همشهری آنلاین: به دنبال حادثه تاسف بار حریق در ساختمان ۱۱۷ خیابان جمهوری اسلامی، نتایج بررسی‌ها و یافته‌های تیم‌های بازرسی سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام شد.

آتش سوزی خیابان جمهوری

مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران  نوشت: طی اطلاعیه‌ای سازمان بازرسی شهرداری تهران نتایج بررسی و یافته‌های تیم‌های بازرسی حادثه آتش سوزی ساختمان 117 خیابان جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

بر این اساس جمع بندی نهایی این بررسی حاکی از تأثیرگذاری منفی دو مسئله عدم عملیاتی شدن نردبام اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل باز دارنده در استقرار نردبام دوم بوده است،  می‌باشد و در عین حال ناایمن بودن ساختمان موصوف به گواه اسناد موجود در شهرداری و بی توجهی مالک به اخطارهای ارائه شده به وی و همچنین وجود مقادیر متنابعی از وسایل و اشیاء قابل حریق(نخ،البسه و پشم شیشه) در مسیر پله‌ها از دیگر عوامل اصلی این حادثه بوده است.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

با تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و سالگرد سی و پنجمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران به ویژه شهروندان تهرانی؛ به دنبال حادثه تاسف بار حریق در ساختمان 117 خیابان جمهوری اسلامی و مصاحبه شهردار محترم تهران مبنی بر رسیدگی دقیق و فنی به موضوع و اعلام نتایج آن بدینوسیله اولین نتایج بررسی‌ها و یافته‌های تیم‌های بازرسی را به شرح زیر به استحضار مردم شریف تهران می‌رساند:

1- مجدداً ضایعه درگذشت دو نفر از شهروندان (مرحومه حق نظری و فروتن) را در این حادثه تسلیت عرض کرده و مراتب همدردی خود را با خانواده این عزیزان و مردم عزیز تهران اعلام می‌کنیم.

2- به منظور رسیدگی و بررسی همه جوانب موضوع، کمیته‌ای مرکب از همه مسئولین و مدیران مربوطه (معاونت خدمات شهری، رئیس سازمان آتش نشانی، معاونین فنی و رؤسای ایستگاه‌های مربوطه) به مسئولیت سازمان بازرسی شهرداری تشکیل و ضمن اخذ گزارش‌ها و استماع توضیحات عوامل حاضر در صحنه موضوع را رصد و بررسی کرده است. این بررسی‌ها از لحظه دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر وقوع حریق در ساختمان تا پایان عملیات بوده است.

3- بررسی‌های انجام شده حاکی ازآن است فرماندهی عملیات امداد و نجات در صحنه با جسارت و مهارت کامل انجام گرفته که نتیجه آن نجات 5 نفر از محبوسین به وسیله نردبام دوم و 15 نفر از پله‌های طبقات بوده است.

4- آنچه تا کنون به عنوان جمع بندی‌های اولیه بدست آمده حاکی از تأثیرگذاری منفی دو مسئله‌ای عدم عملیاتی شدن نردبام اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل باز دارنده در استقرار نردبام دوم بوده است است.

5- نا ایمن بودن ساختمان موصوف به گواه اسناد موجود در شهرداری و بی توجهی مالک به اخطارهای ارائه شده به وی و همچنین وجود مقادیر متنابعی از وسایل و اشیاء قابل حریق (نخ،البسه و پشم شیشه) در مسیر پله‌ها از دیگر عوامل اصلی این حادثه بوده است.

6- بررسی عملکرد عملیات‌های امداد و نجات سال‌های گذشته توسط آتشنشانی حاکی از کاهش آمار تلفات و صدمات انسانی می‌باشد. (سال 90 سی و شش نفر فوت شده و سال 92 دوازده نفر) این آمار نشانگر افزایش مهارت و استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در سازمان می‌باشد.

7- مشکلات و نواقص احتمالی مطرح شده در بند 4 و 5 توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و هنوز به دلیل آنکه بخشی از پرونده قضایی می‌باشد به نتیجه نهایی نرسیده است.

در خاتمه متذکر می‌شویم شهرداری تهران بویژه همکاران ما در سازمان آتش نشانی با حفظ روحیه ایثار و فداکاری همچنان خود را آماده خدمت رسانی به مردم در حوادث احتمالی پیش رو دانسته و آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه‌های نظارتی (شورای اسلامی شهر تهران، دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور) دارد. شهرداری تهران با جمع بندی آخرین بررسی‌ها و یافته‌ها و نتایج ابلاغ شده از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارش نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

کد خبر 249408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز