امسال در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر ۳فیلم حضور داشتند که به نمایندگی از اتریش، قزاقستان و صربستان برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار هشتاد و ششم هم معرفی شده‌بودند؛ گرچه در نهایت نتوانستند به فهرست اولیه و ۵ نامزد نهایی اسکار۲۰۱۴ راه یابند.

 «دیوار» به کارگردانی جولین پولسلر، «مرد پیر» به کارگردانی ارمک تورسونوف و «حلقه‌ها» به کارگردانی سرجان گولوبوویچ با حضور در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر امسال علاوه بر آشنا کردن مخاطبان با تازه‌های سینمای اروپا، بخت خود را برای بردن سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر هم آزمودند. چند روز پیش برندگان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر 32 معرفی شدند و فیلم مرد پیر توانست سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری را از بخش جام جهان‌نما دریافت کند. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه این بخش نیز به فیلم حلقه‌ها تعلق گرفت. این مطلب نگاهی دارد به جزئیات بیشتری درباره فیلم‌های نماینده این 3کشور در اسکار2014.

فیلم 108دقیقه‌ای دیوار( Die Wand ) به نویسندگی و کارگردانی جولین پولسلر محصول مشترک سال 2012 اتریش و آلمان است. فیلمساز 60ساله اتریشی دیوار را با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته مارلین هاسهوفر ساخته که نخستین‌بار سال 1963 منتشر شد و بسیار مورد تحسین قرار گرفت؛ گرچه 37سال طول کشید تا به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر شود. فیلم، داستان زنی است به نام فرا (با بازی مارتینا گدک) که هنگام گذراندن تعطیلات در کوه‌های اتریش گرفتار دیوار نامریی و بسیار محکمی می‌شود. تنها همراهان زن چند حیوان هستند ازجمله سگ محبوب او. فرا همچنان که می‌آموزد چگونه در آن شرایط سخت زنده بماند، وقت کافی برای اندیشیدن دارد. دیوار، نخستین‌بار سال 2012 در بخش جنبی جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه داوران کلیسای جهانی را برد. این فیلم یک سال بعد در مراسم اهدای جوایز بهترین فیلم‌های آلمان جایزه بهترین صدا را به‌خود اختصاص داد و نامزد دریافت 2جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم داستانی هم بود. در سایت imdb، 2 نمره 67 از 100و 8 و 6 از 10برای فیلم ثبت شده است. این فیلم در مجموع 3جایزه و 11نامزدی در کارنامه دارد.

فیلم 102دقیقه‌ای مرد پیر با نام اصلی Shal یک اکشن ماجراجویانه به نویسندگی و کارگردانی ارمک تورسونوف محصول 2012 قزاقستان است. فیلم اقتباسی است آزاد از رمان مشهور ارنست همینگوی یعنی «پیرمرد و دریا» و داستان پیرمردی 73ساله به نام کاظم را به تصویر می‌کشد که همراه عروس و نوه‌اش در استپ زندگی می‌کند. تمام تلاش پیرمرد این است که از گوسفندانش در برابر گرگ‌ها محافظت کند. زندگی بسیار سخت در استپ الزاماتی دارد ازجمله اینکه اعضای خانواده هرگز نباید با هم مشاجره کنند. مرد پیر در جشنواره شب‌های تیره تالین نامزد دریافت جایزه بزرگ هیأت داوران بود و در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک هم بخت بردن جایزه در 2 رشته بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمبرداری را داشت. اربولات توگوزاکف، بازیگر اصلی فیلم سال میلادی گذشته عنوان بهترین بازیگر مرد سینمای قزاقستان را از آن خود کرد.

جایزه ویژه داوران بخش سینمای جهان جشنواره ساندنس، جایزه کلیسای جهانی شصت‌و‌سومین جشنواره برلین، جایزه زردآلوی طلایی و جایزه بزرگ جشنواره ایروان، 2 جایزه از جشنواره سینه‌است، جایزه بهترین فیلم بلند داستانی جشنواره سارایوو و جایزه بهترین فیلم جشنواره صوفیه در کارنامه فیلم سینمایی حلقه‌ها دیده می‌شود؛ درامی 112دقیقه‌ای به کارگردانی سرجان گولوبوویچ محصول مشترک 2013 صربستان، آلمان، کرواسی، اسلونی و فرانسه. فیلم، پیامدهای طولانی جنگ و خشونت را به تصویر می‌کشد و درباره تأثیر یک اتفاق روی زندگی 5شخصیت است. 12سال پس از پایان جنگ داخلی در یوگسلاوی، هر 5 نفر باید با گذشته خود مواجه شوند. گولوبوویچ از فیلمسازان تحسین‌شده صربستان است که «100مطلق» و «دام» را هم در کارنامه خود دارد.

کد خبر 248753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز