هاشمی رفسنجانی گفت: باید با تفکر اعتدالی و تدبیر و عقلانیت با مشارکت همه اعضای خانواده انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را به منزل مقصود خود برسانیم.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایسنا،‌آیت الله هاشمی رفسنجانی، در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، بویژه 12 بهمن روز رحمت و سالگرد ورود افتخارآمیز و با شکوه امام امت به میهن اسلامی به اعضاء، آحاد مردم و امّت اسلامی، به خطراتی که در سال 57 از ناحیه رژیم ستم شاهی و حامیانش، امام، مردم و انقلاب را بطور جدّی تهدید می‌کرد، اشاره و افزود: اصرار امام (ره) برای بازگشت به کشور در کوران حوادث، به واقع موضوعی شبیه معجزه الهی بود که در آن مقطع اتفاق افتاد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به مباحثی که در آن زمان بین نیروهای انقلابی برای ورود حضرت امام وجود داشت، گفت: برخی معتقد بودند که به رغم خطرات جدّی موجود برای حفظ جان امام (ره) با توکل به خداوند امام وارد کشور شوند و برخی نیز استدلال می‌کردند که همه هستی مردم در وجود امام امت است و نباید خطر کرد و امام نباید در آن شرایط وارد کشور شوند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این مباحث به امام منتقل شد فرمودند: تصمیم برای بازگشت جدّی است و با توکل به خداوند و پذیرش خطرات، خواهم آمد.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به تشدید ددمنشی‌های رژیم شاه در کشتار مردم انقلابی و تحصن علما در دانشگاه تهران برای حمایت از مردم و فشار به رژیم برای دادن مجوز ورود پرواز انقلاب گفت: در آن مقطع حساس که مردم زیر فشار و کشتار فریاد می‌زدند: رهبران ، ما را مسلح کنید و سراسر کشور ملتهب و همراه با دلهره و اضطراب بود و مسیر عبور هواپیمای امام از فضای برخی کشورهای متخاصم می‌گذشت و بسیاری از مراکز قدرت و فرودگاه هنوز در دست رژیم بود امام آن تصمیم تاریخی را گرفتند و با فرود هواپیمای امام در فرودگاه مهرآباد، در واقع دل‌های مردم نیز آرام گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، با تأکید بر وجود خطراتی که امام، انقلاب و مردم را حتی پس از ورود حضرت امام تهدید می‌کرد، گفت: رژیم که تزلزل جدّی را در همه ارکان خود احساس می‌کرد و سرعت پیشرفت انقلاب، حامیانش را دچار دلهره مضاعف کرده و برای آنها کابوس شده بود، تصمیم داشتند برای سرکوب مردم در صورت ضرورت، کل تهران را بمباران کرده و دوباره بسازند، ولی یک بار دیگر تصمیم الهی و تاریخی امام در مورد لغو حکومت نظامی و دعوت مردم برای حضور در خیابانها، به مدد انقلاب و مردم آمد و توطئه شوم رژیم را خنثی کرد.

هاشمی رفسنجانی، پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را در سایه وحدت کلمه، همدلی، تدبیر و یکپارچگی و نهایتاً رحمت و لطف خداوند دانست و گفت: امروز نیز با گذشت 35 سال از آن ایّام مسئولان و مردم، به وحدت و همدلی و پرهیز از تفرقه، برای حفظ دستاوردهای انقلاب و گذر از تنگناهای دشوار، نیاز بیشتری دارند و باید با تفکر اعتدالی و تدبیر و عقلانیت با مشارکت همه اعضای خانواده انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را به منزل مقصود خود برسانیم.

در ادامه جلسه امروز، بررسی و تدوین سیاست‌های کلّی جمعیت با حضور اکثریت اعضا و وزرای کشور، نیرو، تعاون، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، رییس مرکز آمار ایران و معاون پژوهش و آموزش سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گرفت که پس از طرح پیشنهادات کمیسیون مشترک مجمع، اعضا به بحث و برررسی در مورد موضوعات پیشنهادی پرداختند و موارد ذیل به تصویب رسید:

1-‌ ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

2-‌ رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل کارآمد.

3-‌ اختصاص تسهیلات مناسب بویژه بیمه درمانی برای زنان در دوره بارداری و شیردهی، ایجاد بیمه درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی ربط.

4-‌ تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.

5-‌ ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی، ایرانی و مقابله با سبک زندگی مغایر با آن.

6- ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری ها.

7-‌ فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم جهت تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی سازوکار لازم جهت بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در فعالیت‌های مناسب.

کد خبر 247922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز