دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: صبحانه درحالی مورد تاکید جدی بسیاری از متخصصان تغذیه است که این وعده غذایی بعضا مورد بی توجهی قرار می‌گیرد به طوری که برخی حتی آن را از سه وعده اصلی غذایی خود حذف کرده‌اند.

خوردن صبحانه را جدی بگیرید

به گزارش ایرنا، خوردن صبحانه علاوه برافزایش میزان انرژی روزانه، افزایش تمرکز و طول عمر انسان را به دنبال دارد.

صبحانه همچنین اشتیاق فرد به مصرف تنقلات را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود تا فرد تغذیه سالم‌تری داشته باشد.

 صبحانه یک چهارم از انرژی روزانه فرد را تامین می‌کند

به گفته کارشناسان تغذیه، صبحانه حدود یک چهارم از انرژی روزانه افراد را تامین می‌کند، به همین منظور خوردن آن را می‌توان از ضروریات زندگی انسان تلقی کرد.

متخصصان تغذیه می‌گویند که مصرف صبحانه باعث افزایش 20 درصدی قدرت تمرکز مغزی در بزرگسالان شده و تمرکز در کودکان دبستانی را هم بالا می‌برد و می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از چاقی کودکان نیز باشد.

خوردن صبحانه علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابتی و سرطان ، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های مزمنی همچون سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود.

کارشناسنان تغذیه معتقدند در افرادی که تمایل به صرف صبحانه ندارند، نوشیدن یک لیوان آب و نرمش 20 تا 30 دقیقه‌ای هنگام صبح می‌توانند در افزایش میزان اشتها و تمایل به خوردن صبحانه تاثیر جدی داشته باشد.

** 10 تا 30 درصد نوجوانان و بزرگسالان به خوردن صبحانه اهمیت نمی‌دهند

آمارها نشان می‌دهد 10 تا 30 درصد نوجوانان و بزرگسالان صبحانه را نادیده می‌گیرند و نخوردن صبحانه، به خصوص در دختران 13 تا 17 ساله، خیلی شایع است.

براساس آمار، ثابت شده نخوردن صبحانه، می‌تواند تا 5 / 4 برابر استعداد چاقی را زیاد کند که این مقدار در نوجوانان و بزرگسالان به یک اندازه است.

** مهمترین وعده غذایی نباید هیچگاه فراموش شود

خوردن صبحانه در ابتدای روز، باعث تعدیل قند خون و در نتیجه تنظیم انرژی و اشتها می‌شود و کسانی که صبحانه می‌خورند در طول روز کمتر گرسنه می‌شوند و بنابراین در خوردن کمتر زیاده روی می‌کنند و می‌توان نتیجه گرفت که صبحانه به عنوان مهمترین وعده غذایی روز محسوب می‌شود.

مدیر گروه آزمایشگاه تحقیقات تغذیه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره می‌گوید: داشتن سه وعده غذایی برای تامین نیازهای غذایی روزمره افراد دارای اهمیت خاصی است.

دکتر ˈ تیرنگ نیستانی ˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: داشتن نظم غذایی و به موقع خوردن غذا در سه وعده غذایی نیز بسیار بااهمیت است به همین منظور افراد نباید حتی یک وعده از وعده‌های غذایی خود را حذف کنند.

نیستانی به اهمیت خوردن صبحانه اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات امروزی ما خوردن صبحانه با عجله فراوان یا اصلا نخوردن این وعده غذایی مهم است به طوری که هر فرد تنها چند دقیقه را برای صرف صبحانه اختصاص می‌دهد.

وی تصریح کرد: خوردن صبحانه باید با دقت کامل و به دور از هرگونه استرس و اضطراب باشد تا بتوان نیازهای روزانه خود را از طریق خوردن آن تامین کنیم.

دکتر نیستانی افزود: در صورتی که خانواده‌ها در یک محیط اجتماعی امن و آرام و در کنار فرزندانشان به خوردن صبحانه اقدام کنند، به طور یقین روز پرانرژی برای کار و فعالیت مفید در بیرون از منزل یا مدرسه و دانشگاه برای فرزندان خواهند داشت.

وی نخوردن صبحانه را یکی از دلایل چاقی و بروز بسیاری از بیماری های دیگر عنوان کرد و گفت: از آنجا که صبحانه نخوردن باعث چاقی می‌شود، پدر و مادر در خانه باید زمانی کوتاه را برای خوردن صبحانه اختصاص دهند تا از بروز برخی مشکلات فرزندانشان جلوگیری کنند.

نیستانی اظهار داشت: برخی کودکان نیز به دلیل دیر بیدار شدن از خواب، هیچ تمایلی به خوردن صبحانه ندارند که باید در این زمینه والدین با برنامه‌ریزی دقیق و چیدن میزی اشتهاآور در صبح، کودکان و حتی بزرگسالان را به خوردن صبحانه سوق دهند.

وی داشتن نظم غذایی را به عنوان یکی از نیازهای روزمره در زندگی‌های امروزی عنوان کرد و گفت: از آنجا که اغلب مادران نیز بیرون از منزل اشتغال دارند، خودشان نیز تمایل چندانی به خوردن صبحانه ندارند و همین موضوع باعث شده که دیگر اعضای خانواده نیز از این موضوع امتناع ورزند.

سرانجام می‌توان نتیجه گرفت که به خاطر فواید بسیار بالای صبحانه از جمله بهبود وضعیت تغذیه، افزایش میزان تمرکز ذهن و کنترل بهتر وزن، بهتر است هر روز صبح چند دقیقه‌ای مفید را به خوردن صبحانه اختصاص دهیم تا بدنی سالم‌تر و تغذیه‌ای مناسب‌تر داشته باشیم.

خوردن صبحانه، دریافت مواد مغذی مورد نیاز روزانه را بهبود می‌بخشد واز آنجا که صبحانه ساده شامل نان، شیر، پنیر و میوه،

مقدار زیادی کلسیم، آهن و ویتامین‌های B2 و B6 را به بدن می‌رساند، باید با خوردن آن از بروز انواع بیماری‌ها از جمله چاقی جلوگیری کرد.

حذف یک وعده غذایی مثل صبحانه، میزان گرسنگی در ساعات بعدی روز را افزایش می‌دهد، در نتیجه فرد غذای بیشتری خواهد خورد و کالری بیشتری دریافت خواهد کرد.

با اهمیت دادن بیشتر به این وعده مهم غذایی می‌توان از بروز مشکلات جسمی نظیر چاقی در کودکان و بزرگسالان جلوگیری کرد.

کد خبر 249819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز