دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فیلمی که در نگاه اول نظر هیأت انتخاب جشنواره سی و دوم را جلب نکرده و حتی کارگردانش قبل از جشنواره به‌خاطر مشکلات فنی و گم شدن بخشی از پلان‌ها فرم انصراف از شرکت در جشنواره را پر کرده بود، حالا به‌تدریج بدل به پدیده این روزهای سینمای ایران می‌شود.

سینما - فیلم شیار ۱۴۳

خوشبین‌ترین آدم‌ها هم گمان نمی‌کردند فیلمی که با این شرایط و در دقیقه 90در تنور رقابت قرار گرفت، حالا عنوان محبوب‌ترین فیلم مردمی را در دست دارد و با نزدیک شدن به اختتامیه جشنواره به‌عنوان یکی از بخت‌های جدی شکار سیمرغ لااقل در یکی‌دو بخش مطرح است. شیار143 این روزها پر است از تمجید و اظهارنظرهای مثبت و غافلگیرکننده؛ موضوعی که برای کارگردان فیلم هم غیرقابل پیش‌بینی بوده است. بعد از موج خبری که ابراهیم حاتمی‌کیا برای شیار143 راه انداخت و «چ» را به آن تقدیم کرد، حالا این فرزندان شهدا هستند که با دیدن این ساخته واکنش نشان داده‌اند.

یک فیلم دلی

فرزند شهید عباس کریمی یکی از آنهاست که شیار143 را اثری دلی در حوزه سینمای دفاع‌مقدس دانست و از ساختن فیلم تقدیر کرد. داوود کریمی به ایسنا گفت: اینکه در این مقطع زمانی یک کارگردان خانم اثر خود را با موضوع دفاع‌مقدس می‌سازد، قابل تقدیر است؛ ضمن اینکه کارگردان به موضوع بکر و خوبی پرداخته که دغدغه بسیاری از خانواده‌های شهداست. فرزند شهید کریمی با تقدیر از بازی خوب و حسی مریلا زارعی در این فیلم افزود: کسی که از نزدیک درگیر جنگ نبوده نمی‌تواند شرایط آن را به خوبی درک کند و خوشبختانه برای ساختن شیار143 تحقیقات کامل و دقیق انجام شده است. در آثار هنری امروز، شهدا و خانواده‌های آنها دیگر آدم‌های افسانه‌ای و غیرقابل باور نیستند بلکه اسطوره‌هایی هستند که هم الگو شده‌اند و هم قابل دسترس و قابل احترام.

من همدرد این فیلم هستم

«از آنجا که پدرم مفقود‌الاثر بود و پیکر او به‌دست ما نرسید، من با دیدن این فیلم بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفتم.» این حرف‌های آسیه فرزند شهید حمید باکری درباره شیار143 نرگس آبیار است که چنین ادامه داده است: در میان سینماگرانی که فیلم‌های جنگی ساخته‌اند شاید بیش از همه فیلم‌های حاتمی‌کیا و مرحوم رسول ملاقلی‌پور به دلمان می‌نشست و حس می‌کردیم از زبان ما سخن می‌گوید اما با دیدن این فیلم من حس کردم چهره مادران و همسران افرادی را که مفقود‌الاثر می‌شوند روی پرده سینما دیده‌اند. وقتی به مدرسه می‌رفتم، پدران بسیاری از دوستانم مفقود‌الاثر بودند. اکنون من در شیار143 چهره این افراد را می‌بینم. در واقع این فیلم به قدری خوش‌ساخت است که من در آن چهره‌ مادر، عمه‌ها و مادربزرگ و دوستان خود را احساس می‌کنم. فرزند شهید باکری با اشاره به اینکه «نمی‌دانم مردم عادی تا چه اندازه این موضوع را حس می‌کنند اما برای ما این مسئله بسیار ملموس بود» افزود: در فیلم شیار143 مادران و همسران شهدا به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال‌های گذشته گرچه فیلم‌های متعددی درباره‌ جنگ ساخته شده اما فیلمی که درباره‌ همسران شهدا باشد یا به مادران آنها پرداخته باشد کمتر دیده شده است. شاید بعد از «بوسیدن روی ماه» آن هم درباره‌ مادران افرادی که تا سال‌ها پیکر آنها به‌دست خانواده نرسیده، شیار143 نخستین فیلمی باشد که به همسران این شهدا می‌پردازد.

ما خوشحالیم

گلاره عباسی بازیگر فیلم شیار143 نظر مثبت و اقبال مخاطبان و منتقدان را نسبت به این فیلم مورد توجه قرار داد و به نسیم گفت: این فیلمی دفاع‌مقدسی است که به روایت قصه‌های زمان جنگ می‌پردازد. در حقیقت داستان این فیلم درباره خانواده‌ای است که فرزند آنها به جبهه می‌رود و نحوه بازگشت فرزند شهیدشده به آغوش مادر، پایانی درام برای آن رقم می‌زند. من دختر این خانواده هستم و مریلا زارعی نقش مادر من را بازی می‌کند. عباسی اظهار امیدواری کرد که روند حضور فیلم‌هایی از کارگردانان نسل‌های مختلف در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

خالقان شیار143 مهمان همشهری شدند

نرگس آبیار کارگردان و حسین قاسمی تهیه‌کننده فیلم سینمایی شیار143 روز گذشته مهمان روزنامه همشهری شدند و درباره فیلم، حواشی تولید و دردسرهای قبل از جشنواره آن سخن گفتند. آبیار که خودش هم این میزان لطف تماشاگران را متصور نبوده، گفت که به‌دلیل مشهور نبودن برای ساختن دومین فیلم خود با گرفتاری‌های فراوان دست و پنجه نرم کرده و تهیه‌کننده جوان پروژه هم خاطراتی درباره روزهای پیش‌تولید و ایام فیلمبرداری بازگو کرد؛ به‌ویژه روزهای منتهی به جشنواره که قطعی نبودن حضور آن در مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران شرایطی عجیب برای تمام عوامل به‌ویژه او رقم زده بود. مشروح گفت‌وگوی همشهری با سازندگان فیلم تحسین‌شده شیار143 در روزهای آینده از نظر مخاطبان می‌گذرد.

 

کد خبر 249063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز