شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های ندا تولایی، با عنوان «عروسی پارسی» تصویر جدیدی را از مردم ایران و نوع شادی کردن آن‌ها به مخاطب ارائه می‌کند.

نقاشی

به گزارش ایسنا، این هنرمند اظهار کرد: در این نمایشگاه 15 کار در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند که با ترکیب مواد روی بوم و کاغذ عکاسی خلق شده‌اند.

نقاشی‌ها به سبک فیگوراتیو اکسپرسیونیسمی هستند. با اینکه پایه اصلی کارها عکس‌های شخصی هستند، اما تنها اتود کار محسوب می‌شوند و رنگ‌ها و فرم‌های به کار رفته در نقاشی‌ها طبیعی نیستند، چون تاکیدم بیشتر روی حرکت بوده، سعی کردم در فرم و رنگ کارها نوعی اغراق وجود داشته باشد.

او درباره‌ ایده برپایی این نمایشگاه گفت: از سال 87 بود که کار روی عکس‌های دورهمی و خانوادگی را که در مهمانی‌ها و مراسم عروسی گرفته شده بودند، آغاز کردم.

آنچه که در این عکس‌ها توجه مرا به خود جلب کرده بود، معاشرت با آدم‌هایی بود که سالیان سال در کنار ما بودند و در مراسم مختلف آن‌ها را می‌دیدیم.

نگاه من به این عکس‌ها، تنها نگاه صرف به یک عکس یادگاری نبود، بلکه آن‌ها برای من نوعی تاریخچه از تجربه‌های شخصی‌ام به حساب می‌آمدند.

تولایی افزود: پس از آن در سفرهایی که به آفریقای جنوبی و چین داشتم، بازخوردهای متفاوتی را از مردم آنجا شاهد بودم.

برای آن‌ها این سوال‌ها پیش می‌آمد که مگر زن ایرانی هم حق دارد هنر را دنبال کند و نقاشی بکشد و با وجود متاهل بودن به تنهایی سفر کند؟ آن‌ها فکر می‌کردند ایران هم کشوری مانند عربستان است که محدودیت‌های فراوانی را برای زنان به وجود آورده است.

این هنرمند همچنین عنوان کرد: این نگاه‌ها و برخوردها باعث شد تصمیم بگیرم کارم را روی شباهت‌های انسانی، فارغ از ملیت و محل زندگی، متمرکز کنم.

آنچه که توجه مرا در این زمینه جلب کرد، نوع شادی کردن مردم نقاط مختلف دنیاست که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. در حقیقت حتی اگر نوع عزاداری آن‌ها هم متفاوت باشد، در شادی کردن، نقاط و المان‌های مشترک بسیاری دارند.

تولایی ادامه داد: در نقاشی‌های این نمایشگاه هیچ تصویر و المان سنتی از ایران نیست و مخاطب تنها شاهد افرادی است که در حال شادی کردن هستند و ممکن است هر ملیتی داشته باشند.

هدفم پاسخ به تفکرات و نگاه‌هایی بود که در خارج از کشور شاهد آن‌ها بودم. همان طور که اشاره شد، پایه اصلی کارها عکس‌های شخصی و خانوادگی من از مراسم مختلف بود و می‌خواستم که صداقت را ملاک خلق آثار این نمایشگاه قرار بدهم.

او خاطر نشان کرد: البته این عکس‌ها و برداشتی که از آن‌ها شده، تنها یک تجربه شخصی است و نمی‌توان آن را به همه کسانی که در اینجا زندگی می‌کنند تعمیم داد. در حقیقت نوع شادی کردنی که در عکس‌ها بوده و به نقاشی‌ها منتقل شده، یک تجربه واقعی است.

ندا تولایی متولد 1352 و دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. او فعالیت هنری خود را از سال 76 و با شرکت در نمایشگاه‌های گروهی آغاز کرد.

از آثار این هنرمند تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در گالری‌های گلستان، جمشیدیه، شفق، خاک، هفت ثمر و سین برگزار شده است.

نمایشگاه «عروسی پارسی» از 11 تا 20 بهمن ماه از ساعت 15 تا 19 در گالری سین واقع در شهرک غرب، فاز 2، خیابان هرمزان، پیروزان جنوبی، کوچه دوازدهم، شماره 16 میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

گالری سین پنج‌شنبه‌ها تعطیل است.

کد خبر 247855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز