همشهری آنلاین: یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه چای سبز نقش شناخته شده‌ای در پیشگیری از بروز سرطان معده دارد، عنوان کرد: مصرف گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است.

به گزارش ایسنا، دکتر خشنود در همایش مقابله با سرطان گفت: سیگار و قلیان، اشعه ماورای بنفش خورشید، مصرف الکل و نوشابه‌های الکلی نقش اصلی در ایجاد سرطان دارند.

وی با تاکید بر پیشگیری از بروز سرطان عنوان کرد: اصلاح شیوه تغذیه نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، نوشیدنی‌های بسیار داغ همچون قهوه و چای منجر به ایجاد سرطان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده کمتر از میوه و سبزی، غذاهای نمک سود شده، کمبود ویتامین آ، مصرف زیاد چربی حیوانی و غذاهای سرخ شده، مصرف زیاد کلم و سیب زمینی به دلیل داشتن نشاسته در ایجاد سرطان دستگاه گوارش موثر است.

دکتر خشنود، تغییرات طولانی مدت در نظم و دفع مدفوع، هر نوع خونریزی از نواحی مختلف بدن، پیدایش هرگونه توده در بدن و سوءهاضمه در سن بالا را از علائم هشدار دهنده برشمرد و توصیه کرد: به محض مشاهده این علائم به پزشک مراجعه شود.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به علل ایجاد سرطان روده بزرگ گفت: رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و افزایش سن و ژنتیک از علل ایجاد سرطان روده بزرگ محسوب می‌شود.

وی همچنین اسهال طولانی مدت، یبوست، درد شکمی، کاهش وزن و کاهش اشتها را از شایع‌ترین علائم سرطان روده بزرگ دانست و عنوان کرد: به منظور پیشگیری از بروز این بیماری می‌توان از رژیم غذایی پرفیبر و کم چرب بهره برد.

خشنود یادآور شد: خوشبختانه شروع سرطان روده بزرگ ابتدا با پولیپ تشخیص داده می شود و 5 تا 10 سال زمان صرف می‌شود تا سرطان ایجاد شود. همچنین به منظور پیشگیری از بروز این سرطان فرصت داریم ضایعه را با دستگاه برداریم و از بروز سرطان پیشگیری کنیم.

وی بر رعایت بهداشت، انجام آزمایشات دوره‌ای، واکسیناسیون هپاتیت B به منظور پیشگیری از بروز سرطان تاکید کرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه چای سبز نقش شناخته شده‌ای در پیشگیری از بروز سرطان معده دارد، عنوان کرد: مصرف گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، نان فیبردار، افزایش مصرف لبنیات، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن، افزایش مصرف سویا و حبوبات به ویژه در دیابتی‌ها از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

دکتر خشنود با تاکید بر کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی گفت: هر فرد بعد از سن بلوغ 5 کیلوگرم می‌تواند چاق شود در غیر این صورت باید فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش، بر مصرف روزانه 600 تا 800 گرم غلات و حبوبات در طول روز تاکید کرد.

وی همچنین توصیه کرد: مصرف گوشت قرمز روزانه به 80 گرم در روز کاهش یابد و بیشتر از گوشت ماهی و مرغ استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر مصرف روغن زیتون و کنجد توصیه کرد و گفت: مصرف نمک به خصوص در کودکان باید کاهش یابد و از مصرف غذاهای کبابی و دودی پرهیز شود.

کد خبر 248133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز