همشهری آنلاین: سیف‌الله صمدیان، عضو هیئت داوران نهایی جشنواره مطبوعات گفت: با برگزاری بیستمین جشنواره مطبوعات، نوری از امید در دل اهالی رسانه ایجاد شده است و امیدوارم روند داوری در این دوره با کمترین اشکال و اشتباه در عرصه مطبوعات کشور انجام شود.

به گزارش پایگاه رسمی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، سیف‌الله صمدیان،‌ سردبیر نشریه «تصویر»، داور جشنواره‌های معتبر بین‌المللی عکس و داور نهایی بخش عکس بیستمین جشنواره مطبوعات، در خصوص روند داوری آثار در جشنواره بیستم مطبوعات گفت:‌ امیدوارم در بیستمین جشنواره مطبوعات، شروع یک حرکت درست را رقم بزنیم که هر نویسنده و تصویرگری اعم از عکاس، گرافیست و کاریکاتوریست، در امنیت خاطر، بُعد فرهنگی و سلامت جشنواره‌ها را احساس کند و به دور از سیاست‌زدگی، به فرهنگ و هنر کشور پایبند بمانیم.

صمدیان در بیان دلایل خود برای پذیرش داوری نهایی عکس در بیستمین جشنواره مطبوعات، گفت:‌ داوری در جشنواره امسال را پذیرفتم با این امید ‌که بتوانم بر دغدغه­‌ها و نگرانی­‌هایی که نسبت به داوری و جایگاه نهایی آن داشتم به نحوی غلبه کنم و راه‌حلی برای آن پیدا کنم. بنابراین امیدوارم نتایج داوری در مرحله مقدماتی و نهایی حداقل در زمینه «عکس» به هم نزدیک و حتی یکی شوند.

این عکاس برجسته کشور، داوری در حوزه «عکس» را بحثی بسیار تخصصی عنوان کرد و افزود: در میان دوستانی که در گروه 9 نفره داوران نهایی گرد هم آمده‌ایم، نمی‌دانم چند نفر می‌توانند به صورت ملموس و تخصصی به این زمینه وارد شوند؛ اما قطعاً 8 نفر باقی‌مانده در زمینه خبر، گزارش و هر رشته دیگری در امر مطبوعات همکاری مشترک و حتی نظرهای نزدیک به هم را خواهند داشت.

صمدیان در ادامه گفت: آنچه مرا به داوری در این جشنواره راضی کرد، احترام به چشم مخاطبان است و اینکه در عکاسی و هنر باید عناصری دیده شوند که قابلیت و شأن دیده شدن را دارند و آموزه‌های آن به نسل بعد منتقل شود. اما همین موضوع هم باری بر دوش داور است.

وی با بیان اینکه مردم همیشه در سینه به سینه گوش‌کردن نسبت به آموختن موضوعات به صورت چشم در چشم پیشرفت بیشتری داشته­‌اند، بر لزوم تقویت سواد بصری افراد جامعه تاکید کرد و گفت: با این همه جاذبه‌ها و زیبایی‌های تصویری که وجود دارد و حتی با وجود انقلاب دیجیتال و اینکه در هر خانه‌ای حداقل یک عکاس وجود دارد، متأسفانه هنوز اهل گوش هستیم نه اهل چشم.

صمدیان در ادامه از کاستی و نقص سیستم آموزشی یاد کرد و اظهار داشت: در سیستم دانشگاهی کشور،‌ برخی اساتید قادر نیستند تصاویر را در ذهن دانشجو ثبت کرده و با پرورش داشته‌ها و استعداد دانشجویان، زمینه بروز خلاقیت آن­ها را فراهم آورند.

داور نهایی بیستمین جشنواره مطبوعات، برگزاری جشنواره‌هایی از این دست را مایه امیدواری دانست و با تاکید بر وجود نگاه به آینده در این جشنواره­‌ها در خصوص برگزاری جشنواره مطبوعات گفت: ‌برداشت شخصی خود را از کیفیت آثار ارائه‌شده در مرحله نهایی بعد از اتمام داوری بیان خواهم کرد ولی امیدوارم در جشنواره امسال، به رغم سال‌های گذشته، تلخی‌ها، تاریکی­‌ها و زخم‌های ناشی از سیاست‌زدگی در فرهنگ و هنر کنار گذاشته شوند.

کد خبر 250324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز