همشهری آنلاین: اولین جلسه محاکمه محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین به اتهام حمله به زندان‌های مصر در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه برگزار شد و منابع مصری از درگیری میان نیروهای امنیتی با حامیان محمد مرسی در خارج از محل محاکمه خبر دادند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مرسی برگزار شد

به گزارش ایسنا، تلویزیون مصر با اعلام خبر برگزاری جلسه محاکمه محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر به اتهام حمله به برخی زندان‌های این کشور از جمله زندان وادی نطرون در جریان انقلاب "25 ژانویه" تصاویری از جلسه دادگاه پخش کرد که در آن مرسی با لباسی متفاوت از لباس متهمان در قفس اتهام حاضر شده بود.

مرسی در آغاز جلسه با جنجال وارد قفس اتهام شده و فریاد می‌زد: من رئیس‌جمهور قانونی مصر هستم.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی نیز گزارش داد که محمد مرسی در ابتدا از وارد شدن به قفس اتهام در داخل دادگاه اجتناب ورزیده است.

دادستان با اعلام اینکه مرسی و دیگر رهبران اخوان باعث فرار 20 هزار زندانی از زندان‌های مختلف شده‌اند، گفت، متهمان با برنامه‌ریزی قبلی به زندان‌ها حمله کردند که در این بین چندین تن نیز کشته شده و اموال دولتی به یغما برده شد.

وی علاوه بر اخوان‌المسلمین برخی اعضای حماس و حزب الله لبنان را نیز در حواث مذکور دخیل دانست.

این نخستین جلسه محاکمه محمد مرسی به اتهام دست داشتن در حمله به زندان‌های مصر و فرار از زندان وادی نطرون است. دادگاه رسیدگی به اتهامات مرسی و رهبران اخوان در آکادمی پلیس قاهره و به ریاست شعبان الشامی برگزار شد.

علاوه بر مرسی بسیاری از مسئولان مصری از جمله رهبر اخوان المسلمین در قفس اتهام حاضر شدند. در کیفرخواست قرائت شده نام 131 تن از جمله برخی اعضای حماس و حزب الله لبنان نیز در میان متهمان به چشم می‌خورد.

در همین راستا، نیروهای امنیتی مصر با صدها تن از تظاهرکنندگان حامی اخوان المسلمین که در مقابل دادگاه عالی قضایی تجمع کرده بودند درگیر شدند.

منابع امنیتی اظهار کردند که تظاهرکنندگان تلاش کردند تا کوکتل مولوتف به ساختمان دستگاه عالی قضایی بیندازند تا مردم را بدین ترتیب بهراسانند اما نیروهای امنیتی با آنها برخورد کرده و برای متفرق کردن آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در مقابل تعدادی از حامیان عبدالفتاح السیسی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در مقابل آکادمی پلیس تجمع کرده و عکس‌هایی از السیسی در دست گرفته و با برافراشتن پلاکاردهایی خواهان اعدام محمد مرسی شدند.

کد خبر 247546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز