جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دیوار بلند تحریم‌ها شکسته شد، گفت: شرکت‌های اروپایی به تهدیدات آمریکا اهمیت نمی‌دهند.

بروجردی

علاء الدین بروجردی در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به تهدید معاون وزیر خزانه داری آمریکا به از سرگیری روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران، گفت: واقعیت این است که دیوار بلند تحریم‌ها شکسته شده است و آمریکایی‌ها از حضور هیات بلند‌پایه و متجاوز از100 شرکت فرانسوی در تهران به شدت عصبانی هستند، به گونه‌ای که آمریکا فرانسه را تهدید به تحریم کرده است، درصورتی که اروپایی‌ها به خوبی با سیاست آمریکا آشنا هستند و آگاهی دارند که آمریکا حتی به دوستان خود رحم نمی‌کند.

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این موضوع بارها در تحولات منطقه دیده شده است، به عنوان مثال در عراق پس از سقوط صدام آمریکایی‌ها به شرکت های اروپایی اجازه حضور درعرصه اقتصاد عراق را ندادند؛ و تمام ظرفیت‌ها به شرکت‌های آمریکایی اختصاص پیدا کرد اما اروپا تلاش می‌کند که دراین شرایط و تحولات از اقتصاد ایران بی‌بهره نماند، ازاین رو آلمانی‌ها هم اقدام مشابهی را انجام خواهند داد و عملا در واقع تحریم به میزان قابل توجهی شکسته شده و افسار این کار از دست آمریکایی‌ها خارج است.

وی، تصریح کرد: مواضع معاون خزانه داری آمریکا در بازار جهانی خریدار ندارد، با توجه به اینکه خود آمریکایی‌ها درحال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستند، بعید است بتوانند مجددا اروپایی‌ها و دیگر کشورهای دنیا را فریب دهند، یکی از آثار توافقات در ژنو این موضوع است که محاصره سیاسی شکسته شود و در حال حاضر شاهد حضور هیات‌های متعدد دولتی و مجلسی اروپایی در ایران هستیم، البته تحریم اقتصادی هم سرنوشتی مشابهه تحریم سیاسی دارد و این حضور گسترده و اظهار علاقه شرکت‌های متعدد اروپایی نشان دهنده موفق نبودن آمریکا در اعمال فشار بدون منطق به اروپا است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تاثیر اینگونه اظهارات درمذاکرات آینده 1+5 و ایران، گفت: این اظهارات بیشتر رجز خوانی است و آمریکایی‌ها سعی می‌کنند که همچنان عنوان کنند که افسار تحولات منطقه را در اختیار دارند، در صورتی که به نظر می‌رسد که شرکت‌های اروپایی نسبت به این تهدیدها که تنها با هدف تامین منافع آمریکا صورت می‌گیرد اهمیتی قائل نیستند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر به شرکت‌های خارجی نسبت به از سرگیری روابط تجاری با ایران هشدار داد. دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه اطلاعات مالی و تروریسم گفت که تجار و بانک‌ها باید در زمینه تحریم‌های اقتصادی موجود علیه ایران واقع‌گرایانه عمل کنند و برای تجارت با ایران عجله نکند.

کد خبر 248649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز