همشهری‌ آنلاین – سپیده بهکام: شاخص قیمت کل قیمت سهام در پایان معاملات روز شنبه دوم تیرماه 86، با رشد21.3 واحدی مواجه شد و به 9 هزارو 312 واحد رسید.

در این روز اعمال تغییر حجم مبنا برای 7  شرکت  فولاد مبارکه اصفهان، سایپا، سرمایه گذاری غدیر، ایران خودرو، بانک پارسیان، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و گروه بهمن موجبات افزایش شاخص کل را فراهم ساخت.

در بورس اوراق بهادار ایران حجم مبنا به منظور اطمینان از این‌که تغییر قیمت‌ سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس حاصل از معامله حداقل تعداد معینی از سهام شرکت است، تعریف و برای محاسبه آن ضریب 8 در هزار در تعداد سهام تمام شرکت‌ها صرف ‌نظر از اندازه آن ها اعمال شد.

با توجه به این‌که این‌ هدف در مورد شرکت‌های بزرگ با حجم مبنای کمتری نیز حاصل می‌شود، لذا هیئت مدیره شرکت بورس تصمیم گرفت ضریب محاسبه حجم مبنای شرکت‌هایی که سرمایه آن ها بیشتر از 3 هزار  میلیارد ریال است را از 8 در 10هزار به 4 در 10‌ هزار کاهش دهد. بر این اساس قرار شد از روز شنبه دوم تیرماه 86، ضریب محاسبه حجم مبنای 11 شرکت  به 4 در 10 ‌هزار تغییر ‌یابد.

با توجه به توقف نماد 4 شرکت صنایع ملی مس ایران، ‌سیمان فارس و خوزستان، سرمایه گذاری بانک ملی و مپنا، اعمال حجم مبنای جدید درباره ا ین شرکت‌ها پس از بازگشایی نماد آن ها انجام خواهد شد.

با تغییر حجم مبنا برای شرکت فولاد مبارکه و کاهش آن از 12 میلیون و 640 هزار به 6 میلیون و 320 هزار، امروز 9 میلیون و940 هزار سهم از سهام این شرکت معامله شد.

طی داد و ستدهای امروز بورس تهران شاخص عملکرد تالار اصلی 10 واحد و شاخص عملکرد تالار فرعی 37.5 واحد رشد را تجربه کردند.

شاخص صنعت امروز را با 19.5 واحد افزایش به پایان رساند و شاخص قیمت و بازده نقدی 68 واحد مثبت خورد.

در پایان معاملات امروز حجم سهام داد و ستد شده  27.9 میلیون سهم به ارزش 8/57 میلیارد ریال داد و ستد شد.

بالا و پایین بازار

سهامداران فرآوری مواد معدنی، البرز دارو، سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات، داروسازی کوثر، گل گهر و صدرا امروز شاهد رشد دو درصدی قیمت هر سهم این شرکت‌ها در بورس تهران بودند.

در این روز قیمت هر سهم سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر و مس شهید باهنر دو درصد کاهش پیدا کرد.

صف‌های عرضه و تقاضا

حجم تقاضا برای خرید سهام سرمایه گذاری ساختمان ایران روز شنبه 2 تیر 86 به 28 میلیون سهم به ارزش 77.6 میلیارد ریال رسید.

در این روز سرمایه گذاری توسعه معادن، گل گهر، سرمایه گذاری البرز، سرمایه گذاری توس گستر، داده پردازی و ایران مرینوس با حجم زیاد تقاضا روبرو شدند.

از سوی دیگر 15 هزار و 591 نفر تعداد 9.9 میلیون سهم توسعه معادن روی به ارزش 77.2 میلیارد ریال را به فروش گذاشتند.

طی داد و ستدهای این روز، 16 هزار و 757 نفر در صف فروش 1.8 میلیون سه پتروشیمی خارک به ارزش 31 میلیارد ریال ایستادند و دو هزار و 714 نفر برای 5.5 میلیون سهم سایپا به ارزش 15 میلیارد ریال دستور فروش صادر کردند.

ایران خودرو، سرمایه گذاری بانک ملی، صنایع شیمیایی، بانک کارآفرین و ایران خودرو دیزل نیز امروز در فهرست شرکت‌های جدول عرضه حضور داشتند.

کد خبر 24906

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز