مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات جنایی و قضایی با کمک لیزر دستی که می‌تواند در حین راه‌رفتن نقشه‌های سه‌بعدی ار مکان‌های مختلف تهیه کند، به زودی متحول خواهند شد.

لیزر

براساس گزارش ایندیپندنت، اسکنر زبدی ( Zebedee ) به تکنولوژی مجهز است که در اصل برای اکتشاف در مجموعه غارها و توسط آژانس ملی مطالعات علمی استرالیا یا CSIRO طراحی و ساخته شده‌است.

درگذشته از این ابزار برای نقشه‌برداری از بخش‌های داخلی برج خمیده پیزا استفاده شده‌است، اما اکنون پلیس کوئینزلند قصد دارد از این ابزار برای نقشه‌برداری از صحنه‌های جنایت استفاده کند.

لیزر

به گفته مقامات پلیس کوئینزلند، قابلیت‌های این تکنولوژی جدید می‌تواند میزان تماس با صحنه جرم را کاهش دهد، در زمان صرفه‌جویی کرده و امکان دسترسی به مناطقی که تا پیش از این دسترسی به آنها دشوار بود را فراهم آورد.

به گفته مقامات پلیس این اسکنر می‌تواند در صرف هزاران ساعت از زمان تحقیق و تجسس نیروهای متخصص صرفه‌جویی کند و منجر به جمع‌آوری سریعتر و دقیق‌تر اطلاعات طی فرایند تحقیقات خواهد شد. از نقشه‌های به دست آمده از این اسکنر برای نمایش دادن صحنه جنایت در دادگاه نیز استفاده خواهد شد.

قیمت هریک از این اسکنرها 37 هزار دلار است و نام آن به دلیل فنری بودنش از روی شخصیت انیمیشنی استرالیایی برگرفته شده‌است. درحقیقت اصلی‌ترین قابلیت اسکنر همین فنری بودن آن است و ابزار 2D LIDAR که روی این فنر سوار شده‌است پرتوهای لیزری را تا مساحت 30 متری روی اجسام تابانده و 40 هزار محاسبه در ثانیه انجام می‌دهد. همچنین با حرکت دادن این اسکنر می‌توان میدان دید آن را تقویت کرد.

کد خبر 249811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز