گروه شهری: پس از تشکیل ۴کارگروه برای بررسی ابعاد حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری از سوی نهادهای مختلف، مجلس نیز اعلام کرد که کارگروهی در مجمع نمایندگان تهران برای پیگیری حادثه تشکیل داده است.

کارگروه ۳ نفره مجمع نمایندگان تهران برای پیگیری این حادثه در پی نشستی با حضور مسئولان وزارت رفاه، آتش‌نشانی و شهرداری تهران تشکیل شده است. نمایندگان در این جلسه مقرر کردند سیدمهدی هاشمی، علیرضا محجوب و مهرداد بذرپاش برای بررسی ابعاد بیشتر آتش‌سوزی اخیر، گزارشی از وضعیت حادثه به مجمع ارائه کنند.

سید مهدی هاشمی عضو این کارگروه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به لزوم بررسی و شناخت بیشتر حادثه آتش‌سوزی که منجر به کشته شدن 2شهروند تهرانی شد، بر ضرورت ورود مجلس به این حادثه تأکید کرد. به گفته این نماینده مجلس، این کمیته با گزارشی که در روزهای پیش رو از شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط دریافت می‌کند، نظر خود را مبنی بر تأیید، تکذیب یا درصورت لزوم اقدامات تکمیلی دیگر اعلام می‌کند.

تاکنون علاوه بر تشکیل گروه‌های جداگانه در شهرداری و شورای شهر، سازمان بازرسی کل کشور نیز کارگروهی برای پیگیری حادثه تشکیل داده است. به‌علاوه رئیس‌جمهور نیز بر تشکیل گروهی از سوی دولت برای بررسی حادثه تصریح کرده بود. هاشمی با استقبال از پیشنهاد تشکیل کارگروه واحد اظهار کرد که مجلس در هر نوع حادثه مشابه باید در جایگاه نظارتی به موضوع ورود پیدا می‌کند اما مجمع نمایندگان تهران از همه کارگروه‌های موازی دعوت می‌کند تا جلسات خود را با محور مجلس برگزار کنند.

لزوم نوسازی تجهیزات آتش‌نشانی

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران با حضور در مراسم بزرگداشت فوت‌شدگان حادثه خیابان جمهوری با بازماندگان آنها ابراز همدردی کردند.اعضای شورای شهر همچنین بر لزوم تجهیز سازمان آتش‌نشانی و برخورد با اماکنی که فاقد ایمنی هستند تأکید کردند. از نظر محسن سرخو رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، به هیچ عنوان آتش‌نشانان در این حادثه مقصر نیستند زیرا آتش‌نشانان در بسیاری از حوادث با به خطر انداختن جان خود موجب نجات مردم می‌شوند اما آنچه مسلم است باید نسبت به تجهیز و یا نوسازی ادوات و تجهیزات این سازمان اقدام شود.

وی وجود بافت‌های فرسوده، افزایش جمعیت و ترافیک معابر را عامل افزایش میزان خطر پذیری در شهر تهران اعلام کرد و گفت: سازمان آتش‌نشانی باید یک سازمان مدرن و به روز باشد تا برای مقابله با خطرات آماده باشد. یکی از پیشنهادهای مطروحه از سوی محسن سرخو تجهیز سازمان آتش‌نشانی به امداد هوایی است.

در این مراسم رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: امروزه در بسیاری از ساختمان‌های شهر تهران به هیچ عنوان مقررات ایمنی رعایت نمی‌شود و باید گفت یکی از علل اصلی بروز حوادثی از این دست همین است. به گفته حافظی برخی درمورد حادثه خیابان جمهوری پیکان اتهام را به سمت نیروهای آتش‌نشانی گرفتند حال آنکه این عزیزان در بسیاری مواقع با رشادت و فداکاری مانع از بروز حوادث دلخراش شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در برنامه 5ساله شهرداری مدنظر قراردارد لزوم وضع مقررات ایمنی در محدوده‌های بافت فرسوده مانند بازار تهران است. این منطقه از نظر حافظی آبستن حوادث بسیار است از این‌رو باید نسبت به نصب تجهیزات ایمنی و نیز رعایت مقررات ایمنی در این محدوده‌ها اقدام شود. بنابراین گزارش، حافظی با اشاره به اینکه در سال 90تعداد کشته‌های آتش‌نشانی بالغ بر 32نفر بود که در سال 91به 22نفر و در سال 92با احتساب این دو عزیز به 11نفر رسید، گفت:‌ این امر نشان می‌دهد سازمان آتش‌نشانی در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده است.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری جان باختگان حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران بود، وی با اشاره به اینکه اگر ذره‌ای نسبت به ایمنی اماکن خود حساس باشیم چنین حوادثی رخ نخواهد داد، افزود: توسعه نامتوازن و غیرپایدار شهر، معماری غیرایمن و ایجاد اماکن و ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بدون درنظر گرفتن حداقل الزامات HSE سبب شده تا بسیاری از اماکن این محدوده‌ها خطر پذیری بالا داشته باشند. وی درباره نیاز به توسعه استراتژی مناسب برای کاهش نرخ حوادث و طراحی و اجرای برنامه‌ای به‌منظور ارتقای سطح ایمنی شهر سخن گفت و افزود: لزوم تحقق چنین امری نیاز به مشارکت عمومی شهروندان دارد.

الهه راستگو عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز گفت: من و همکارانم به‌عنوان نمایندگان مردم در قبال بررسی دقیق و کارشناسانه این حادثه که منجر به تصمیمی برای جلوگیری از تکرار آن گردد مسئولیتی بس سنگین داریم. وی افزود: به‌عنوان نماینده مردم تهران تأکید می‌کنم که حفظ حقوق شهروندی مردم تهران ازجمله سلامت و ایمنی را در اولویت می‌دانم و تمامی تلاشم این است که به دور از قضاوت و پیش‌داوری‌های عجولانه و با بررسی دقیق تیم‌های کارشناسی زبده، نقش مؤثری در تصمیم‌سازی‌ برای اعتلای اصل استاندارد‌سازی‌ شهری داشته باشیم.

کد خبر 247971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز