همشهری آنلاین: ضیافت اقلیت‌های دینی با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این برنامه که شامگاه چهارشنبه، 23 بهمن‌ماه، در هتل انقلاب برگزار شد، سیدعباس صالحی - معاون فرهنگی وزیر ارشاد - در سخنانی کوتاه گفت: همه ما ایرانی هستیم و عضو یک خانواده و دغدغه اخلاق، انسانیت، خانواده و ایران عزیز را داریم.

همچنین سیبوه سرکیسیان - اسقف اعظم ارامنه در تهران - در سخنانی گفت: 35 سال پیش به رهبری امام خمینی (ره) انقلاب مردمی ایران به ثمر نشست و همین مردمی بودن سبب توفیق انقلاب شد. امروز عشق به ارزش‌هاست که ما را گرد هم جمع کرده است و این جمع نه اقلیت، بلکه جامعه متنوع ایرانی است. یکی از برکات انقلاب اسلامی این بود که اقلیت‌های دینی حقوق‌شان در قانون اساسی تصریح و تبیین شد. این دستاورد بزرگی برای ایران و جامعه ایرانی است.

او در بخش دیگری از سخنانش با مروری بر خاطراتش از حضور در کنفرانس‌های دینی جهانی تأکید کرد: جامعه غربی در سی‌وچند سال قبل با نگاهی تیره و عینکی مخدوش به ما ایرانیان نگاه می‌کند.

در این مراسم همچنین پدرام سروش‌پور - عضو انجمن موبدان - اظهار کرد: همه ما به فرهنگ بزرگ ایران تعلق داریم، فارغ از این‌که به چه دین و آیینی باورمند هستیم، فرهنگی که سابقه طولانی در تاریخ تمدن جهان دارد. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به هم‌حضوری نیاز داریم و باید بر نکات اشتراک‌مان مخصوصا ایرانی بودن بیش از گذشته تأکید کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تبیین معنای واژه بهمن در متون اوسطایی پرداخت و تصریح کرد:‌ در ماه بهمن جشن سده از جشن‌های ایران باستان برگزار می‌شود. این جشن پیام‌آور شادی و نیکویی است. ما امیدواریم که در سال‌های آینده همه ایرانی‌ها این جشن را برگزار کنند. با توجه به رویکردی که نسبت به این جشن صورت گرفته است و مسؤولان نیز نگاه مثبتی داشتند، امیدوارم بتوانیم گامی مؤثر در جهت ملی کردن این جشن برداریم.

در این مراسم همچنین مره صدق - نماینده کلیمی‌ها در مجلس شورای اسلامی - گفت: انقلاب اسلامی بر اساس اصل‌های وحدت، همدلی و مدارا به پیروزی رسید. موحدان مسلمان و غیرمسلمان سال‌ها مبارزه کردند تا از ظلمت رها شوند. مفهوم وحدت از منظر دینی با مفهوم وحدت در عرصه سیاسی و سیاسی‌کاری فرق دارد. ما قبل از انقلاب کشور مشترک، چارچوب‌های سرزمینی مشترک و منابع ملی مشترک داشتیم و بعد انقلاب ارزش‌های توحیدی مشترک نیز به آن اشتراکات اضافه شد. ما در عین این اشتراک‌ها هر کدام هویت خود را حفظ کردیم و این خصوصیت بارز سرزمین ایران از گذشته‌های دور تاکنون بوده است. ایران کشوری است دینی که چندزبانه، چندقومی و چندفرهنگی بوده است. علت حیات فرهنگی این سرزمین هم امتزاج فرهنگ‌های مختلف بوده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: ما از هر باور و اعتقادی که باشیم همه به چارچوب‌های دینی خود معتقدیم و قصد نداریم اصول و اعتقادات‌مان را فراموش کنیم. ما ایرانیان یهودی هویت خود را داریم و برای من همان‌قدر ایرانی بودن مهم و ارزشمند است که یهودی‌ بودن و فکر می‌کنم در مورد پیروان دیگر ادیان توحیدی هم همین‌گونه است. ما امیدواریم که شهروندان ایرانی که پیروان دیگر ادیان توحیدی هستند نیز از حقوق کامل شهروندی برخوردار باشند و البته با تغییراتی که در سال اخیر رخ داده، گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی - مشاور ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی - در سخنانی گفت:‌ جمعی متنوع از باورمندان ادیان توحیدی ایرانی گرد هم آمده‌اند تا از ارزش‌های آسمانی و دینی سخن بگویند و طبیعی است که این‌طور باشد، زیرا کشور ایران از تنوع دینی بالایی برخوردار است و زیبایی فرهنگ ایران هم در همین تنوع نهفته است، از این‌رو ضرورت دارد که پیروان ادیان مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کنند. تنوع فرهنگی فرصت‌های گران‌سنگی را در اختیار دولت ایران قرار داده است و ما باید بتوانیم از این تنوع صیانت کنیم. تنوع فرهنگی و دینی، آسیب و تهدید نیست، بلکه فرصت است و باید از این فرصت‌ها بهره‌برداری کافی را داشته باشیم.

در این مراسم سرودهایی مربوط به انقلاب اسلامی و یکی دو آواز دینی از پیروان ادیان توحیدی اجرا شد.

کد خبر 249466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز