یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین : "چماق اخلاقی" مانع از شرکت دوچرخه سواران دوپینگی در تور دو فرانس می‌شود.

 تقریباً سه هفته قبل از آغاز رقابت‌های دوچرخه سواری تور دور فرانسه، فدارسیون بین‌المللی دوچرخه سواری تصمیم گرفت، با استفاده از "چماق اخلاقی" مانع از شرکت دوچرخه سوارانی شود که مظنون به استفاده از داروهای انرژی‌زا و دوپینگ هستند.

 رادیو دویچه‌وله آلمان در گزارشی اعلام کرد که براساس تصمیم نمایندگان حاضر در شورای تیم های حرفه ای، همه ۶۰۰ دوچرخه سوار حرفه ای باید برای شرکت در رقابت‌های تور دور فرانسه تا قبل از روز هفتم جولای، ضمانت‌نامه‌ای به امضا برسانند. یکی از مهمترین بخش‌های این ضمانت‌نامه چنین است:

«من در مقابل تیم، همقطارانم، فدراسیون بین‌المللی، خانواده دوچرخه‌سواری و تماشاگران به وجدانم قسم می‌خورم که در ماجرای دوپینگ پوئرتو و یا هر ماجرای دوپینگ دیگری سهیم نبوده و مقررات ضد دوپینگ فدراسیون جهانی را نقض نخواهم کرد. برای اثبات این ضمانت‌نامه، در صورتی که مرتکب خلاف شوم حاضرم علاوه بر مجازات قانونی، از کل درآمد سالانه خود در سال ۲۰۰۷ میلادی برای مبارزه با دوپینگ چشم پوشی کنم.»

 علاوه بر این، دوچرخه سواران با امضای خود در پای این ضمانت نامه موافقت خود را با آزمایش ژنتیک اعلام می کنند. مقامات اسپانیائی در عملیات موسوم به پوئرتو پس از جستجو در کلینیک دکتر اوی فه میانو فوئنته اس به ۲۰۰ بسته خون دوپینگ شده از دوچرخه سوارانی که هنوز نامشان مشخص نیست دست یافتند.

 در آن زمان به علت اینکه دوپینگ در اسپانیا به لحاظ قانونی با تعقیب قضائی مواجه نمی‌شد، این پرونده پیگیری قضائی نشد. پس از آن اما ایوان باسو دوچرخه سوار ایتالیائی به دوپینگ اقرار کرد که طی روزهای گذشته ۲ سال از شرکت در رقابتهای دوچرخه سواری محروم شد. پس از آن موجی از اقرار به دوپینگ در تیم آلمانی تی موبایل برخواست که البته همه آنها مشمول مرور زمان شده‌اند و قابلیت پیگیری قضائی ندارند.

ایوان باسو  به دلیل دوپینگ 2 سال از شرکت در مسابقات محروم شد

 پس از اینکه چند سال از عملیات پوئرتو می گذرد و پس از گذشت هفته ها از اقرار دوچرخه سواران، حال فدارسیون بین المللی دوچرخه سواری، با خواست امضای این بیانیه از دوچرخه سواران، توپ را به زمین تیم ها و رکاب زنان انداخت.

 پیش از آن در اجلاس ۲۰ نفره مدیران تیم های حرفه ای بحث هائی درگرفت که هنوز مضامین آن به بیرون راه نیافته‌است. اما نتیجه اجلاس روز سه‌شنبه ( 19 ژوئن ) که در ژنو برگزار شد این بود که تیم آمریکائی دیسکاوری چانل از این نشست خارج شد و بطور کلی از این شورا استعفا داد. پس از آن با رای همه ۱۹ تیم باقی مانده، ضمانت نامه فدارسیون بین‌المللی به تصویب رسید.

 تیم دیسکاوری چانل که یک سوم آن متعلق به لنس آرمسترانگ است، ایوان باسوکه متهم به استفاده از دوپینگ بود را برخلاف مقررات اخلاقی تیم، به خدمت گرفت. ضمناً هفته آینده کتابی از دیوید والش ایرلندی منتشر می شود که در آن آرمسترانگ، که هفت بار عنوان قهرمانی تور دور فرانسه را تصاحب کرده، به دوپینگ متهم شده است. در همین حال به نظر می‌رسد که تیم دیسکاوری چانل با عدم موافقت با ضمانت نامه فدراسیون بین المللی از شرکت در تور دور فرانسه محروم شود.

لنس آرمسترانگ ، رکورددار قهرمانی تور دو فرانس که متهم به دوپینگ شد

پات مک کوائت رئیس ایرلندی فدراسیون بین‌المللی با اذعان به این موضوع که این ضمانت نامه هیچگونه پایه حقوقی و قضائی ندارد، گفت:«رکاب‌زنان، اسپانسرها و مدیران تیم ها باید در مقابل دوپینگ وارد عمل شوند».

وی اعلام داشت، اسامی همه دوچرخه سوارانی که این ضمانت‌نامه را به امضا برسانند، در سایت اینترنتی فدراسیون منتشر خواهد شد. در این صورت دوچرخه سوارانی که از امضای این ضمانت نامه خودداری کنند، بصورت اتوماتیک به دوپینگ مظنون می شوند.

 از سوی دیگر در هفته‌های گذشته مشخص شد که دوپینگ معضلی سیستماتیک بوده است. فدراسیون بین المللی به جای مبارزه سیستماتیک در سطح مدیریت و سیستم مراقبت‌های پزشکی تیم و اعمال کنترل‌های بیرونی و نهایتاً کنترل رکاب‌زنان، از دوچرخه سواران طلب "چک " به شکل یک ضمانت‌نامه کرده است.

باید گفت که این "چک سفید" در دست فدراسیون، آنقدر ها هم سفید نخواهد بود. متدهای تشخیص و آزمایش دوپینگ مانند گربه‌ای است که هرچقدر می دود به دم خود نمی‌رسد و وقتی هم که رسید و نوعی از دوپینگ کشف شد، متدهای جدید دیگری بوجود می آید و این بازی از نو ادامه پیدا می‌کند. هرچند نباید به همه مظنون بود، اما کسی چه می‌داند، شاید در سال‌های آینده دوباره معلوم شود که برخی از آنهائی که امروز این ضمانت‌نامه را امضا کرده‌اند، دوپینگی باشند. 

کد خبر 24992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز