاد پس از سخنرانی در جمع مدیران و کارمندان این وزارتخانه، در بخشی از هتل ارم تهران پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران در حوزه‌های مختلف بود. او درباره سخنان اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا درباره لزوم سپردن مدیریت عرصه فرهنگ به مردان بزرگ گفت: من خودم تا به حال صحبت‌های ایشان را نشنیده‌ام اما ما هم از ابتدا اعتقاد داشتیم که باید کار فرهنگ را به اهالی فرهنگ سپرد. در حال حاضر هم معتقدیم باید فرهنگ در اختیار اهالی فرهنگ باشد. کسانی که در معاونت‌های مختلف قرار گرفته‌اند عموما رشته خودشان همان تخصص کاری‌شان است ولی در هر صورت ایشان هم مثل دیگران در ابراز عقیده آزادند.

هاله نور برای شخصیت‌های مقدس رستاخیز

محمدحسین رجبی دوانی هم به جمع کسانی پیوست که درباره «رستاخیز» احمدرضا درویش اظهارنظر کرده‌اند. این پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام در واکنش به نمایش چهره‌های امامزادگان در رستاخیز گفت: این چهره‌ها می‌بایست در هاله نور قرار می‌گرفتند. البته من هنوز این فیلم را ندیده‌ام اما به پیروی از مراجع عظام تقلید که نظر نهایی را می‌دهند، معتقدم چهره مقدس این افراد همچون امام رضا(ع) در «ولایت عشق» می‌بایست در هاله نور قرار می‌گرفت یا از روش‌های دیگر سینمایی استفاده می‌شد که چهره این افراد نشان داده نشود.

دفاع خالق «چ» از رستاخیز

از موضوع وزیر ارشاد که بگذریم، مهم‌ترین خبر این روزهای حوزه فرهنگ و هنر ادامه واکنش‌ها به فیلم رستاخیز احمدرضا درویش است. حاتمی‌کیا که تا شامگاه دیروز مشغول نمایش‌های استانی فیلم تازه خود بود، فرصت را غنیمت شمرد و از نحوه برخورد با رستاخیز انتقاد کرد. او در اختتامیه‌ دومین جشنواره فیلم فجر استان قم با بیان اینکه ورود به این حوزه خطرهای خاص خود را دارد، افزود: این پرواز نیازمند فرود است و باید به بهترین وجه بنشیند و در این خصوص نباید شاهد سقوط باشیم. فیلم رستاخیز در تک‌تک نماهایش قصد قربت داشته و نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که باعث سرکوب شود و کسی جرأت ورود به این عرصه را نداشته باشد. او در پایان اظهار امیدواری کرد که رستاخیز مجوز اکران بگیرد و شرایط به‌گونه‌ای باشد که دیگران هم وارد این عرصه شوند.

کد خبر 250599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز