علی‌اصغر محمدی: اطلاع‌رسانی نامناسب و دیرهنگام تعطیلی مدارس موجب شد تا دیروز بسیاری از دانش‌آموزان تهرانی با وجود بارش شدید برف و برودت هوا پشت درهای بسته بمانند و با غرولند و دست از پا درازتر به خانه بازگردند.

بارش سنگین برف و برودت هوا در روز دوشنبه موجب شد تا آموزش و پرورش شهر تهران ساعت23 همان شب اعلام کند که پیش دبستانی‌ها، دبستان‌ها و مدارس راهنمایی (دور اول متوسطه) مناطق یک تا 5 شهر تهران و دبیرستان‌ها (دور دوم متوسطه) منطقه یک و بخش مرکزی منطقه 8فردا(سه‌شنبه) تعطیل هستند.

صبح سه‌شنبه، شبکه خبر سیما نیز دائما تعطیلی مدارس را زیرنویس می‌کرد، خبری از تعطیلی دبیرستان‌ها نبود. از طرف دیگر بسیاری از خانواده‌ها از تعطیلی پیش‌دبستانی و دبستان‌ها مطلع نبودند و دانش‌آموزان راهی مدارس شدند. جالب اینکه در شبکه5 (تهران) خبر تعطیلی دبیرستان‌های مناطق یک تا 5 نیز افزون بر اخبار شبکه خبر به صورت زیرنویس اطلاع‌رسانی می‌شد.
بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در تماس با همشهری از این شیوه اطلاع‌رسانی و سرگردانی خود و فرزندان‌شان به‌شدت انتقاد داشتند و خواهان بیان این انتقاد از طریق روزنامه همشهری شدند.

البته رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران که خود را سخنگو نیز می‌خواند ضعف در اطلاع‌رسانی را متوجه صدا و سیما دانست و اینکه تعلل صدا و سیما در اعلام تعطیلی دبیرستان‌های مناطق 2 تا 5 شهر تهران باعث شده که تعدادی از دانش‌آموزان پس از رسیدن به مدرسه از تعطیلی باخبر شوند!

به هر روی دیروز بار دیگر ضعف اطلاع‌رسانی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش نمایان شد. اطلاع‌رسانی در این وزارتخانه از سال آخر عمر دولت دهم دچار آشفتگی آشکار شده است و قرار گرفتن فردی رسانه‌ای هم نتوانست این وضعیت را سروسامان بخشد. اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش رسانه‌ها را مقصر کم‌کاری یا اشتباه‌های خود معرفی کنند مسبوق به سابقه است. در مناظره جمعه گذشته شبکه یک که به موضوع تعطیلی پنجشنبه مدارس اختصاص داشت، هنگامی که نماینده آموزش و پرورش در پاسخگویی کم آورد رسانه‌ها را مقصر قلمداد کرد.

این در حالی بود که در طول این مناظره بارها سخنان صریح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها پخش شد. در موضوع سرانه‌ای شدن بودجه مدارس نیز وزیر این خبر را رسانه‌ای کرد، پس از واکنش معلمان و کارشناسان، ‌معاونان او وارد گود شدند و سعی کردند خبر را اصلاح کنند. در نهایت باز هم مقصر رسانه‌ها جلوه داده شدند که موضوع را خوب منتقل نکرده‌اند.
به هر روی با تغییر دولت انتظار می‌رفت روند اطلاع‌رسانی در این وزارتخانه اصلاح شود، این انتظار با قرار گرفتن فردی رسانه‌ای در راس اطلاع‌رسانی این دستگاه بیشتر شد ولی اینچنین نشده است. اکنون آموزش و پرورش پیله‌ای به دور خود تنیده که
برون رفت از آن هر روز سخت‌تر می‌شود. در دولت یازدهم یک تغییر در نحوه تعامل مسئولان این وزارتخانه با رسانه‌ها به‌وجود آمده است، حلقه رسانه‌های خودی تنگ‌تر شده است و حلقه رسانه‌های غیرخودی نسبت به مدیریت قبلی بسیار وسیع‌تر شده است.

خبرنگاران به برنامه‌ها و نشست‌های وزارت آموزش و پرورش دعوت نمی‌شوند و معاونان برای گفت‌وگو با خبرنگاران مجوز روابط عمومی را طلب می‌کنند.هم‌اکنون اخبار فقط از کانال روابط عمومی منتشر می‌شود و طبیعی است که این اخبار سوگیری خاصی دارد و خبرنگاران هم امکان طرح‌ پرسش‌های خود را با مسئولان ندارند. اکنون اطلاع‌رسانی در وزارت آموزش و پرورش با مشکلاتی روبه‌روست که ادامه چنین روندی به صلاح این دستگاه نیست، زیرا رسانه‌ها رکن چهارم دمکراسی و نمایندگان افکار عمومی هستند، دانستن حق مردم است.

کد خبر 248461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز