گروه اجتماعی: از تاریخ 15 تیر 86 به بعد هیچ تبعه بیگانه‌ای نباید در سیستان و بلوچستان دیده شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی فتح و انتظامی استان سیستان و بلوچستان در مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی خاش در خصوص طرد افاغنه و اخراج اتباع بیگانه عنوان کرد: ‌در مرحله اول طرح، ‌89 هزار و 197 نفر اتباع بیگانه شناسایی، دستگیر و یا به‌صورت خودمعرف از کشور طرد شدند. هم‌اکنون در حال اجرای مرحله دوم این طرح هستیم و از تاریخ 15 تیر 86 به بعد هیچ تبعه بیگانه‌ای نباید در منطقه دیده شود.

سردار غفاری با تاکید بر این‌که بحث اتباع بیگانه مجاز و غیرمجاز در منطقه باید خاتمه یابد، تصریح کرد: افرادی که دارای کارت سکونت هستند باید به مناطق مرکزی کشور مهاجرت کنند و از اول تیرماه منطقه برای اتباع خارجی منطقه ممنوعه اعلام می‌شود.

وی ‌ماموریت اصلی نیروی انتظامی را موضوع امنیت برشمرده و اظهار داشت: ‌جرائمی از قبیل زورگیری، گروگانگیری، سرقت مسلحانه، راهبندی و راهزنی بایستی خاتمه یابد.

وی تأکید کرد: ‌اگر کسی در هر نقطه‌ای از استان بخواهد امنیت و ناموس مردم را به خطر اندازد و یا نسبت به نیروهای انتظامی تعدی کند با پاسخ قاطع و شدید روبه‌رو خواهد شد.

جدیدترین تسهیلات بازگشت افغان‌ها

از سوی دیگر دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران جدیدترین تسهیلات برای خروج افغان‌ها و بازگشت آنها به کشورشان را اعلام کرد.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران با اشاره به وجود 308 هزار تبعه افغانی مجاز در استان تهران گفت: بر اساس توافقنامه ایران- افغانستان و سازمان ملل، تسهیلات جدید برای بازگشت افغان‌ها به کشورشان مهیا شده است.

محمدرضا آذرنیا اعطای زمین برای احداث واحد مسکونی از سوی دولت افغانستان، امکان اقامت با گذرنامه و اشتغال قانونی یک نفر در ایران در صورت بازگشت کل خانوار افغانی و معافیت از پرداخت عوارض خدمات شهری را از تسهیلات جدید برشمرد و افزود: حمل و نقل رایگان از مبدا ایران تا مقصد افغانستان، معافیت گمرکی برای خروج وسایل زندگی و اسباب و اثاثیه، ابزار کار و نقدینگی و دریافت کمک‌های نقدی قبل از خروج از ایران به مبلغ 100 دلار برای هر نفر از دیگر مزایایی است که در گذشته برای بازگشت داوطلبانه افغان‌ها اختصاص یافته بود.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران با اشاره به این که یک‌هزار و 798 افغانی سال گذشته داوطلبانه به افغانستان بازگشتند، افزود: در سه ماه نخست امسال نیز 936 افغانی مجاز به صورت داوطلبانه از استان تهران خارج و به کشورشان بازگشتند.

وی ضعف اطلاع‌رسانی را یکی از دلایل بازگشت کند افغان‌ها به کشورشان بیان و اظهار کرد: افغان‌ها باید از طریق رسانه‌ها نسبت به تسهیلات و مزایای اختصاص‌یافته جهت بازگشتشان آگاه شوند.

به گفته آذرنیا طبق سرشماری سال 79، استان تهران دارای 800 هزار افغانی بوده که در سال 81، 400 هزار نفر از آنان کارت اقامت دریافت کرده و تعدادی از آنان بازگشته و هم اکنون 308هزار نفر افغانی مجاز همچنان به صورت مجاز زندگی می‌کنند و روند بازگشت داوطلبانه آنها ادامه دارد.

وی افزود: همچنین اتباع افغانی غیرمجاز توسط نیروی انتظامی در سطح استان شناسایی، جمع‌آوری و به اردوگاهی در عسگرآباد ورامین تحویل شده و پس از قرنطینه و انجام مراحل اداری از کشور خارج می‌شوند.

آذرنیا تاکید کرد: جمع‌آوری و طرد افغان‌های غیرمجاز تا پاکسازی استان تهران ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این که به کارگیری اتباع غیرمجاز افغانی جرم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: کارفرمایان در صورت به‌کارگیری اتباع غیرمجاز افغانی به موجب ماده 181 قانون کار از 61 تا 180 روز زندانی شده و همچنین ملزم به پرداخت جرایم نقدی خواهند شد.

کد خبر 24746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز