چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیش از یک هفته است که جشنواره فیلم فجر برگزیدگان خود را شناخته و هر چند هنوز ماجراهای سیمرغ سرگردان بازیگر نقش اول و حواشی پیرامون آخرین ساخته احمدرضا درویش به‌طور کامل منتفی نشده اما خبرهای جسته و گریخته از فیلم‌های اکران نوروز باعث افزایش تکاپوی گروهی از فیلمسازان‌شده است.

ابراهیم حاتمی کیا

 ابراهیم حاتمی‌کیا این روزها به‌شدت سرش شلوغ است. او که تا میانه‌های جشنواره تقریبا هر روز در برج میلاد حضور داشت و برای رسانه‌ها خوراک خبری تولید می‌کرد، ناگهان ناپدید شد و حتی در مراسم اختتامیه هم حضور نیافت.

غیبت خالق «چ» تا همین 23روز پیش و مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد ادامه داشت تا اینکه سرزده به سالن برگزاری مراسم آمد و وقتی برای گرفتن جایزه خود روی صحنه رفت، گفت: من آداب سربازی را دارم که در میدان مین حرکت می‌کند ولی امروز دورانی است که روی فرش قرمز باید حرکت کرد. حاتمی‌کیا پس از آنکه در مشهد قدر دید و بر صدر نشست، شمال شرقی ایران را با نخستین پرواز به مقصد کرمانشاه در غرب ترک کرد تا در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر کرمانشاه حضور یابد.

سربلند از ساختن چ در پاوه و کرمانشاه

حاتمی‌کیا در این مراسم ساختن فیلم چ را در کرمانشاه افتخاری بزرگ برای خود دانست و خطاب به انبوه حاضران در سالن مجتمع فرهنگی هنری انتظار گفت: بر خود می‌بالم که به کرمانشاه و منطقه پاوه آمدم و این فیلم را در کنار هنرمندان و مردم بزرگ این استان ساختم. دوست داشتم زمانی که فیلم چ ساخته شد و به اکران درآمد، به تنهایی در کوچه‌های پاوه قدم بزنم و سرم را از ساختن این فیلم در میان مردم آن خطه بالا بگیرم. امیدوارم امانتدار خوبی بوده باشم چون به قصد اصلاح آمده بودم و دوست داشتم بیان من از تاریخ این مرز و بوم راهگشای نسل بعدی باشد.

کارگردان «آژانس شیشه‌ای» درباره پیشنهاد تولید فیلمی از عملیات مرصاد که از سوی مدیران استان کرمانشاه مطرح شده بود هم گفت: من سینما را اینگونه نگاه نمی‌کنم و از اینکه مسئولان استان من را لایق ساختن فیلمی درباره مرصاد دیدند سپاسگزارم. باید بگویم هرگز فیلم سفارشی نمی‌سازم. من از روزهای جنگ در کرمانشاه و مرصاد خاطره‌های زیاد و عجیبی دارم و دوست دارم اگر روزی قرار شد رمان بنویسم، بسیار مفصل درباره مرصاد و وقایع آن بنویسم که چه حادثه و معجزه بزرگ و باشکوهی رخ داد. تراژدی مرصاد در تاریخ ایران و دنیا بی‌نظیر است اما متأسفانه الان حال مرصادی ندارم.

پیشنهاد چمران به حاتمی‌کیا

پس از فروکش‌کردن نسبی تب «شیار 143»، حالا نوبت به چ رسیده که هر روز یک مراسم نمایش و نقد و بررسی برای آن برگزار شود. تالار سوره حوزه هنری شامگاه دوشنبه یک غافلگیری جالب داشت؛ حضور مهدی چمران برادر شهید چمران که پس از نمایش فیلم گفت: 14سال پیش خودم به حاتمی‌کیا پیشنهاد دادم شب پاوه را در قالب یک فیلم بسازد. این مهم وصال نداد تا چند وقت پیش که شروع به ساختن فیلمی درباره برادرم، شهدای پاوه و به‌ویژه اصغر وصالی کرد. مهندس چمران فیلم چ را برگرفته از کتاب «کردستان» شهید مصطفی چمران دانست و گفت: وقتی برادرم از پاوه برگشت، از او خواستیم وقایع آن چند شب را به رشته تحریر درآورد. خاطرم هست در قم در منزل مادر امام موسی صدر بودیم که او شروع به نوشتن کتاب کرد و آن را کردستان نامید. فیلم حاتمی‌کیا برگرفته از این کتاب است و بحق باید بگوییم بسیار هم خوب و وفادار به داستان ساخته شده است.

فاجعه فرهنگی

در این مراسم حسین نیرومند هم حضور داشت و گفت: چمرانی که در چ دیدیم قرار نیست آرنولد باشد بلکه حاتمی‌کیا می‌خواهد وجهی دیگر از چمران را در ظرفیتی کوتاه بیان کند. سال64 من دانشجوی هنر بودم که به روزنامه کیهان رفتم. در آن دوران خانمی دبیر اجتماعی روزنامه بود که به من مطلب می‌داد تا کاریکاتور بکشم. خیلی خیلی بد است که من 5سال کنار آن خانم کار می‌کردم ولی با دیدن فیلم چ فهمیدم آن خانم همسر شهید بزرگی چون وصالی است و این یعنی فاجعه.

خالقان چ در دانشگاه تهران

ابراهیم پرجنب و جوشِ این روزها خیلی زود کرمانشاه را به مقصد تهران ترک کرد تا ظهر امروز چهارشنبه در نخستین اکران دانشگاهی چ در تالار فردوسی دانشگاه تهران - آن هم یک روز پس از کنار رفتن فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه - حضور داشته باشد. این مراسم ساعت 13:30امروز با حضور کارگردان، مریلا زارعی بازیگر و مریم کاظم‌زاده همسر شهید اصغر وصالی برگزار می‌شود و قرار است پس از نمایش و نقد و بررسی فیلم، دانشجویان دانشگاه تهران از عوامل چ با اهدای لوح و هدیه تقدیر کنند.

کد خبر 250227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز