گروه بورس: مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد این شرکت قصد دارد ۳۳درصد از سهام گروه ایران خودرو را تا پایان امسال بفروشد.

انتشار این خبر همزمان با سفر هیأت شرکت‌های فرانسوی به ایران شایعه حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در صنعت خودرو تقویت بخشید. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو از محل فروش بانک پارسیان دست‌کم 2هزار میلیارد تومان به‌دست خواهد آورد.

به گزارش همشهری، هاشم یکه‌زارع  به پایگاه اینترنتی سازمان بورس اعلام کرد شرکت ایران خودرو قصد دارد 33درصد از سهام خود را در بانک پارسیان بفروشد. گروه ایران خودرو در حال حاضر به همراه زیر‌مجموعه‌هایش مالک 33درصد از سهام بانک پارسیان است.

از مدت‌ها پیش که شرکت ایران خودرو با مشکلات مالی مواجه شد برخی کارشناسان به ایران خودرو توصیه کردند با فروش سهام بانک پارسیان بخشی از مشکلات مالی‌اش را مرتفع کند. گفته می‌شود مذاکره دولت برای فروش بخشی از سهام ایران خودرو به‌خودرو ساز‌های خارجی پس از حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور در اجلاس داووس قوت گرفته و یکی از محور‌های گفت‌وگوی هیأت 120نفره بازرگانان فرانسوی که دیروز از ساعت 14تا 18در اتاق بازرگانی برگزار شد موضوع سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های خودرو ساز ایرانی به‌ویژه ایران‌خودرو بود.

یک خریدار احتمالی

در عین حال برخی شایعات حکایت از آن دارد که ایران خودرو در هفته‌های اخیر برای فروش بلوک سهام بانک پارسیان به گروه تدبیر از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به توافق اصولی رسیده است. گفته می‌شود با توجه به‌احتمال فروش بخشی از سهام ایران‌خودرو به یک سرمایه‌گذار خارجی پرونده بایگانی شده فروش سهام بانک پارسیان باردیگر به جریان افتاده تا از یک سو کنترل یکی از مهم‌ترین بانک‌های خصوصی ایران دست سرمایه‌گذاران خارجی نیفتد و از سوی دیگر صورت‌های مالی ایران‌خودرو پیش از ورود سرمایه‌گذاران خارجی وضعیت مطلوب تری پیدا کند. در چنین شرایطی روز گذشته تقاضا برای خرید سهام شرکت ایران خودرو در بورس افزایش یافت. متخصصان قیمت‌گذاری سهام بر این باورند که با فرض فروش سهام بانک پارسیان، سود مناسبی نصیب ایران خودرو شود.

مدیرعامل جدید

یکی دیگر از حلقه‌های این حراج بزرگ را باید در نام علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک ملت جست‌وجو کرد. دیواندری به تازگی به‌عنوان مدیرعامل جدید بانک پارسیان انتخاب شده است. او کارنامه مطلوبی از خود در بانک ملت به جای گذاشت. گفته می‌شود دیواندری دارای ارتباطات مؤثری در دستگاه‌های ذی‌نفوذ است و احتمالا دوستان او هم برای تملک بانک پارسیان پا پیش خواهند گذاشت. حتی برخی شایعات حاکی است دیواندری منتخب مالکان آینده بانک پارسیان است.

گمانه زنی درباره قیمت

ارزیابی‌ها از میزان ارزش سهام بانک پارسیان حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو سود مناسبی از محل فروش سهام بانک پارسیان به‌دست خواهد آورد. ارزش کل سهام بانک پارسیان در بورس در حال حاضر 6هزارو 238میلیارد تومان است. با این حساب شرکت ایران خودرو با فروش 33درصد از سهام بانک پارسیان در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم 2هزار میلیارد تومان سود به‌دست خواهد آورد. البته طبق سنت بورس، قیمت بلوک مدیریتی و کنترلی سهام بانک پارسیان قطعا بالاتر از این رقم خواهد بود و حتی امکان دارد درصورت شکل گرفتن رقابت بین متقاضیان خرید ارزش این بلوک تا دوبرابر قیمت تابلوی بورس افزایش یابد. قیمت تمام‌شده سهام بانک پارسیان برای ایران خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به‌گفته اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ 140تومان بوده است.

نظر یک کارشناس

اسماعیل غلامی را که می‌توان نفر نخست قیمت‌گذاری شرکت‌های ایرانی معرفی کرد در گفت‌وگو با همشهری گفت: قطعا قیمت بلوکی سهام بانک پارسیان بسیار بیشتر از قیمت تابلوی بورس خواهد بود چون در زمان واگذاری سهام به‌صورت بلوکی رقمی که درنظر گرفته می‌شود بالاتر از قیمت تابلو است. از او پرسیدیم قیمت بلوک سهام بانک پارسیان چقدر ارزش دارد؟ او توضیح داد:باید قیمت سهام بلوکی آن محاسبه شود اما شرکت ایران خودرو نمی‌تواند سهام این شرکت را در قالب یک بلوک 33درصدی به فروش برساند.

موانع فروش

این ارزشگذار با سابقه سهام شرکت‌های ایرانی گفت: براساس قانون اصل 44هیچ سهامدار حقوقی نمی‌تواند 10درصد از سهام یک بانک را خریداری کند. در عین حال هیچ سهامدار حقیقی هم نمی‌تواند بیشتر از 5درصد از سهام یک بانک را در اختیار بگیرد. در چنین شرایطی 33درصد از سهام بانک پارسیان که متعلق به ایران خودرو است باید در قالب بلوک‌های 5یا 10درصدی فروخته شود. به گفته وی شاید بهتر باشد این میزان سهام در قالب 6بلوک 5درصدی فروخته شود. غلامی توضیح داد: ممکن است بلوک سهام به یک کنسرسیوم فروخته شود که در آن صورت شرایط فرق خواهد کرد.

کد خبر 248258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز