یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷

صدف کوه‌کن: شاید یکی از دلایل افزایش بیماری‌هایی که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند، تمدن باشد و این انتظار که پیشرفت‌های پزشکی و تمدن هم آنها را درمان کند، چندان انتظار بعیدی نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، امیدی نو به درمان پارکینسون نشات گرفته است و نتایج دو تحقیق جدید در این باره در هفته گذشته منتشر شد.

یکی از این تحقیقات به اثر ژن درمانی برای بهبود بخشیدن به علائم بیماری و دیگری به اثر مثبت مداخله نوعی دارو در توقف مسیر پیش‌رونده این بیماری لاعلاج، مربوط بود.

در روش اول دانشمندان بیمارستان کشیشی ویل کورنل در نیویورک به سرپرستی دکتر میشل کاپلیت، با استفاده از ویروس بی‌ضرری موسوم به ویروس مرتبط با غده adeno-associated virus)، توانستند ژن جدیدی را به داخل مغز 11 نفر از داوطلبانی که در مراحل ابتدایی بیماری پارکینسون قرار داشتند، حمل کنند.

آنها بعد از انجام این تحقیقات دریافتند که نه تنها فرستادن این ژن به وسیله ویروس، تاثیر بیماری‌زایی در برنداشت، بلکه باعث تخفیف علائم بیماری برای حداقل 4سال نیز شد.

بد نیست بدانید که در تحقیقات بعدی همین دانشمندان، همچنین مشخص شد که ژنی که به مغز بیماران مبتلا به پارکینسون فرستاده می‌شود،کنترل ساخت آنزیمی موسوم به GADیا "گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز را در دست می‌گیرد که در واقع این آنزیم وظیفه حمل ناقلان عصبی با ماهیت شیمیایی یا نروترنسمیترهایی موسوم به گابا (GABA) را بر عهده دارد. در حقیقت در بیماری پارکینسون، گابا، کم شده و نورون‌های فعال آرام می‌شوند ودر نتیجه آن لرزش دست‌ها و اندام‌ها به وجود می‌آید.

با توجه به آنچه محققان در مجله معتبر پزشکی لانست گفته اند، این روش درمانی در 27 درصد موارد با موفقیت همراه بوده است.

در مطالعه بعدی که در مجله علم به چاپ رسیده است، یک تیم تحقیقی  متشکل از دانشمندان  بیمارستان عمومی ماساچوست و مدرسه پزشکی هاروارد، دارویی را طراحی کرده اند که می‌تواند از آسیب به رشته‌های عصبی ( نورون‌ها) در بیماران مبتلا به پارکینسون، جلوگیری کند.

مکانیزم عمل این دارو به این شکل است که فعالیت آنزیمی به نام SIRT2 ، یکی از اعضای گروهی از آنزیم‌ها تحت عنوان sirtuins که در فرایند پیری نقش دارند، را متوقف می‌کند.

جالب است بدانید که این دانشمندان،آزمایش‌های خود بر روی این ماده را با بررسی تاثیر آن برروی نوعی حشره میوه که قادر  به ایجاد شرایطی بسیار نزدیک به آنچه بر سر بیماران مبتلا به پارکینسون می‌آید، است، آغاز کرده اند.

این دانشمندان، همچنین در صدد استفاده از این یافته‌ها برای درمان سایر بیماریهای مغزی از جمله آلزایمر و هانتینگتون هستند.