شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار از رشد 100 درصدی ارزش مبادلات سهام در بورس تهران ظرف سال جاری میلادی خبر داد.

براساس گزارش این فدراسیون بین‌المللی، از ابتدای سال 2007 میلادی به این سو سرمایه‌گذاران در مجموع 1/3 میلیارد دلار در بورس تهران سهام خریده‌اند. اوج عملکرد بورس تهران در مارس 2007 رقم خورده در این ماه ارزش کل دادوستدهای سهام از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت.

طبق این گزارش علاوه بر صعود شاخص‌ها، ارزش بازار سهام تهران نیز در یک سال گذشته رشد کرده است.

در این مدت ارزش بورس تهران 1/16 درصد بالا رفته و تا پایان ماه می‌ 2007 میلادی به 39 میلیارد دلار رسید. در حال حاضر و پس از عرضه سهام شرکت‌های فولاد، مس و ایرالکو ارزش بورس تهران به مرز 45 میلیارد دلار رسیده است.

اوضاع جهان

براساس این گزارش، در طول دوره سپری‌شده از سال 2007 میلادی سریع‌ترین نرخ رشد شاخص را سهامداران فعال در بورس شانگهای شاهد بوده‌اند. شاخص این بورس در این مدت 570 درصد رشد کرده است.

شاخص دیگر بورس فعال در خاک چین، یعنی شن زن هم 462 درصد افزایش یافته و پله دوم در جدول بورس‌های پررونق جهان به این بازار سهام اختصاص یافته است.

بزرگان جهان

در حال حاضر بورس نیویورک با ارزش بازاری معادل 16 هزار و 500 میلیارد دلار بزرگترین بازار سهام جهان به حساب می‌آید. این بورس از آغاز سال 2007 میلادی به این سو 3/18 رشد کرده است.

بورس توکیو هم با ارزش 4 هزار و 700 میلیارد دلار دومین بازار سرمایه جهان لقب گرفته است. رتبه سوم هم به یورونکست اختصاص دارد. ارزش بورس یکپارچه اروپا در حال حاضر به 4 هزار و 200 میلیارد دلار رسیده است.

در رتبه چهارم هم نام بورس لندن دیده می‌شود. ارزش بورس لندن در پایان ماه می 2007 میلادی از 4 هزار میلیارد دلار فراتر رفته است.

کد خبر 24935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز