همشهری آنلاین: یک سویه جدید ویروس آنفلوآنزای پرندگان به نام ‌H۱۰N۸ برای نخستین بار باعث مرگ یک زن سالمند در چین شده است.

H۱۰N۸

به نوشته لایو ساینس این زن ۷۳ ساله از ایالت جینگ‌شی چین در اواخر نوامبر دچار تب، سرفه، و تنگ نفس شده و مدت کوتاهی بعد در بیمارستان بستری شده بود.

وضعیت این زن با وجود درمان داروهای آنتی‌بیوتیک و ضدویروس بدتر شده بود، و او به ذات‌الریه شدید و بسیاری از اندام‌های حیاتی بدنش از کار افتاده بود. او در ۹ دسامبر، نه روز پس از شروع نشانه‌ها درگذشت.

آزمایش‌ها نشان داد که این زن به علت دچار شدن به ویروس آنفلوآنزای فصلی فو ت نکرده است، بلکه به ویروس ‌H10N8 آلوده شده است، ویروس آنفلوآنزایی که پیش از این در پرندگان وحشی و اهلی یافت شده، اما هرگز در انسان‌ها دیده نشده است.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته یک مورد دیگر عفونت با ویروس ‌H10N8 در یک زن ۵۵ ساله که در همین ایالت چین زندگی می‌کند، گزارش شد، و او اکنون در وضعیت پایداری قرار دارد.

هر دوی این زنان پیش از بیمار شدن به بازارهای فروش طیور زنده رفته بودند، اما منبع عفونت آنها هنوز معلوم نیست. به گفته سازمان جهانی بهداشت هیچگدام از افرادی که در تماس نزدیک با یان زنان بوده‌اند، به آنفلوآنزا مبتلا نشده‌اند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که ‌H10N8 بتواند از شخصی به شخص دیگر منتشر شود.

اما دکتر مینگبین بیو از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های شهر نانچانگ که مورد زن سالمند را بررسی کرده است، می‌گوید احتمال بالقوه اینکه این ویروس منشا همه‌گیری جهانی یا پاندمی شود، را نباید نادیده گرفت. به گفته او این حقیقت که دومین مورد از ابتلای انسانی به ویروس ‌H10N8 گزارش می‌شود، مایه نگرانی زیادی است، زیرا نشان می‌دهد که ویروس ‌H10N8 همچنان در حال گردش است و ممکن است در آینده به انسان‌های بیشتری سرایت کند.

H10N8 آخرین ویروس آنفلوآنزای پرندگان است که به انسان‌ها انتشار پیدا کرده است. در ماه مه ۲۰۱۳ یک زن تایوانی به عنوان نخستین شخصی که سویه ‌H6N1 ویروس آنفلوآنزای پرندگان به او منتقل شده است، گزارش شد. و تقریبا یک سال پیش نخستین موارد انسانی دچار شدن به ویروس ‌H7N9 آنفلوآنزای پرندگان گزارش شد. از آن هنگام ویروس ‌H7N9 به دست کم ۲۵۰ نفر سرایت کرده و باعث مرگ ۷۰ نفر شده است.

این پژوهشگران می‌گویند پیش‌بینی اینکه انتشار ویروس‌های آنفلوآنزا ادامه خواهد یافت و به همه‌گیری جهانی بدل خواهد شد، کار مشکلی است. به گفته آنان که یافته‌های‌شان را در ۵ فوریه در ژورنال «لنست» منتشر کرده‌اند، نخستین مورد انسانی دچار شدن به ‌H10N8 « اهمیت نظارت بر انتشار آنفلوآنزا برای کسب آمادگی و پاسخدهی به پاندمی احتمالی را افزایش می‌دهد.»

ویروس H10N8 که در زن سالمند چینی یافت شده است از لحاظ ژنتیکی با ویروس H10N8 مشاهده شده در پرندگان متفاوت است. 

بر اساس این گزارش سویه‌های متفاوت ویروس آنفلوآنزا ممکن است چندین بار تبادل ژنی انجام داه باشند تا سویه جدید H10N8 به وجود آمده باشد. به گفته پژوهشگران این سویه ویروس دارای جهش ژنتیکی است که پیش از این با افزایش بیماری‌زایی ویروس در پستانداران مربوط شده بود.

البته بر اساس این گزارش زن سالمندی که در به علت ویروس جدید فوت کرد، دچار چند بیماری مزمن، از جمله بیماری عروق کورونر قلب بود که ممکن است در شدت یافتن بیماری‌اش نقش داشته باشد.

کد خبر 248573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز