دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: یک هیأت بزرگ از تجار و فعالان اقتصادی فرانسه وارد تهران شد.

به گزارش همشهری، این هیأت 140نفره، دومین هیأتی است که طی یک هفته گذشته و پس از شکست تحریم‌های اقتصادی وارد تهران می‌شود. هفته پیش یک هیأت سیاسی و اقتصادی ترکیه‌ای به ریاست نخست‌وزیر این کشور وارد تهران شد و چند سند همکاری اقتصادی با ایران منعقد کرد. هیأت فرانسوی  در نخستین گام در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران حضور یافت و نشستی را با فعالان اقتصادی ایران و همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهور و نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی برگزار کرد.

هدف اصلی سفر این هیأت بلند‌پایه اقتصادی فرانسوی به تهران، فراهم کردن زمینه‌ بازگشت شرکت‌های فرانسوی به ایران و همچنین بررسی شرایط برای سرمایه‌گذاری‌های جدید است. تا پیش از برقراری تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران، شرکت‌های فرانسوی اعم از خودرویی و نفتی حضوری فعال در ایران داشتند که با اعمال تحریم‌ها مجبور به ترک ایران شدند و از قبل آن زیان‌های سنگینی را متحمل شدند. به‌نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها، شرکت‌های فرانسوی به‌دنبال احیای موقعیت گذشته خود در ایران باشند.

براساس این گزارش علاوه بر شرکت‌های خودروسازی بزرگ فرانسه یعنی پژو و رنو که تحرکات خود را در ایران آغاز کرده‌اند، شرکت‌های نفتی مهم یعنی توتال نیز فعالیت خود را برای حضوری دوباره در ایران شروع کرده است. نمایندگان 2شرکت نفتی توتال و جی‌دی‌اف‌سوئز که در این هیأت حضور دارند قرار است به‌منظور بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های نفتی و گازی با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو کنند.

در عین حال شرکت‌های مهندسی آلستوم، تله کام گروپ اورنج از دیگر شرکت‌های فرانسوی محسوب می‌شوند که در ترکیب هیأت یادشده، به تهران آمده‌اند. در همین حال معاون وزیر صنعت از حضور هیأتی دیگر از فرانسه در ایران در آینده نزدیک خبر داد. مهدی کرباسیان به ایسنا گفت: هیأتی از سرمایه‌گذاران بخش معادن و صنایع معدنی به شکل جداگانه به ایران خواهند آمد و چگونگی گسترش همکاری‌های 2کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد.

کد خبر 248279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز