گروه ادب و هنر: نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» با نمایش آثاری از کاظم چلیپا و ایرج اسکندری ۷بهمن‌ماه ساعت ۱۷در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

موزه هنرهای معاصر

نشست خبری این نمایشگاه با حضور چلیپا، اسکندری و احسان آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر صبح روز گذشته در محل موزه برگزار شد. در این برنامه چلیپا گفت: من مدعی هنری هستم که تعریفی تازه از انسان ارائه بدهد. هنرمندان پس از انقلاب همان هنر مفهومی و معناگرایی را دنبال می‌کنند که در رابطه با گمشده هویت انسان به‌وجود آمد.

در ادامه نشست اسکندری هم درباره آثار نمایشگاه سیری در هنر معاصر گفت: مجموعه کارهایی که در این نمایشگاه از من به نمایش گذاشته خواهد شد شامل تجربه دوران مختلف کاری من است. 80درصد آثار من در این نمایشگاه دیده نشده و مورد قضاوت منتقدان قرار نگرفته است. متأسفانه نقاشان پس از انقلاب که با تفکر انقلابی نقاشی می‌کردند، مورد تحریم رسانه‌ها قرار گرفتند. من برگزاری این نمایشگاه را فرصتی مغتنم می‌دانم که منتقدان آثار را نقد کنند. هنری که پس از انقلاب شاهد آن هستیم ادامه همان نگاه هویتی جنبش سقاخانه است که قطعا در تاریخ نقاشی ایران با همین نام ثبت خواهد شد و تمام هنرهایی که تقلید کورکورانه از غرب بودند در این زنجیره جایی ندارد.

آقایی سرپرست موزه هنرهای معاصر هم هدف از برگزاری این نمایشگاه را پرداختن به جریان‌های هنر معاصر ایران ذکر کرد و افزود: این نمایشگاه به دوره سوم از هنرمندان مدرنیسم اشاره دارد که از سال 1350به بعد آغاز شد. فعالیت این هنرمندان به انقلاب سال 57برخورد کرد و هنر آنها به 2 بخش هنر انقلاب و آزاد تقسیم‌بندی شد. آثار این نمایشگاه مربوط به 3 دوره قبل از انقلاب، دوره انقلاب و بعد از انقلاب چلیپا و اسکندری است و اهمیت آن این است که برای نخستین‌بار نگاهی فراایدئولوژیکی به آثار این هنرمندان به‌وجود آمده است.

کد خبر 247128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز