همشهری آنلاین: رئیس جمهور در جمع سفرا و مسئولین نمایندگی کشورهای خارجی در ایران گفت: این دولت مصمم است که با همه کشورهای جهان با تعاملی سازنده در چارچوب منافع متقابل و روابط اصولی و پایدار شرایط نوینی را در روابط خارجی خلق کند

rouhani

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در سی‌وششمین سالروز انقلاب اسلامی ایران و اولین سال دولت تدبیر و امید در جمع سفرا و مسئولین نمایندگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده است، گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و ملت ایران به عنوان ملتی بزرگ، همواره تاریخ ساز و تمدن پرور بوده است.

رئیس جمهوری افزود: ایران را همواره به نام دانشمندانی چون ابن سینا، خوارزمی، فارابی، ذکریای رازی و مشاهیری چون فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی شناخته‌اند و همواره هنر ایرانی، عرفان اسلامی و دیوان سالاری ایرانی در تاریخ زبانزد بوده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران در فراز و نشیب‌های فراوان تاریخی هرگز زبان، تاریخ و فرهنگ و هویت خود را از دست نداده اند؛ در سالیان اولیه طلوع اسلام، فرهنگ اسلامی را به عنوان موهبتی بزرگ و الهی در آغوش کشیدند و بیشترین تلاش را در نشر و اعتلای فرهنگ اسلامی انجام داده‌اند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نیازی به تاکید ندارد که اولین منشور حقوق بشر توسط این سرزمین و از سوی این ملت نوشته شد و به جهانیان اعلام گردید؛ در دوران جدید و بیش از ۱۰۰ سال پیش در آغاز قرن بیستم، ملت ایران به عنوان پیشتاز در این منطقه، آراء مردم و صندوق آراء را به عنوان سرآغازی برای دموکراسی و مردم سالاری مدنظر قرار داد و اولین مجلس شورای ملی در این منطقه، در ایران تاسیس و اولین قانون اساسی در این سرزمین به تصویب رسید.

دکتر روحانی اظهار کرد: حدود ۵۰ سال پیش که مردم ایران از اختناق و استبداد داخلی و از مداخلات خارجی به ویژه مداخلات آمریکا در این سرزمین به تنگ آمده بودند و دین زدایی و فرهنگ زدایی برای آنها غیرقابل تحمل شده بود، نهضت و قیام بزرگی را آغاز کردند و در طول ۱۶ سال نهضت اسلامی، شکنجه‌ها، زندانها و حتی کشته شدن در خیابان‌های شهرهای مختلف این سرزمین را به جان خریدند تا با راهبری فقیهی سیاستمدار و روشن ضمیر، امام خمینی(ره) توانستند نهضت اسلامی را به پیروزی برسانند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ۳۵ سال پیش در چنین روزهایی، انقلاب بزرگ اسلامی در این سرزمین به پیروزی رسید. انقلابی که پیروزی‌اش نه تنها پیروزی ملت ایران که پیروزی فرهنگ اسلام و آزادی خواهی مردمانی بود که سالیان دراز تحت ستم قرار گرفته بودند؛ انقلاب اسلامی ایران بدون خونریزی به پیروزی رسید.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: درست ۴۷ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان تنها انقلاب بزرگ در منطقه، مردم پای صندوق آراء دعوت شدند و با رای مردم، نظام جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. این نظام، نظامی است مردم سالار در چارچوب فرهنگ ملی، فرهنگ دینی و در مسیر استقلال، خودباوری و اعتماد ملی.

دکتر روحانی تصریح کرد: سال گذشته میلادی و سال جاری شمسی، مردم ایران یک بار دیگر حماسه بسیار بزرگی را آفریدند؛ در شرایطی که تحت تحریم غیرقانونی و ظالمانه قرار داشتند و بدخواهان فکر می‌کردند که مردم در حال تسلیم شدن در برابر آنها هستند، در یک انتخابات شکوهمند، در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور، مردم پای صندوق آراء آمدند و حماسه‌ای بزرگ با حضوری ۷۳ درصدی آفریدند که در سایه این انتخابات، مردم دولت تدبیر و امید را خلق کردند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: این دولت مصمم است که با همه کشورهای جهان با تعاملی سازنده در چارچوب منافع متقابل و روابط اصولی و پایدار شرایط نوینی را در روابط خارجی خلق کند؛ در طول ۶ ماهه گذشته شاهد تحرکاتی جدید برای روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف بوده‌ایم و آماده‌ایم در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با تمام کشورها از آسیا گرفته تا آفریقا و اروپا و آمریکا روابط بهتری داشته باشیم.

دکتر روحانی ادامه داد : گرچه مردم ما آنچه بر آنها از ایالات متحده آمریکا یا برخی از کشورهای اروپایی گذشته است را از یاد نمی‌برند، اما شیوه رفتاری امروز و آینده بیش از گذشته مدنظر ملت بزرگ ایران خواهد بود؛ در برابر احترام به ملت ایران، احترام خواهند دید؛ در برابر حسن نیت نسبت به ملت ایران، حسن نیت خواهند دید.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما آماده روابطی سازنده‌ و بهتر با همه کشورهای جهان هستیم، البته برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای عضو غیرمتعهد، شرایط ویژه ای قائل بوده و همواره آماده‌ایم که در چارچوب روابطی بهتر و صمیمی‌تر با همه این کشورها رفتاری متقابل داشته باشیم.

دکتر روحانی گفت: صلح و امنیت جهانی برای ما و برای این دولت، اهمیتی ویژه‌ای دارد؛ امحاء سلاح‌های کشتار جمعی و به ویژه سلاح هسته‌ای در راستای امنیت جهانی از اولویت‌های این دولت است.

رئیس جمهوری افزود: جهان عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی و به ویژه منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه هسته‌ای، جزء آرزوها، انتظارات و خواست این ملت است؛ اگر همه به معاهده ان.پی.تی عمل کنیم، دنیایی امن و آسوده خاطر خواهیم داشت.

دکتر روحانی اظهار کرد: برای اینکه جهانی امن تر داشته باشیم، باید با خشونت، افراطی‌گری و به ویژه تروریزم مقابله کنیم و همه دست به دست هم دهیم؛ کشورهایی که گروههای تروریستی را ساختند و آماده کردند و متاسفانه هنوز هم برخی از آنها به یاری و کمک آنها ادامه می‌دهند، نتیجه شومی را دیده‌اند و خواهند دید؛ تروریزیم و گروههای تروریستی نمی‌تواند مورد اتکاء هیچ کشوری برای تامین منافعش یا منافع منطقه و جهان باشد.

رئیس جمهوری ادامه داد: در زمینه مسائل منطقه‌ای، ما معتقدیم برای ایجاد امنیت در این منطقه حساس، باید با فقر فرهنگی، اقتصادی و مادی و با بی عدالتی مبارزه کنیم؛ سیاست‌های ظالمانه رژیم اشغالگر قدس، اشغال سرزمین فلسطین و همچنین آواره ماندن مردم فلسطین یکی از عوامل مهم بی‌ثباتی در منطقه ماست و باید مردم فلسطین خودشان برای سرنوشت و سرزمین خود تصمیم بگیرند.

دکتر روحانی افزود: امروز جنگ داخلی و ناامنی و بی‌ثباتی در بعضی از کشورهای منطقه، برای کل منطقه و جهان آزاردهنده است؛ ما همه کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه را دعوت می‌کنیم که به هم یاری کرده و به کشورهای دیگر از جمله به سوریه و به مردمی که امروز در رنج، آوارگی، سرما و گرسنگی هستند کمک کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: همه باید کمک کنیم تا برای آینده سوریه فقط و فقط مردم این کشور تصمیم بگیرند. دکتر روحانی گفت: صلح و امنیت منطقه و جهان جزو اهداف مهم این دولت است؛ همچنین این دولت معتقد است همه ملت ها از مواهب علم و فناوری در مسیر صلح آمیز باید بتوانند استفاده کنند؛ انحصار فناوری در اختیار تعدادی از کشورها و محروم کردن دیگران از فناوری مفید برای جوامع مختلف و صلح آمیز، غیرعادلانه و غیرقانونی است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند سایر ملت‌ها حق خود می‌داند که از همه فناوری‌های صلح آمیز از جمله فناوری صلح آمیز هسته‌ای برخوردار باشد. ما اتم را برای صلح می‌خواهیم نه مثل بعضی دیگر که اتم را برای جنگ می‌خواهند، به همین دلیل این دولت با کمال جدیت برای اعتمادسازی بیشتر افکار عمومی جهان با ۱+۵ مذاکرات مجدانه‌ای را انجام داد.

دکتر روحانی اظهار کرد: در این مذاکرات دولت و ملت ایران حسن نیت خود را به وضوح نشان داد و ما خوشحالیم که در سوم آذر ۹۲ ایران و ۱+۵ توانستند در چارچوب یک برنامه مشترک به تفاهم و توافق دست پیدا کنند و با تلاش مجدانه، این موفقیت به دست آمد که در سی ام دی ماه ۹۲ این توافق عملیاتی و اجرایی شود و اکنون برای ۲۸ بهمن ماه امسال، جمهوری اسلامی ایران و مسئولین مذاکره و وزارت خارجه ما آماده است که با ۱+۵ برای دستیابی به یک توافق مشترک جامع و نهایی وارد مذاکره شود. ما در این راستا جدی هستیم همانطور که در قدم اول جدی بودیم و درهای کشور ما به روی آژانس باز است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: آژانس انرژی اتمی بعد از هزاران ساعت بازرسی همانطور که شورای حکام در نوامبر ۲۰۰۴ به اتفاق آراء اعلام کرد، هیچ گونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران دیده نشده، بارها تکرار کرد در ضمن بازرسی‌هایش هیچ‌گونه علامتی برای انحراف مشاهده نکرده است.

دکتر روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است درهای خود را در چارچوب مقررات بین‌المللی و توافقات به روی آژانس باز بگذارد؛ ما هیچ گاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم و نیستیم؛ ما کشوری هستیم که قربانی سلاح شیمیایی و سلاح کشتار جمعی قرار گرفتیم.

رئیس جمهوری افزود: در زمینه اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران و این دولت آماده همکاری و حضور کمپانی‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها و همه کشورهایی که علاقمند به فعالیت در کشور ایران که دارای منابعی بسیار غنی و جوانانی تحصیلکرده و آماده برای فعالیت اقتصادی هستند، است؛ ظرفیت های بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی وجود دارد و همانطور که من قبلاً اعلام کردم این ظرفیت در ایران وجود دارد که ظرف سه دهه آینده جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور اقتصادی اول دنیا قرا بگیرد. ما در این زمینه آمادگی کامل داریم و خوشبختانه علیرغم ندای مخالفت بعضی در حال توافق با برخی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی هستیم که آثار آن را شما بعدا خواهید دید و شنید.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما آماده هستیم برای اینکه در یک تعامل سازنده با همه کشورهای جهان شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم؛ ایران به خاطر جایگاه ژئوپلیتیک خاص خود می‌تواند مرکزی برای عبور شبکه‌های مختلف انرژی، برق، اینترنت و فیبر نوری جاده‌ای، ریلی باشد و همچنین ما می‌توانیم به عنوان مرکزی برای ارتباط شمال و جنوب و شرق و غرب باشیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: من در پایان می‌خواهم از همه دولت‌های متبوع شما به خاطر رأی مثبت‌شان به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با خشونت و افراطی گری سپاسگزاری کنم و امیدوارم در مقام عمل همگی دست به دست هم دهیم و شاهد جهانی عاری از خشونت، افراط و تروریزم و شاهد شرایط اقتصادی بهتر، فرهنگی بهتر و تماس بهتر دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر باشیم. من از شما می‌خواهم که پیام حسن نیت و اراده ملت ایران برای روابط نزدیک‌تر با همه کشورها و دولت‌ها را به کشور خودتان منتقل کنید.

کد خبر 249168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز