گروه اجتماعی: تعطیلی پنجشنبه هرهفته مدرسه‌ها لغو نمی‌شود اما شکل آن تغییر می‌کند.

در طرح جدید دانش‌آموزان پنجشنبه‌ها به مدرسه می‌روند و قرار است در روزهای پنجشنبه از درس و کتاب درسی خبری نباشد. کمیته‌ای از بین معاونان وزارتخانه برای بررسی روش‌های غیرمستقیم تربیتی انتخاب شده است تا برای یک روز دانش‌آموزان در طول هفته برنامه‌ریزی کنند.

چنانچه طراحی آن به نتیجه برسد، از سال آینده این طرح به‌صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا خواهد شد.
علی اصغر فانی درباره این طرح جدید به ایسنا گفته است: اگر بتوانیم از 6روز هفته یک روز را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان با خودشان به مدرسه «کتاب» نبرند و به فعالیت‌های فوق برنامه از جمله هنر، ورزش و مهارت‌های زندگی بپردازند، می‌توان تعطیلی پنجشنبه‌ها را مفیدتر کرد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش که خود مجری تعطیلی پنجشنبه‌ها در دولت دهم بود، شهریور91 درباره احتمال لغو طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس در دولت یازدهم گفته بود: اگر قرار است تعطیلی روزهای پنجشنبه تغییر کند، باید وزیر آینده نیز مراحل قانونی را طی کند. حمید‌رضا حاجی‌بابایی افزوده بود: تا حالا مگر مصوبه‌ای داشته‌ا‌یم که گفته باشد آموزش و پرورش چه روزی درس بدهد؟ شورای‌عالی آموزش و پرورش باید مصوب کند و ما همه این اقدامات را انجام داده‌ایم و در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب کرده‌ایم. در سوی دیگر، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش، در این باره تاکید کرده بود:

مصوبه‌ای در شورای‌عالی آموزش و پرورش تحت عنوان تعطیلی پنجشنبه مدارس نداریم بلکه مصوبه‌ این شورا با عنوان «ساماندهی زمان آموزش» است. به گفته مهدی نوید‌ادهم منظور از ساماندهی زمان آموزش، یعنی چگونه از زمانی که در اختیارمان هست، استفاده بهینه کنیم. این استفاده بهینه شامل درون کلاس، حیاط مدرسه، خانه و جامعه است. اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس که با اصرار وزیر سابق آموزش و پرورش و حمایت رئیس‌جمهور سابق اجرا شد از یک سو موجب فشار بیشتر بر دانش‌آموزان شده است و از سوی دیگر افت تحصیلی به‌دنبال دارد. این طرح ابتدا به بهانه یکسان‌سازی‌ ساعات کار معلمان دوره ابتدایی با معلمان سایر دوره‌های تحصیلی اجرا شد و با چراغ سبز وزیر سابق به سرعت به سایر دوره‌های تحصیلی تعمیم پیدا کرد و اکنون سومین سال پیایی است که عملا همه مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.

با اجرای تعطیلی پنجشنبه در برخی دبستان‌ها، مدیران مدارسی که مخالف این تعطیلی بودند ناچار به تسلیم در برابر فشار معلمان شدند. همچنین طولی نکشید که اجرای آزمایشی تعطیلی پنجشنبه به همه دبستان‌ها تعمیم پیدا کرد. این طرح سال تحصیلی 91-90 در 80درصد مدارس و سال تحصیلی 92-91 در همه مدارس کشور اجرا شد. از همان ابتدای طرح و اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها نماینده‌های مجلس در صف اول مخالفان بودند و می‌گفتند مدارس نباید تعطیل شوند و فشار روی دانش‌آموزان زیاد می‌شود، خانواده‌هایی که پدر و مادر هر دو شاغل بودند نیز مخالف این طرح بودند.

وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به مخالفت مجلسیان گفت: تعلیم و تربیت و مدرسه تعطیل‌بردار نیست و پنجشنبه‌ها کلاس‌های فوق برنامه، اردو، پرورشی و... برای دانش‌آموزان و دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و... برای معلمان برگزار می‌شود. او در پاسخ به نگرانی والدین شاغل نیز گفت: هر کاری که بر‌ای پر‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی انجام می‌دهند، در این ایام نیز انجام دهند و این مسئله ربطی به آموزش و پرورش ندارد. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این‌باره اعلام کرد: با درنظر گرفتن ساعات تدریس در مدارس ایران و شرایط موجود، کاهش ساعات درس وکاهش یک روز درسی از لحاظ کارشناسی قابل پذیرش نیست و در این شرایط، توقف اجرای طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش بسیار ضروری جلوه می‌کند. این طرح اما بدون توجه به‌نظر مخالفان اجرا شد.

کد خبر 244491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز